پروانه مافی:

مردانه و زنانه کردن به نفع جامعه نیست

مردانه و زنانه کردن امور به نفع جامعه نیست. تجربه به ما می‌گوید که زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی موفق عمل کرده‌اند حضور زنان در انتخابات ۱۴۰۰ یک فرصت طلایی برای جمهوری اسلامی است

مردانه و زنانه کردن به نفع جامعه نیست

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ۱۴۰۰ رقابت بین ۲ جبهه اصلاح‌طلب و اصولگرا را شاهدیم، خصوصاً اصولگرایان که پس از کسب کرسی‌های مجلس برای رسیدن به پاستور از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

پروانه مافی، سیاستمدار اصلاح‌طلب، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و نماینده مردم تهران در مجلس دهم که فرماندار نمونه زن در دوران اصلاحات نیز بوده است اکنون مسئولیت سامان دادن به ارتباط شهرداری با مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد. او در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ و نامزدی زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده با اعتمادآنلاین به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید:

*مسئولیت جدید شما در شهرداری به چه صورت است؟

چند ماهی از مسئولیت پارلمانی من در شهرداری می‌گذرد. تلاش بر این است که طرح‌ها و لوایح شهرداری‌های کشور، مخصوصاً شهرداری تهران را پیگیری کنیم و با توجه به روابط مناسبی که با مجلس یازدهم وجود دارد انتظار داریم مصوبات و لوایح را با همکاری کمیسیون‌ها و شهرداری به سرانجام برسانیم. حدود ۱۰ طرح و لایحه مربوط به شهرداری در حال پیگیری است، علاوه بر این فراکسیونی به نام مدیریت شهری در مجلس تشکیل شده است و با عضویت ۱۷۰ نفر از نمایندگان در این فراکسیون حدود ۱۵ کارگروه هم تشکیل شده است. لوایح مرتبط از مجلس در کمیته به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و به کمیسیون‌های مربوط ارسال می‌شود و به سپس شکل قانون در می‌آید.

تلاش‌های فراکسیون امید به اطلاع مردم نرسید

*چند ماهی از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد، اما هنوز انتقادات از عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم پابرجاست...

فعالیت‌های خوبی در مجلس دهم صورت گرفت، اما متاسفانه به دلایلی چون هجمه‌های بسیار سنگین از سوی رقبا که هدفش کسب صندلی‌های مجلس بود و نیز کم‌کاری عمدی در حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی مجلس دهم، تلاش‌های فراکسیون امید به اطلاع مردم نرسید.

کتابی در این مورد نوشته‌ام. فراکسیون امید و عملکرد آن بدون عیب و اشکال نبود، اما طرح‌ها و لوایح بسیاری به تصویب رسید که هیچ تلاشی برای اطلاع‌رسانی آن‌ها اتفاق نیفتاد و هنوز هم نمی‌دانم چرا این‌گونه شد!

*با این وجود می‌توان گفت فراکسیون امید اسیر حاشیه‌سازی‌های رقبا شد؟

خیلی از رقبا تلاش داشتند فراکسیون امید را به حاشیه ببرند تا فرصت مناسبی برای کارهای مهم‌تر نداشته باشد و موفق هم شدند. زمانی عملکرد چند ساله ارائه شد که بسیار دیر شده بود. نمایندگان باید به طور مرتب به موکلین خود گزارش دهند و نظرخواهی کنند. ارتباط رودررو میزان اهمیت موکلین برای نمایندگان را مشخص می‌کند و می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. به نظر من مشکل همین است و متاسفانه سکوت باید شکسته می‌شد که نشد. اگر فراکسیون ازاعضا حمایت می‌کرد و راهبردی عمل می‌کرد بسیاری از مشکلاتی که امروز وجود دارد به وجود نمی‌آمد.

انتظارات مردم از نمایندگان باید به صورت واقعی باشد

*اصلاح‌طلبان فرصت را غنیمت ندانستند یا هدفی نداشتند؟

در مجلس دهم عملکرد قابل دفاعی داشتیم، اما به قدری تخریب صورت گرفت و انتظاراتی خارج از قدرت نمایندگان به ما وارد شد که تلاش‌های مثبت ما برای مردم مطرح نشد. من فکر می‌کنم انتظارات مردم از نمایندگان باید به صورت واقعی باشد.

نمایندگان فعلی مجلس هم علی‌رغم صحبت‌ها و شعارهایی که سر دادند نمی‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند، زیرا قوه مقننه پیچیدگی‌های خود را دارد و تا کسی وارد مجموعه مجلس نشود متوجه نمی‌شود که اختیارات نمایندگان بسیار محدود است و تاثیرگذاری زیادی ندارند.

*شکست اصلاح‌طلبان ‌برای حضور در مجلس یازدهم قابل پیش‌بینی بود؟

کسی که سیاستمدار شناخته می‌شود هیچ وقت نباید پرونده فعالیت سیاسی خود را ببندد. کار سیاسی در همه‌ جای دنیا همین است؛ گاهی موفق و فعال هستید و برعکس روزی کنار می‌نشینید. با توجه به اینکه می‌دانستیم بخشی از شرایط پیش‌آمده مربوط به کم‌کاری نمایندگان فراکسیون امید با مدیریت ضعیف رسانه‌ای است و بخشی دیگر، تعمد در پنهان کردن فعالیت‌های مثبتی که در مجموعه صورت گرفته، همچنان اعتقادم بر این است که فعال سیاسی در همه بخش‌ها در صورت موفقیت و عدم موفقیت در کار سیاسی باید تدبیر و برنامه خود را داشته باشد.

ما با این رویکرد وارد انتخابات شدیم. اختلافاتی که بین عزیزان اصلاح‌طلب داشتیم متاسفانه کار را سخت‌تر کرد و اگر شرایط بهتری برای تصمیم‌گیری در موضوع ائتلاف اصلاح‌طلبان می داشتیم، با شرایط بهتری صحنه را ترک می‌کردیم.

موافق فیلترینگ نبوده و نیستم

*در مورد زمزمه‌های فیلتر کردن فضای مجازی که از مجلس دهم تا به امروز ادامه دارد چه نظری دارید؟

موافق فیلترینگ نبوده و نیستم، اما با مدیریت عالمانه فضای مجازی موافقم. قرار نیست فضای مجازی را رها یا به پیشنهاد دیگران فضای مجازی را قلع و قمع کنیم. این نوع رویکرد را به صلاح و آینده کشور نمی‌دانم.

حزب کارگزاران فعالانه در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات ۱۴۰۰ است

*شما عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم هستید، امروز فعالیت‌های حزب به چه صورت پیش می‌رود؟
حزب کارگزاران با شیوع کرونا با تعطیلی مواجه شد و اواسط تابستان مجدداً فعالیت خود را آغاز کرد. جلسات شورای مرکزی، مخصوصاً کمیته سیاسی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با هدف حضور در انتخابات ۱۴۰۰ بسیار فشرده و مرتب پیش می‌رود و بسیار فعالانه در حال برنامه‌ریزی هستیم.

*صحبت‌هایی مبنی بر جدایی حزب کارگزاران از اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد. این صحبت‌ها تا چه اندازه واقعیت دارد؟

این‌گونه نیست. متاسفانه فشار و تخریب‌هایی که در زمان مجلس دهم توسط رقبا به فراکسیون امید وارد شد همچنان ادامه دارد.

سیاست‌های راهبردی حزب کارگزاران سازندگی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری مطابق با شرایط روز کشور در حال تنظیم است. راهبرد اصلی ما در انتخابات آینده بر ۳ اصل است؛ اول، توسعه اقتصادی داخلی و منطقه‌ای؛ دوم، توسعه سیاست بین‌المللی و منطقه‌ای و اصل سوم، منابع انسانی و مدیریتی کشور، اعم از دولتی و خصوصی که صدمه بسیار جدی به آن وارد شده است و نیاز به بازسازی اساسی دارد و در حقیقت باید بر بازتوانی در بدنه مدیریت کشور تاکید کنیم. لذا ما با توجه به سیاست‌های کلی حزب برنامه را تنظیم می‌کنیم و به زودی به اطلاع مردم می‌رسانیم.

ادعای ناامیدی مردم از اصلاح‌طلبان کاملاً افراطی است

*برخی بر این باورند که مهر ناامیدی مردم به نام اصلاح‌طلبان خورده است...

نه این ادعا کاملاً افراطی است. کشور با مشکلات متعددی از جمله بحث سیاست خارجی روبه‌رو است و بعد از آن مشکلات مدیریتی و ناکارآمدی مدیران در بخش‌های مختلف است که اینها به اصلاح‌طلبان برنمی‌گردد.

سوابق اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد با تلاش‌هایی که در عرصه‌های مختلف داشتند موفق عمل کرده‌اند. لذا بر مشکلات عمده‌‌ای که از گذشته به جای مانده، مشکلات جدیدی هم اضافه شده که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

امروز بزرگ‌ترین مشکل ما در بخش اقتصادی است. ما نباید تحریم‌ها را نادیده بگیریم، فشاری را که تحریم‌ها بر کشور، مخصوصاً بر مردم، وارد می‌کند نمی‌توان پنهان کرد، اما مردم با مشکلات متعدد، شکیبایی و مقاومت جانانه‌ا‌ی از خود نشان می‌دهند. به هر حال، این گرفتاری‌ها به اصلاح‌طلبان برنمی‌گردد.

رقبای سیاسی برای به دست آوردن کرسی‌ها، چه در مجلس و چه در دولت و در شوراها، از فرصت‌های پیش‌آمده سوءاستفاده می‌کنند و مشکلات را به گردن اصلاح‌طلبان می‌اندازند که البته واقعیت ندارد.

تجربه به ما می‌گوید زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی موفق عمل کرده‌اند / حضور زنان در انتخابات ۱۴۰۰ یک فرصت طلایی برای جمهوری اسلامی است

*نظر شما در مورد حضور زنان در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

با توجه به صحبت‌هایی که آقای کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، چندی پیش کردند، از ایشان بابت ایجاد زمینه برای حضور زنان در انتخابات تشکر می‌کنم، البته انتظار ما از ایشان خیلی بیشتر از این سال‌ها بود.

تجربه به ما می گوید که زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و مشخصاً در قوه مجریه، مقننه و حتی در قوه قضاییه موفق عمل کرده‌اند.

حضور زنان یک فرصت طلایی برای جمهوری اسلامی است، زیرا زنان طی ۴۰ سال فعالیت در بخش‌های مختلف کشور آزموده شده‌اند و توانسته اند مشکلات پیش رو را با صبوری و عقلانیت از سر راه بردارند.

در تعریف رجل سیاسی بحث‌های زیادی صورت گرفت، در مجلسِ تدوین و تنظیم قانون اساسی که اول انقلاب شکل گرفت، در بحث رجل سیاسی، رجل را به معنای «شخصیت» گرفتند. اگر بحث جنسیت بود صریحاً واژه «مرد» را به کار می بردند و می‌نوشتند که «رئیس‌جمهور از میان مردان انتخاب شود» اما از کلمه مردان استفاده نشده و رجل به عنوان شخصیت سیاسی مطرح شده و این نشان‌دهنده این است که کاندیداتوری زنان از ابتدا مشکل نداشته است.

در طول این سال‌ها زنان به طور تجربی در عرصه‌های مختلف ثابت کردند که می‌توانند حضور چشم‌گیری نسبت به مردان داشته باشند.

*آیا حضور زنان به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شعار نیست؟!

نه شعار نیست. من نسبت به آینده خوش‌بینم، اگر مدیریت خوبی صورت بگیرد نتایج موثری در پی خواهد داشت.

*پروانه مافی در انتخابات ۱۴۰۰ حاضر خواهد شد؟

سوال سختی است، اما رویا نیست و می‌تواند واقعیت داشته باشد. فضا و شرایط را باید دید و با عقل و تدبیر مسیر را انتخاب کرد. عرف فرهنگی و سیاسی، حضور زنان را با موفقیت می‌خواهد؛ برای چنین ایده‌ای باید رویین‌تن بود! اما اداره کشور با مشکلاتی که وجود دارد کار بسیار سنگینی است و باید با همراهی مردم صورت بگیرد.

اگر حضور زنان در آینده کشور مطرح باشد و همکاری مردان را به همراه نداشته باشد مطرح شدنش فقط یک ضایعه است.

کشور در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست. مردانه و زنانه کردن امور به نفع جامعه نیست. کسی که می‌خواهد کاندیدا شود باید برای رفع مشکلات جدی مملکت خود را وقف ملت کند. جامعه باید به زنان بال و پر بدهد تا استعدادهای خود را شکوفا کنند، مردان با شکوفایی زنان رشد پیدا می‌کنند، این امری طبیعی است و اثر کاملاً مستقیم دارد.

حال مردم خوب نیست

 

*حال مردم بد است...

بله، حال مردم خوب نیست؛ برای همین کسی که در سال ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور می‌شود باید این موضوع را در نظر بگیرد که موظف است حال مردم را تغییر دهد.

مشکلات و حل آنها نمی‌تواند تنها حول محور سیاسی و بر عهده سیاستمداران باشد. مدیریت کشور به همکاری روانشناسان، جامعه‌شناسان، اقتصاددانان و اندیشمندان رشته‌های دیگر با رئیس‌جمهور احتیاج مبرم دارد. بزرگان مدیریت کشور، به قول قرآن، باید سینه فراخی داشته باشند و به خوبی بتوانند برای حل مشکلات مردم کار کنند که البته مدیریت کشور در شرایط کنونی قطعاً کار آسانی نیست.

*امید در ایران امروز ما چه معنایی دارد؟!

یک مسلمان هیچ‌وقت ناامید نیست. ناامیدی جرم است. کسی که می‌گوید این چه دنیای بدی است، باید بداند که شاخه‌های گل هم خار دارد. و آنکه می‌گوید این چه دنیای خوبی است، می‌داند که حتی شاخه‌هایی که خار دارند نیز گل می‌دهند. به یاد داشته باشیم که عظمت، در تفکر است نه در نگاه!

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها