مصوبه جدید باعث ایجاد تبعیض می‌شود

مصوبه برگزاری انتخابات تناسبی باعث ایجاد تبعیض می‌شود، چرا که بر اساس آن صرفاً انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران با نظام انتخاباتی تناسبی برگزار می‌شود.

مصوبه جدید باعث ایجاد تبعیض می‌شود

چرا شورای نگهبان تناسبی شدن را تایید و مجمع آن را رد کرد؟

جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، با اشاره به مهم‌ترین ایراداتی که هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه برگزاری انتخابات تناسبی در تهران گرفته است، گفت:

آنان می‌گویند این مصوبه باعث ایجاد تبعیض می‌شود، چرا که بر اساس آن صرفاً انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران با نظام انتخاباتی تناسبی برگزار می‌شود و در سایر نقاط کشور الگوی نظام انتخاباتی حداکثری است و باید نظام انتخاباتی در کل کشور یکسان باشد.

همچنین گفته می‌شود که بر اساس مدل تناسبی انتخابات، شایسته‌گزینی محقق نمی‌شود. نظر آنان این است که فردی که بیشترین رأی را می‌آورد، باید به مجلس راه یابد اما در مدل تناسبی ممکن است فردی آرای خوبی هم کسب نکند اما چون لیست وی درصدی از آرا را آورده، به مجلس راه یابد.

هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این باور است که بر اساس مدل تناسبی انتخابات ممکن است یک لیست ۲۰ درصد آرای مأخوذه را بیاورد و لیست دیگری ۷۰ درصد آرای مأخوذه را کسب کند و هر دو به مجلس راه یابند در حالی که تفاوت آرای مأخوذه آنان بسیار زیاد است./ مهر

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها