در نشست مطبوعاتی عراقچی در خصوص گام دوم کاهش تعهدات ایران مطرح شد:

نتیجه نگیریم گام سوم آغاز می‌شود/ اقدامات ایران نقض برجام نیست

مستقل آنلاین/گروه سیاسی ــ «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه در نشست رسانه‌ای مربوط به اجرای گام دوم "کاهش تعهدات برجامی" جمهوری اسلامی گفت: «در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی‌سازی "اعلام عدم پایبندی" می‌کنیم».

نتیجه نگیریم گام سوم آغاز می‌شود/ اقدامات ایران نقض برجام نیست

او افزود: امروز آقای «ظریف» نامه‌ای را به خانم «موگرینی» می‌نویسد. این نامه تهیه و موارد به طور جزئی بیان شده است.

عراقچی گفت: «روند کاهش تعهدات در راستای حفظ برجام است نه از بین بردن آن. ممکن است به خاتمه حضور ما در برجام منجر شود اما در این مقطع ۶۰ روزه به شکل فرصت‌هایی است که طرف‌های مقابل می‌توانند از آن استفاده کنند. معتقدیم برجام سند معتبر و مهمی است و خواهان ادامه آن هستیم اما خواسته‌های ما از این سند هم باید محقق شود و چون این اتفاق نیفتاده ما در تعهدات مان تجدید نظر می‌کنیم».

اقدامات ایران نقض برجام نیست

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: حرکت ما داخل برجام و مشروع است و این اقدامات از نظر ما نقض برجام نیست. همزمان ما هم شکایت‌های خود از آمریکا و اروپایی‌ها را ارائه می‌دهیم. آنها هم در اجرای تعهداتشان کوتاهی کردند و باید پاسخگو باشند.

تماس سازنده روحانی و مکرون

عراقچی درباره تماس دیشب «روحانی با مکرون»، رییس‌جمهور فرانسه گفت: تماس روحانی و مکرون سازنده بود و مشهود است که تمایل برای پیدا کردن یک راه حل وجود دارد البته به خاطر سیاست فشار حداکثری آمریکا کار آسانی نیست. باید زمینه‌های ایجاد دور جدیدی از گفت‌وگوها ایجاد شود تا به راه حلی برسیم. در کمیسیون مشترک برجام بحث‌های خوبی داشتیم و قرار است نشست وزیران برگزار شود اما مهم است راه‌هایی پیدا شود تا خواسته‌های ایران محقق شود.

 

معاون ظریف درباره انتطار ایران از "اینستکس" گفت: اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس پاسخ خواسته ما را داده بودند امروز در گام دوم نبودیم. اینستکس به عنوان پایه‌ای برای تبادلات تجاری بین دو طرف خوب است اما خیلی طولانی شده و ساز و کار درآمدی ندارد مگر اینکه اعتباراتی را به این کانال اختصاص دهند. اینستکس عملیاتی شده و طرف ایرانی هم مشغول است و دو نهاد با هم در ارتباط هستند و یکی دو مورد کوچک هم انجام شده اما تا وقتی اعتبار لازم و کافی برای آن تامین نشود، مفید نیست.

وی افزود: کشورهای بیشتری قرار است به این ساز و کار بپیوندند.

 

نتیجه نگیریم گام سوم آغاز می شود

عراقچی گفت: اینکه طرف های اروپایی تلاش می‌کنند خوب است و امیدواریم راه حل هایی پیدا شود و این روند واقع بینانه است، از این رو رفت و آمدها بین ما جریان دارد و انشاءالله به نتایجی برسیم در غیر این صورت بعد از ۶۰ روز گام سوم را هم برمی‌داریم.

وی درباره باز طراحی راکتور اراک گفت: بحث اراک متفاوت است اما اگر کشورهای باقی مانده در برجام روند باز طراحی را اصلاح نکنند برمی‌گردیم به راکتور قبلی اما در دو ماه گذشته پیشرفت های خوبی انجام شده و جلسات کاری متعدد داشتند و برخی قراردادها امضا و برخی در حال انجام است از این رو کماکان رصد می‌کنیم روند پیشرفت امور در اراک را و اگر به جدول زمانی مطلوب ما برگردد ادامه می دهیم و الان چون خوب بوده به این روند زمان می‌دهیم.

 

سفیر انگلیس در مورد نفتکش به وزارت خارجه رفت

عراقچی درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران گفت: این نفتکش حامل نفت ایران و یک سوپر تانکر بوده و چون ظرفیتش بالا داشته از مسیر جبل الطارق حرکت کرده و برخلاف ادعای انگلیس مقصد سوریه نبوده و از آبراه بین‌المللی عبور می‌کرده و هیچ قانونی اجازه نمی دهد که دولت انگلیس آن را متوقف کند و خواستار آزادی آن هستیم. در تماس مستمر با دولت انگلیس هستیم. دیروز مجدد سفیر انگلیس به وزارت خارجه آمد و پیگیری حقوقی هم داریم و برای استیفای حقوق‌مان از همه امکانات استفاده می‌کنیم.

سید عباس عراقچی در ادامه گفت‌و‌گو با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اینستکس تاکید کرد: ‌نکته مهم این است که ایران هیچ امید و اتکایی به هیچ کشوری نبسته است. از جمله به هیچ کشور اروپایی و همچنین ساز و کار اینستکس. ولی از هر امکانی که وجود داشته باشد برای بهره‌مندی کشور از شرایط بهتر اقتصادی استفاده می‌کند.

وی با اشاره به جنگ اقتصادی که ترامپ به قول خودش علیه ایران آغاز کرده است ادامه داد: ما از هر معبری که بشود و امکانش وجود داشته باشد استفاده می‌کنیم تا شرایط را باز کنیم و امکان بهره مندی اقتصادی برای کشور ایجاد کنیم. تلاش ما این است که از هر معبری در این زمینه استفاده کنیم.

 

آمریکا مایوس می‌شود 

عراقچی ادامه داد: ما اجازه نمی‌دهیم که آمریکایی‌ها در پیشبرد سیاست فشار حداکثری خود علیه ایران به نتیجه برسند. آنها حتماً مایوس می‌شوند همان طور که پیش از این از اعمال تحریم‌ها و فشارها به نتیجه نرسیدند و بعد از مایوس شدن مجبور شدند که به میز مذاکره برگردند. اکنون نیز مایوس می‌شوند. ما به اتکای مردم خودمان و توانمندی‌هایی که از آن برخورداریم آمریکا را مجبور می‌کنیم که از مواضع خود کوتاه بیاید.

 

واحدی به‌نام 1+5 نداریم

وی ادامه داد: در صورتی که آمریکایی‌ها بخواهند در گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ حضور داشته باشند از نظر ما مانعی ندارد به شرط این که تحریم‌ها را بردارد و ما به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردیم. درواقع برای حضور آمریکا در گفت‌وگوهای ۱+۴ مانعی وجود نخواهد داشت ولی به همان شرطی که اشاره کردیم البته این به معنای تشکیل ۱+۵ نیست چرا که آمریکا از برجام خارج شده است و ما دیگر واحدی به نام ۱+۵ نداریم بلکه آنچه که مطرح شد به این معنا است که می‌تواند در مذاکرات حضور داشته باشند البته به شرطی که تحریم‌ها را بردارند و ما به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردیم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها