مکرون در الیزه با ظریف و در جنوب فرانسه با ترامپ دیدار کرد،

ماموریت غیرممکن "۲"

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - هرمز شریفیان - "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که به اسکاندیناوی و کشورهای سوئد، فنلاند و نروژ سفر کرده بود، شامگاه پنجشنبه وارد فرانسه شد تا با "امانوئل مکرون" رئیس جمهور این کشور و برای بررسی پیشنهاد او درباره برجام، دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

ماموریت غیرممکن "۲"

ظریف پیشاپیش گفته بود که ایران حاضر است روی این پیشنهاد و برای نجات برجام کار کند. مکرون پیشنهاد کرده بود یا تحریم‌های ایران کاهش پیدا کند یا یک سازوکار جبرانی برای بهبود کیفیت زندگی مردم ایران آماده و اجرا شود. ظریف روز ۵ شنبه پس از دیدار با همتای نروژی‌اش به خبرنگاران گفت که "حسن روحانی" از او خواسته برای شنیدن راه‌کارهای رئیس جمهور فرانسه به پاریس سفر کند. گفت‌وگویی که گویا قرار نیست جزئیات آن رسانه‌ای شود.

 

آنچه مشخص است مکرون پس از دیدار باظریف، میزبان "دانلد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا بود که در اجلاس "جی.۷" به جنوب فرانسه سفر کرده است.

مکرون گفته بود راه‌کارهایی برای کاهش فشار تحریم‌ها بر ایران دارد اما نخست باید ببیند که تهران پذیرای آن هست یا خیر؟ و اینکه آیا واشینگتن هم آمادگی برداشت گامی به جلو را دارد؟ یا همچنان مثل گذشته از میانجی‌گری فرانسه استقبال نمی‌کند. تلاش‌های مکرون برای حفظ برجام و کاهش تنش در خلیج فارس از چندماه گذشته آغاز شد و ترامپ نیز دو هفته پیش در توئیتی نوشت: هیچکس در مذاکره با ایران از سوی آمریکا نمایندگی ندارد. او روز ۱۷ مرداد توئیت کرد که نظرش درباره انگیزه مکرون خوب است اما او در حال فرستادن پیام‌های گمراه‌کننده به تهران است.

همزمان ظریف هم پیش از سفر به فرانسه گفته بود اگر اروپا به تعهدات خود در قالب برجام عمل کند، ایران بدون مشارکت آمریکا هم حاضر است در برجام بماند و تمام اقدامات اخیر برای عقب‌نشینی زمان‌بندی شده از تعهدات هسته‌ای خود را که انجام داده، ظرف چند ساعت متوفف کند.

این دیدار می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد یعنی فرانسه به همراه آلمان در حال زاویه گرفتن با سیاست‌های ترامپ هستند، بنابراین هم می‌تواند نقطه‌ای عطف در آستانه دیدار "جی.۷" باشد و هم اینکه مکرون پیشنهادی مبنی‌بر جبران خسارت داده است. فشار آمریکا فشار اقتصادی است و جبران این خسارت هم باید از طریق اقتصادی باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها