آیا سردار وحیدی در دولت حق وتو دارد؟

به نظر می‌رسد که سردار وحیدی یک پشتوانه قوی دارد که به عنوان لاک غلط‌گیر همواره طی دو سال و نیم اخیر، اشتباهات وزارت کشور را نادیده می‌گیرد، حال اینکه این لاک غلط‌گیر خودش از چه پشتوانه‌ای برخوردار است؟ کسی چه می‌داند...!

آیا سردار وحیدی در دولت حق وتو دارد؟

وزیر کشور برای گسترش حوزۀ اقتدار خود یا حکم ویژه‌ای دریافت کرده و یا از مراکز مشخصی به‌صورتی بی‌سابقه حمایت می‌شود تا جاییکه سردار وحیدی «موقعیت ممتازی تا حدِ حق وتو» در درون کابینه برای خود قائل است

 

گروه سیاسی- «در آینده نزدیک ضعف عملکرد وزیرکشور برای مردم تبیین می‌شود.» این بخشی از بیانیه 9 بندی برخی از نمایندگان مجلس درباره عملکرد سردار احمد وحیدی بود که گرچه محتوای آن در ارتباط با سردار غلامرضا و دخل و تصرف وزارت کشور در انتخابات مجلس منتشر شده بود و پس از ساعتی از خروجی سایت خانه ملت حذف شد اما با توجه به عملکرد وزیر کشور طی دو سال و نیم گذشته شاید همین یک جمله بیانگر عملکرد وحیدی در وزارت کشور باشد.

در این نامه نمایندگان مجلس، عملکرد احمد وحیدی در مقام وزیر کشور را «ضعیف» توصیف کردند و تاکید کردند که «بخش قابل توجهی از مشکلات مردم و ضعف‌های دولت ناشی از عملکردِ ضعیفِ مجموعه زیر نظر اوست».

سردار وحیدی سوم شهریور ماه 1400 با ۲۶۶ رای موافق و تنها ۱۶ رای مخالف به عنوان وزیر کشور دولت سیزدهم معرفی شد. در این مدت به باور بسیاری از تحلیلگران سیاسی، او نتوانسته آنگونه که باید و شاید به وظایف خودش عمل کند. به عنوان مثال حملات پی در پی تروریست‌ها به پاسگاه مرزی راسک، درگذشت مهسا امینی و به دنبال آن جان‌باختن بسیاری از هموطنان در اعتراضات پاییز سال گذشته، بخشنامه محرمانه وزارت کشور درباره حجاب و استقرار حجاب‌بان‌ها در مترو، مشخص نشدن علت مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در مدارس که بیش از 8 ماه ادامه داشت؟ حمایت این وزارتخانه از وزارت علوم در پی اخراج سریالی اساتید از دانشگاه‌ها، وقوع حادثه جمعه سیاه در زاهدان، حمله تروریستی در کرمان که منجر به جان‌باختن نزدیک به 100 نفر از هموطنان ما شد و چندین مورد دیگر، همگی نشان دهند این مطلب است که سرداروحیدی در وزارت کشور بیش از آنکه به وظایف تعریف شده‌اش بپردازد، حاشیه‌آفرین بوده.

وحیدی حتی در همین مورد آخر یعنی حمله انتحاری در کرمان به جای پاسخگویی به مردم و نمایندگان آن‌ها در خانه ملت، با ربط دادن این موضوع به انتخابات می‌گوید: «بهترین پاسخ به جنایت تروریست‌ها حضور پرشور در انتخابات سال جاری است.»

هرچند این اشکال به مجلس برمی‌گردد چرا که آن‌ها باید وزیر را مورد بازخواست قرار دهند که علت وقوع این حوادث تروریستی متعدد چیست اما به نظر می‌رسد، علی‌رغم اینکه تابستان گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح احمد وحیدی بودند، این اتفاق با مدیریت قالیباف راه به جایی نبرد و با این شرایط باید آنرا کن لم یکن تلقی کرد.

یکی از مواردی که بسیاری از نمایندگان مجلس مشخصاً در دو سال اخیر به آن انتقاد داشتند همین امر بود که مدعی بودند قالیباف به شکل پادگانی مجلس را اداره می‌کند و عامدانه برخی از تقاضاهای استیضاح‌ و یا سوال از وزرا و دولت را اعلام وصول نمی‌کند.

علیرضابیگی این عدم درک وزیر کشور از شرایط امروز جامعه را طی یکسال گذشته بارها مطرح کرده اما نه تنها برای اکثریت نمایندگان مجلس که به دولت وابستگی دارند اهمیتی نداشته، بلکه به دنبال همین ضعف وحیدی و نگاه امنیتی او به مسائل جاری کشور، مردم در دو سال و نیم گذشته حوادث تلخ بسیاری را پشت سر گذاشتند که شاید اگر نگاه امنیتی سردار وحیدی نبود، می‌شد با هزینه کمتری این حوادث را، که پیشتر آن‌ها را برشمردیم پشت سرگذاشت.

متاسفانه در همین فاجعه اخیر در کرمان هم، با وجود اینکه وزارت کشور باید پاسخگوی ضعف در مدیریت مراسم و جان‌های از دست رفته باشد، یکی از نمایندگان مجلس مدعی می‌شود که: «وزارت کشور وظیفه خودش را در این ماجرا به خوبی انجام داده و قصوری متوجه او نیست.»

احمد زیدآبادی در همین نوع نگاه افراد، به خصوص نمایندگان مجلس نسبت به وزیر کشور می‌گوید: «وزیر کشور برای گسترش حوزۀ اقتدار خود یا حکم ویژه‌ای دریافت کرده و یا از مراکز مشخصی به‌صورتی بی‌سابقه حمایت می‌شود تا جاییکه سردار وحیدی «موقعیت ممتازی تا حدِ حق وتو» در درون کابینه برای خود قائل است»

اما آنچه که در این یکسال اخیر برای مردم عیان شده این است که به نظر می‌رسد که سردار وحیدی یک پشتوانه قوی دارد که به عنوان لاک غلط‌گیر همواره طی دو سال و نیم اخیر، اشتباهات وزارت کشور را نادیده می‌گیرد، حال اینکه این لاک غلط‌گیر خودش از چه پشتوانه‌ای برخوردار است؟ کسی چه می‌داند...!

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها