۱۵ میلیارد دلاری برای پیش خرید نفت ایران؛

پاریس شهر توافق

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفته فرانسه با هدف نگه داشتن جمهوری اسلامی در توافق هسته ای (برجام)، راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای پیش خرید نفت ایران را پیشنهاد داده است.

 

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - هرمز شریفیان - مهم‌ترین نشانه پس از پیشنهاد "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه برای کاهش تنش‌های ایران و آمریکا سفر "عباس عراقچی" با یک هیات اقتصادی به فرانسه است که احتمالا کلیات این طرح مورد تائید بوده و این سفر برای بررسی جزئیات و نزدیک شدن نظرها برای یک توافق نهایی است.

هرچند مکرون خواسته تا دربرابر این مبلغ، نه‌تنها جمهوری اسلامی گام سوم را برندارد بلکه از گام اول و دوم هم به شرایط اولیه در برجام بازگردد اما ظریف در مسکو با اشاره‌ای عجیب که روسیه دوست روزهای سخت جمهوری اسلامی است، گفته، گام سوم روز پنجشنبه با قاطعیت برداشته می‌شود. برداشتن گام سوم ممکن است کل پیشنهاد فرانسه را نابود کند هرچند ظریف خبر از "معامله‌ای دیگر" با "دوست روزهای سخت" خود داده است.

 

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفته فرانسه با هدف نگه داشتن جمهوری اسلامی در توافق هسته ای (برجام)، راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای پیش خرید نفت ایران را پیشنهاد داده است.

این جزئیات در حالی مطرح شده که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، امروز دوشنبه برای مذاکره با مقامات فرانسوی به پاریس خواهد رفت.

به گزارش تسنیم، علی مطهری دیروز یکشنبه تاکید کرد این که گفته می‌شود مبلغ پیشنهادی یادشده کمک بلاعوض و وام است، درست نیست؛ او افزود: "طبق پیشنهاد فرانسوی‌ها، قرار است که این مبلغ در سه مرحله پرداخت شود."

مطهری گفت: "مکرون پیشنهاد داده تا در برابر این مبلغ، فعلا جمهوری اسلامی ایران گام سوم خود را اجرا نکند و احتمالا از گام اول و دوم خود هم به جایگاه اولیه در برجام بازگردد."

محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری ایران، شب یکشنبه گفته بود پیشنهادی دو هفته گذشته بین ایران و فرانسه رد و بدل شده است.

او افزود: "بخش‌های قابل توجهی از این پیشنهاد را تغییر دادیم. این پیشنهاد حاصل نتیجه ۵ ساعت مذاکره تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه است که به عنوان طرح از صحبت‌های هردو رئیس‌جمهور به‌دست آمد."

واعظی گفت که هیاتی به سرپرستی عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، دوشنبه به پاریس می‌رود و یک تیم اقتصادی از بخش‌های مختلف هم در این جلسه حضور دارند تا ابعاد این پیشنهادها روشن شود.

اخیرا در پی ابراز تمایل دانلد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مورد ملاقات احتمالی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از ترامپ در مورد خسارات ناشی از تحریم‌ها به ایران سئوال شد. او در یک کنفرانس خبری مشترک با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفته بود که ایرانی‌ها به خاطر داشتن منابع نفت می‌توانند به خط اعتباری خارجی برای ساخت کشورشان دست یابند

از سوی دیگر، حسن روحانی شامگاه شنبه گذشته در یک گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون هشدار داد که اگر اروپا به تعهداتش عمل نکند، ایران بار دیگر سطح اجرای تعهداتش را در برجام کاهش خواهد داد.

ایران پیشتر نیز در اعتراض به تحریم‌های سخت‌گیرانه آمریکا، در دو مرحله با خودداری از اجرای تعهداتش در برجام، آن‌ها را کاهش داده است. مکرون در تلاش است تا جلوی فروپاشی کامل برجام را بگیرد.

 روحانی پیش‌تر گفته که سومین گام کاهش تعهدات برجام، شبیه به دو گام قبلی، برگشت‌پذیر است و به اقدامات اروپا بستگی دارند. مهم‌ترین اعتراض ایران در حال حاضر، ناتوانی‌اش به فروش نفت است.

در این رابطه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هشدار داده که اگر اروپایی‌ها اقدامات لازم را تا روز پنجشنبه انجام ندهند، براساس تصمیمی که در ۱۷ اردیبهشت امسال ابلاغ شد، جمهوری اسلامی اجرای گام سوم کاهش تعهداتش در قبال برجام را به طرف اروپایی خبر خواهد داد.

ظریف هم اکنون در راس یک هیات بلندپایه وارد مسکو شده تا با مقامات روسیه از جمله درباره آینده برجام گفت‌وگو کند.

به گزارش ایسنا، ظریف پس از ورود به مسکو گفت: "روسیه، دوست روزهای سخت جمهوری اسلامی بوده و ما با دوستان روزهای سخت خود معامله‌ای دیگر خواهیم داشت."

فرانسه از حامیان برجام و از مخالفان تحریم ایران محسوب می‌شود اما دونالد ترامپ که امضای کشورش را بهار سال گذشته از پای این توافق‌نامه حذف کرد اصرار دارد که بر شدت فشار بر ایران بیافزاید تا مقام‌های ایرانی حاضر شوند با او مستقیم مذاکره کنند.

او معتقد است مذاکره‌ ایران با آمریکا در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، به یک "توافق بد" ختم شده است.

با وجود این، ترامپ که هفته گذشته برای حضور در اجلاس سران گروه هفت به جنوب فرانسه رفته بود همانجا به خبرنگاران گفت که با تلاش‌های مکرون برای کاهش تنش میان واشنگتن و تهران "مشکلی ندارد".

دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و تصمیم گیرندگان این حوزه باید به این نکته توجه خاص داشته باشند که هر توافقی با آمریکا و غرب ب خلاف خو

استه‌های اسرائیل است و لابی آنان برای برهم زدن هر توافقی وارد عمل خواهند شد. برای همین مسئولان کشور نباید با گفته‌ها و اقدامات نسنجیده، بهانه‌ای به صهیونیست‌ها بدهند تا ادعاهای آن‌ها درست از آب در بیاید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها