عبدالله موحد در گفتگو با مستقل آنلاین:

من هم مانند تختی مخالف شاه بودم

من هم مثل تختی اعتقاد داشتم شاه زورگوست. من ۶ بار با شاه ملاقات کردم حتی یک بار دستش را نبوسیدم. چرا دست شاه را نبوسیدم چون می‌دیدم که به مردم اجحاف می‌کند. می‌دانستم که شاه ایران درست کار نمی‌کند.

من هم مانند تختی مخالف شاه بودم

عبدالله موحد پرافتخارترین کشتی‌گیر رشته آزاد ایران است که با ۶ مدال طلای پیاپی از سال۱۹۶۴ تا ۱۹۷۱ بر بام کشتی دنیا ایستاد.
موحد تنها کشتی گیر ایرانی بود که بعد از پایان دوره قهرمانی به تحصیلات دانشگاهی روی آورد و موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس گردید.
او در حال حاضر دو تابعیتی است و در آمریکا زندگی می‌کند.
خوشبختانه هفته گذشته فرصتی دست داد تا با وی گفتگویی متفاوت داشته باشیم.
این قهرمان نامدار کشتی ایران که در بین اهالی کشتی ایران اشتهار به سخت کوشی و تلاش دارد در گفتگوی ویدئویی با برنامه میان پرده از ابعاد مختلف دیدگاه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌اش سخن گفت.
بزودی متن کامل گفتگوی ویدئویی موحد در سایت مستقل آنلاین منتشر خواهدشد.

گزیده‌ای از این گفتگو را با هم می‌خوانیم:

موحد در خصوص منش و روش سیاسی تختی اظهار داشت:
به اعتقاد من تختی اصلا سیاسی نبود. متاسفانه بعضا دیده می‌شود که مطبوعات، مسئله‌ای را بیش از پیش بزرگ می‌کنند.
من از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۴ با تختی در تیم ملی بودم. بارها با هم شطرنج بازی کردیم. قطعا اگر وی سیاسی بود حتما به من مطالبی می‌گفت. تختی هیچگاه برایم ابراز نظر سیاسی نکرد.


مستقل: آقای موحد شما که می‌گویید تختی سیاسی نبوده است، چطور جهان پهلوان در سال۱۳۴۱ به عضویت جبهه ملی درآمد؟

عرض کردم چون تختی ماخوذ به حیا بود وقتی می‌آمدند ایشان را دوره می‌کردند و مطالبه‌ای از ایشان می‌کردند نمی‌توانست به کسی نه بگوید.

مستقل: آقای موحد ایشان به عضویت شورای مرکزی جبهه ملی درآمد و آن ملاقات معروف با آیت‌الله طالقانی را داشت که آن تصویر معروفش هم بعد از انقلاب، میلیونی تکثیر شد؟

بازهم می‌گویم حتی برای ملاقات با آقای طالقانی از ایشان خواستند چون ماخوذ به حیا بود قبول کرد و به آن ملاقات رفت.

مستقل: اگر تختی به قول شما ماخوذ به حیا بود چرا از سوی عوامل رژیم پهلوی نزد ایشان نیامدند و بخواهند که تختی به رژیم و شخص شاه نزدیک شود؟

تختی چشمش باز بود کور که نبود آن همه ظلم پهلوی به مردم را می‌دید که رژیم به مردم ایران ظلم می‌کند. شما نمی‌دانید چقدر زمین‌های مردم مازندران را گرفتند و به نام بنیاد پهلوی سند زدند. نصف زمین‌های شهر بابلسر را به زور از کشاورزان این خطه گرفتند.
من هم مثل تختی اعتقاد داشتم شاه زورگوست. من ۶ بار با شاه ملاقات کردم حتی یک بار دستش را نبوسیدم. چرا دست شاه را نبوسیدم چون می‌دیدم که به مردم اجحاف می‌کند. می‌دانستم که شاه ایران درست کار نمی‌کند.

مستقل: آقای موحد شما می‌گویید تختی سیاسی نبود در حالی که وی مصدقی بود حتی در مراسم دفن مصدق جز ۲۴ یا ۲۵ نفری بود که روز ۲۴ اسفند ۱۳۴۵ در احمدآباد و در مراسم تشییع جنازه مصدق شرکت کرد؟
 بله من هم مصدقی بودم و مصدق را دوست داشتم. این مرد بزرگ نخست وزیر وطن پرست ایران بود به مردم و کشورش خدمت کرد من هم برای دکتر مصدق احترام فراوانی قائل بوده و هستم.
تختی واقعا کارش درست بود پهلوان بی‌نظیری بود اما سواد بالایی نداشت که بتواند همه مسائل را به‌خوبی تجزیه و تحلیل کند.
به من هم مراجعه می‌کردند و تقاضاهایی از من داشتند اما من قبول نمی‌کردم. من نمی‌خواهم خودم را با تختی مقایسه کنم. اگر امروز زنده بود جلویش زانو می‌زدم و از این پهلوان بزرگ تمجید می‌کردم اما حالا او زنده نیست که من از وی در برابرش تمجید کنم.

عبدالله موحد در بخش دیگری از گفتگویش با مستقل آنلاین درباره شرایط جدی ایران در کشمکش با ترامپ و سران کاخ سفید گفت: آمریکا خودش را قوی‌تر از همه کشورها می‌داند و می‌خواهد بر همه جهان تسلط پیدا‌کند. ما اگر خودمان را ضعیفتر از آن‌ها می‌دانیم نباید با آمریکا درگیر شویم بلکه از طریق مذاکره و‌ گفتگو بنشینیم و مسائل خودمان را با آن‌ها حل کنیم.

مستقل: آقای موحد توجه دارید که ترامپ علیه ایران جنگ اقتصادی راه انداخته است، چه باید کرد؟

در جنگ اقتصادی با آمریکا هم طبقات ضعیف جامعه دوباره دچار مشکل می‌شوند.
چون آن‌هایی که پول دارند از این کشور می‌روند. نهایتا ما باید مراقب باشیم که افراد محروم جامعه در این کارزار لطمه نخورند.

مستقل: شما که در آمریکا زندگی می‌کنید وضعیت ترامپ را در انتخابات اکتبر ۲۰۲۰ آمریکا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضع ترامپ خوب نیست، چون مردم آمریکا می‌بینند که وی تبعیض‌هایی را در آن کشور راه انداخته است و بخش زیادی از بودجه آمریکا را صرف مسائل نظامی کرده است.
مردم آمریکا دید مثبتی راجع به جنگ ندارند و به شدت ضد جنگ هستند.
ترامپ را آدم عاقلی نمی‌بینم اگرچه او را مرموز و موذی می‌دانم.
به هرحال اینکه او بخواهد دوباره رئیس جمهور شود به تحولات پیش رو در سال آینده هم بستگی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها