رئیس مجلس بعدی چه کسی است؟ سر نخواستن قالیباف به عنوان رئیس مجلس دعواست

انتخابات مرحله دوم از این جهت هم حائز اهمیت است که تکلیف ۱۶ کرسی متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر مشخص خواهد شد که می‌تواند در انتخابات درون حزبی اصولگرایان سرنوشت‌ساز باشد

رئیس مجلس بعدی چه کسی است؟ سر نخواستن قالیباف به عنوان رئیس مجلس دعواست

تا امروز از افرادی مثل «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» برای رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس نام برده‌اند

 

 

گروه سیاسی- کمتر از 3 هفته تا برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس دوازدهم باقی مانده و در این فاصله، رایزنی‌ها و لابی‌گری‌های نمایندگان فعلی مجلس یازدهم که به مجلس بعدی هم راه پیدا کرده‌اند برای تصاحب کرسی ریاست آغاز شده است. 21 اردیبهشت ماه قرار است تکلیف 49 کرسی باقی مانده مجلس مشخص شود که تا حد زیادی می‌تواند وضعیت فراکسیون اکثریت مجلس را مشخص کند چون تاکنون هیچ مجموعه سیاسی نتوانسته اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کند.

از سوی دیگر، انتخابات مرحله دوم از این جهت هم حائز اهمیت است که تکلیف ۱۶ کرسی متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر مشخص خواهد شد که می‌تواند در انتخابات درون حزبی اصولگرایان سرنوشت‌ساز باشد.

تا به امروز از افرادی مثل «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» برای شرکت در انتخابات کرسی ریاست مجلس نام برده‌اند که در این بین شنیده‌های خبرنگار مستقل حاکی از این است که منوچهر متکی رایزنی‌هایش با منتخبان جدید خانه ملت را از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز کرده و پس از آن محمدباقر قالیباف هم شخصاً در تماس با نمایندگان جدیدالورود از آن‌ها تقاضای حمایت کرده است. از سوی دیگر مجتبی ذوالنور، هم طی هفته‌های اخیر خودش را به عنوان یک نامزد اصلی رسیدن به بزرگترین کرسی مجلس معرفی کرده و در نطق سوم اردیبهشت خودش در صحن علنی مجلس مدعی شد: «بنده اگر رئیس مجلس شدم از بیرون به صورت اتوبوسی و قطاری جمعیتی که هیچ آشنایی با مجلس ندارند آوردم و بر قله مسئولیت‌های مجلس مستقر کردم، کارمندی که ۲۰ یا ۳۰ سال در انتظار این است که به قله برسد و بتواند تجربه چند ده ساله خود را در خدمتگذاری بیشتر مصروف کند باید ارزش افزوده عمر خود را در اختیار یک نیروی بیرونی که با منجنیق بر نوک قله پرتاب شده، بگذارد. آیا این کارمند انگیزه کاری و همیّت قسمتی در تحول مجلس را دارد؟»

کنایه‌ای معنادار به محمدباقر قالیباف که پس از رسیدن به جایگاه ریاست قوه مقننه به گفته برخی از نمایندگان و کارکنان مجلس، افراد بسیاری را خارج از مجموعه خانه ملت به بهارستان منتقل کرد تا عنان کار دستش باشد.

نادر قاضی‌پور اسفندماه سال 1400 با اشاره به همین موضوع به رسانه‌ها گفته بود: «قالیباف با خودش نیروی زیادی به مجلس آورد. کارمندان مجلس از هفت خوان رستم رد شده‌اند، قریب به اتفاق کارمندان مجلس نماز شب خوان هستند، قریب به اتفاق کارکنان مجلس هیئتی، مذهبی و آدم‌های بسیار پاک‌دستی هستند. در کمیسیون‌ها آدم‌های بسیار متخصص و کارشناسان خوبی حضور دارند. یکدفعه آقای قالیباف با خودش چندین اتوبوس آدم آورد، اینها له شدند. بعد له شدن اینها تبعات دارد. قالیباف هم بداند که باید جوابگو شود.»

افرادی که گفته می‌شود به او کمک کردند تا طی چهارسال گذشته بتواند مجلس را پادگانی مدیریت کند اما در نهایت این مدل حکمرانی بر مجلس به ضرر او تمام شد و حالا دعوا سر نخواستن او در مجلس بالا گرفته است.

با این وجود و باتوجه به رقابت فشرده جریان‌های متنوع اصولگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و حضور کاندیداهای آنان در بهارستان، ‌انتظار می‌رود صحنه رقابت نه‌تنها برای کسب کرسی ریاست که برای کرسی نایب رئیسی، سایر اعضای هیأت رئیسه مجلس و حتی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز جدی‌تر نسبت به دوره‌های گذشته دنبال خواهد شد و در نهایت فضای کلی مجلس دوازدهم احتمالاً به سمت‌وسویی پیش خواهد رفت که در آن کمتر شاهد یک‌دستی‌هایی از نوع مجلس یازدهم باشیم.

افرادی تندرو و منتسب به جریان خالص‌ساز که همچون تانک، طی 3 سال اخیر به سمت جلو در حرکت است و هر کس که مانع پیش‌روی آن‌ها شود را له می‌کنند. دقیقاً همان روشی که قالیباف از آن استفاده کرد و در نهایت زیر دست وپای استراتژی که خودش مبدع آن بود در حال له شدن است.

حمید رسایی، یکی از منتخبان همین جریان در مجلس آتی درباره وظایف هیات رئیسه دوازدهم معتقد است: «هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی مثل دفتر، وسیله نقلیه، عوامل دفتر، محل اسکان برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند و... را برای ایفای وظیفه نمایندگی منتخبان فراهم کند.»

گفتمانی شبیه به برخی از نمایندگانی که خواستار خودروی شاسی بلند برای سرکشی از حوزه انتخابیه خودشان شده بودند و پس از چهار سال نمایندگی تنها دست‌آورد آن‌ها برای مردم تقریباً هیچ بوده و در عوض تا توانستند در نقش وکیل الدوله رئیسی، از مردم کندند تا به دولت بدهند تا امورات خودش را بگذراند.

اما برخی ناظران همچنان معتقدند که کسی جز سردار قالیباف در مجلس بر صندلی ریاست تکیه نخواهد زد. این تحلیلگران سیاسی بر این باورند که امدادهای غیبی و دوپینگ‌های خارج از مجلس به نفع قالیباف در روز رای‌گیری را نباید نادیده گرفت.

قالیباف با توجه کارکتری که دارد می‌تواند با رایزنی‌هایی خارج از مجلس، برای سال پنجم هم ریاست مجلس را در دست بگیرد اما در مقابل برخی دیگر از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که سرنوشت حدادعادلِ در مجلس هشتم در انتظار قالیباف است او مجلس دوازدهم را از پایین جایگاه ریاست و در صحن دنبال خواهد کرد. این طیف از ناظران، برای تئوری خود، شاهدی از مجلس هشتم آورده‌اند؛ جایی که غلامعلی حداد عادل که رئیس مجلس هفتم بود، از رقیب خود یعنی علی لاریجانی شکست خورد و پس از ۴ سال ریاست در کنار سایر نمایندگان نشست.

به هر ترتیب نتیجه هر چه که باشد بسیاری از رسانه‌ها روی یک مساله اشتراک نظر دارند و آن این است که، شهردار اسبق تهران که با املاک نجومی و ماجرای فساد نجومی و عیسی شریفی شهرداری را ترک کرد، حالا به دنبال دست به یکی کردن جریان پایداری و شریان و مصاف یا همان «پشم» به شیر بی یال و دم و اشکم ی تبدیل شده که عاقبتش دیدنی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها