تحریم‌ نعمت است/ نیست

 افرادی که طی یک دهه گذشته برجام را خسارت محض می‌دانستند و ثمره‌اش را برای اقتصاد ایران تقریبا هیچ توصیف می‌کردند حالا نظرشان برگشته است

تحریم‌ نعمت است/ نیست

قبول داریم همچنان قدرت خرید خانوارها و معیشت مردم به ابتدای سال ۹۰ برنگشته و تورم‌ها وجود دارد و تمام سعی دولت این است که رشد اقتصادی را برگرداند

 

گروه سیاسی- "تحریم نعمت است" این جمله کلیدی حداقل در یک دهه اخیر بارها و بارها توسط جریان انقلابی و طیف اصولگرایی کشور تکرار شد و مدعی شدند که علی‌رغم وجود همه مشکلات اقتصادی در کشور و با وجود تحریم‌های متعددی که علیه کشور ما وضع شده می‌توان هم کشور را اداره کرد و هم به رشد اقتصادی رسید.

به عنوان مثال حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اردیبهشت‌ماه گذشته با اشاره به همین مطلب مدعی شد:

«تحریم زیباترین نعمت دشمن برای پیشرفت کشور است تا ما به توانایی خود دست یابیم و ما به اذن خداوند با داشته‌های خودمان به خودکفایی خواهیم رسید»

یا مهدی طائب فرمانده قرارگاه عمار در بهمن‌ماه سال ۹۹ مدعی شد:

«اگر تحریم‌ها درست مدیریت شود بهترین هدیه خدا برای ماست. تحریم نعمت است» 

 

اما با روی کارآمدن دولت ابراهیم رئیسی، همان‌هایی که روزی با نظر امثال طائب همدل بودند حالا نظرشان به نظر کسانی که از مصائب تحریم گفتند و نوشتند نزدیک شده. بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی پیشتر در خصوص همین موضوع گفته بود: «تحریم نعمت است ولی برای آن‌ها که می‌خواهند بخورند! نه برای ملت. ما از ته یک چاه عمیق، سالم بیرون آمده‌ایم.» 

 

اشاره او به بابک زنجانی‌هاست که به بهانه تحریم طی سال‌های گذشته با پول و حق مردم کمپانی‌های اقتصادی و فرمول دور زدن تحریم راه‌اندازی کردند و خوردند و بردند.

بسیاری از اعضای دولت ابراهیم رئیسی طی چند ماه اخیر بارها گفته‌اند که تحریم‌ها شرایط اداره کشور را طاقت‌فرسا کرده و اگر شرایط بر مردم سخت می‌گذرد، به دلیل وجود تحریم‌هاست. همان‌ها که پیشتر منکر گره خوردن مشکلات اقتصادی کشور با مسئله تحریم شده بودند.

همان‌ افرادی که طی یک دهه گذشته برجام را خسارت محض می‌دانستند و ثمره‌اش را برای اقتصاد ایران تقریبا هیچ توصیف می‌کردند حالا نظرشان برگشته. یکی از همین طیف گفتمان تحریم نعمت است و برجام خسارت محض است سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم است که هفته گذشته رسماً اعلام کرد که:

«تحریم‌ها سبب شد که بالاترین میزان درآمد سرانه کشور و رشد اقتصادی از همان سال تا حدود سال ۹۵ تحت تأثیر قرار گیرد که البته در این سال‌ها دو سالی به خاطر روند اجرای برجام روند متوقف شد ولی در اردیبهشت ۹۷ تحریم‌های دوره ترامپ سبب شد که رشد اقتصاد کشور منفی شود و تورم امروزه میراث تحریم‌های چند سال اخیر است. قبول داریم همچنان قدرت خرید خانوارها و معیشت مردم به ابتدای سال ۹۰ برنگشته و تورم‌ها وجود دارد و تمام سعی دولت این است که رشد اقتصادی را برگرداند»

 ۲۸ خرداد سال ۱۳۹۹ حسن روحانی، رئیس جمهوری وقت در جلسه‌ای در بانک مرکزی اعلام کرد که نمی‌شود بدون ارتباطات بین‌المللی مشکلات اقتصادی را حل کرد. در همان روز ۲۴ اقتصاددان در نامه‌ای به او مدعی شدند که می‌شود تنها با تکیه بر داخل و بدون رفع تحریم‌ها، اقتصاد ایران را نجات داد. ۱۰ نفر از این افراد هم اکنون در دولت رئیسی سمت دارند. یکی از آن‌ها احسان خاندوزی است که امروز نظرش چیز دیگری است و تحریم را نعمت نمی‌داند. 

اما نکته اینجاست که حالا دیگر برای فهمیدن همین جمله ساده که مردم تاوان آنرا دادند، خیلی دیر است. کسانی‌که می‌گفتند ۸۰% مشکلات کشور و گرانی‌ها به دلیل ناکارآمدی دولت است و نه تحریم حالا که خود صاحب منصب شده‌اند در نقش یک مدعی از مشکلات تحریم حرف می‌زنند که نتیجه‌ای جز عصبانی کردن مردم، در پی ندارد.

خردادماه سال ۹۴ مرحوم هاشمی‌ رفسنجانی، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران با "عجیب" توصیف کردن اظهارات کسانی که تحریم های هسته‌ای را به نفع ایران می‌دانند، گفت: "تحریم ها پدر مردم را درآورده؛ چطور به نفع ماست؟"

مرحوم هاشمی با اشاره به اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور وقت مبنی بر اینکه مخالفان مذاکرات هسته‌ای "از جیب مردم خبر ندارند" افزود: "عده‌ای تحریم و غیرتحریم در زندگی‌شان اثر ندارد... اما تحریم استخوان طبقه مزدبگیر کشور را که اکثریت کشور هستند می‌پوساند و زندگی‌ها سخت شده."

اشاره او در تکمیل صحبت‌های حسن روحانی بود که گفته بود: "آنان که می‌گویند تحریم مهم نیست گویی از جیب مردم بی‌خبرند." روحانی به انتقاد از "بدخواهانی" پرداخته بود که به گفته وی، با استفاده از شرایط تحریم "هر جنسی را از خارج با قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصد گرانتر وارد کرده و این هزینه را از جیب مردم می‌دادند."

حالا دوسال‌ونیم پس از روی کارآمدن همان‌ها که به گفته مرحوم هاشمی صدای شکستن استخوان مردم زیر بار تورم را نمی‌شنیدند و یا خودشان را به ناشنوایی زده بودند، حالا که مردم تورم بیش از ۶۰% را تجربه کرده و بیش از نیمی از جمعیت کشور به زیر خط فقر کشیده شده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم نعمت نیست.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها