کفه تندروها در مجلس دوازدهم سنگین است/ عدم نگرانی از اصلاح‌طلبان باعث اختلاف در جریان انقلابی شد

اوضاع در جبهه اصولگرایی خوب نیست و برخلاف آنچه ادعا می‌کنند هر کدام از این دسته‌جات به دنبال سهم‌خواهی بیشتر در حال لابی‌گری و زدوبندهای سیاسی برای رسیدن به قدرت بیشتر هستند و میزان اختلافات در بین آن‌ها به بالاترین حد ممکن رسیده/ بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که کفه تندروها در مجلس دوازدهم سنگین است و اگر فکری به حال آن نشود، به گفته عباس سلیمی‌نمین آبروی مجلس خواهد رفت

کفه تندروها در مجلس دوازدهم سنگین است/ عدم نگرانی از اصلاح‌طلبان باعث اختلاف در جریان انقلابی شد

عدم نگرانی از اصلاح‌طلبان باعث اختلاف و تشتت در جریان انقلاب شد

 

تهیه و تنظیم: امیرحسین نظری

گروه سیاسی- «مخاطب تذکر رهبری من نبودم.» این را حمید رسایی گفت. در گفتگو با خبرگزاری بسیج در مجلس. منتخب حداقلی مردم تهران این را هم اضافه کرد: «اینکه خطاب تذکر رهبر انقلاب بنده هستم تلاشی است که برخی رسانه‌ها انجام می‌دهند این اتفاق بیفتد. در برنامه گفتگوی ویژه خبری خیلی مستند نشان دادم که این موضوع به این شکل نیست.»

احتمالاً منظور او روزنامه جوان و فارس و تسنیم باشد. همانگونه که سایت رجانیوز، رسانه وابسته به جبهه پایداری روز یکشنبه 20 اسفند با انتشار گزارشی این موضوع را مورد واکاوی قرار داد. رجانیوز نوشت: «انتخابات 11 اسفند شکست چنارها بود در برابر پاجوش‌ها اما اصولگرایان سنتی یا همان شورای ائتلاف، به دلیل این شکست سنگین به لولوسازی و بازی‌های رسانه‌ای رو آورده‌اند.»

این رسانه جبهه پایداری که از ابتدا هم موافق وحدت با شورای ائتلاف و قالیباف نبود در ادامه مطلب خودش آورده: «ریزش شدید آرای محمدباقر قالیباف از ۱.۲۶۵.۲۸۷ رای در انتخابات سال ۱۳۹۸ به ۴۴۷.۹۰۵ رای در انتخابات اخیر و سقوط به رده چهارم، تنها شکست رئیس مجلس یازدهم نبود بلکه شکست اصولگرایان سنتی بود اما در این بین برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه مثل جوان و فارس و تسنیم که طبق توصیه امام راحل(ره) نباید در سیاست و جناح‌بندی‌ها دخالت کنند، دخالت می‌کنند و علیه حمید رسایی مطلب و گزارش و کمپین راه می‌اندازند که نوعی توهین به منتخب مردم است.»

اما نکته جالب در این گزارش اشاره پایداری‌چی‌ها به سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی است که نظامیان را از ورود به عرصه سیاسی منع کرده بود. «‏‏وصیت اکید من به قوای مسلح آن است که همان طور که از مقررات نظام، عدم دخول نظامی در احزاب و گروه‌ها و جبهه ها است به آن عمل نمایند؛ و قوای مسلح مطلقاً، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازی‌های سیاسی دور نگه دارند. » (‏‏صحیفه امام، جلد 21، صص: 433-432)‏

رجانیوز در حالی از دخالت نیروهای سپاه در سیاست و به سود قالیباف در انتخابات گله‌مند است که سال 1400 و یکماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در واکنش به انتقادها درباره حضور نظامی‌ها در ستاد ابراهیم رئیسی با انتشار سخنرانی منتسب به سردار سلیمانی نوشت: «بی غیرت‌هایی که در هیچ کجای صحنه‌های انقلاب حضور نداشتند به ما مارک می‌زنند و ما را به وصیت نامه امام راحل توجه می‌دهند که این حرکت ما سیاسی است، این جناح بندی سیاسی است که ارکان نظام را بنیان نظام را شما مورد هجوم قرار دادید. ما سکوت بکنیم؟ که این دخالت در مسائل سیاسی است؟ اگر نظامی‌گری ما مانع از برخورد با تجاوز شما می‌شود ما لباس‌ها را از تن خود بیرون می‌آوریم. ما این لباس را به تن کردیم برای دفاع از این ملت. حتی برای دفاع از شما نامردها، شرم نمی‌کنید؟»

آن‌ها پیش از این هم از دخالت نظامی‌ها (سپاه) و یا حضور آن‌ها در عرصه سیاسی دفاع می‌کردند و همواره روی این جمله تاکید داشتند که « ورود سپاه به عرصه‌های مختلف بر اساس مبانی قانونی است.» اما حالا در شرایطی که به نظر می‌رسد اوضاع به سودشان در جریان نیست از عدم دخالت سپاه در سیاست می‌نویسند و حمید رسایی، منتخب این جریان سوپرانقلابی هم در توییتر از فرمانده کل سپاه و سردار نقدی تلویحاً بابت دخالت نکردن سپاه در انتخابات مجلس دوازدهم تشکر می‌کند.

این درحالی است که وقتی در اسفند 99 و آغاز تحرکات انتخاباتی (ریاست جمهوری سیزدهم) روزنامه جمهوری اسلامی مطلبی تحت عنوان «بگذارید حرمت سپاه محفوظ بماند.» منتشر کرد با واکنش تند این جریان و اصولگرایان مواجه شد. جمهوری اسلامی نوشته بود: « ما که با ورود سپاهیان به رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری مخالفیم، هرچند در سخنان امام خمینی به این نکته که نظامیان بعد از کنار رفتن از شغل نظامی‌گری هم نمی‌توانند وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند با صراحت پرداخته نشده، ولی کاملاً روشن است که افراد نظامی با پوشیدن لباس شخصی از تعلقات نظامی‌گری جدا نمی‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را غیرنظامی به معنای واقعی کلمه دانست.»

در هر صورت اوضاع در جبهه اصولگرایی خوب نیست و برخلاف آنچه ادعا می‌کنند هر کدام از این دسته‌جات به دنبال سهم‌خواهی بیشتر در حال لابی‌گری و زدوبندهای سیاسی برای رسیدن به قدرت بیشتر هستند و میزان اختلافات در بین آن‌ها به بالاترین حد ممکن رسیده. پرویز سروری، عضو شورای مرکزی شانا در تهران هفته گذشته در گفت وگو با روزنامه جوان به این موضوع اشاره کرد و گفته بود: « عدم نگرانی از اصلاح‌طلبان باعث اختلاف و تشتت در جریان انقلاب شد. تکثر فهرست‌ها هم باعث شد که مردم به این نتیجه برسند که از بین فهرست‌ها افرادی را که می‌شناسند رأی دهند. ما نگران تسری این اختلافات به داخل مجلس هستیم.»

نگرانی سروری بی‌راه هم نیست. او در بخش دیگری از گفتگوی خود اضافه می‌کند: « برداشت من این است که در این زمینه شانا غفلت‌هایی داشته است و دچار نوعی خودباوری مفرط شده که نتیجه آن رسیدن به این برداشت است که به هر شکلی که فهرست به مردم ارائه دهد مردم رأی خواهند داد. این ذهنیت غلط بود.»

شاید اشاره او به سخنان قالیباف در 4 آبان ماه گذشته بود که مدعی شد که اگر در انتخابات مجلس یازدهم به تنهایی هم لیست می‌داده، پیروز می‌شده و اما به دلیل وحدت در بین اصولگرایی این کار را نکرده.

به هر ترتیب بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که کفه تندروها در مجلس دوازدهم سنگین است و اگر فکری به حال آن نشود، به گفته عباس سلیمی‌نمین آبروی مجلس خواهد رفت. به همین دلیل در حالیکه اعضای جبهه پایداری در حال رایزنی برای شکست قالیباف در انتخابات کرسی ریاست مجلس هستند، برخی گمانه‌زنی ها حاکی از این است که برای جلوگیری از رشد این جریان، قالیباف باید رئیس مجلس باقی بماند، حتی اگر شده از جایی خارج از مجلس این درخواست به گوش بهارستانی‌ها برسد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها