پرونده فساد اخیر اوقاف به کجا خواهد رسید؟

اصل موضوع این است که عروس مهدی خاموشی، یک موقوفه ۱۵۰ هکتاری و یک دامداری ۱۰۰۰ رأسی در قزوین را ماهانه به مبلغ یک میلیون تومان اجاره کرده است.

پرونده فساد اخیر اوقاف به کجا خواهد رسید؟

پرونده جنجالی هفته گذشته، موضوع واگذاری تقریباً رایگان یک موقوفه عظیم به دختری جوان است که از قضا او عروس حجت‌الاسلام خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هم هست.

 

موضوع از این قرار است که یک موقوفه عظیم و ۱۵۰ هکتاری در قزوین به عروس مهدی خاموشی اجاره داده شده است. موضوعی که ابتدا توسط یک کاربر فضای مجازی افشا شد و در ادامه امکان تکذیب شدن آن به دلیل اینکه افشاگری بر اساس واقعیت بود، وجود نداشت.

وحید اشتری در توئیتر افشا کرد: «یکی از بزرگ‌ترین موقوفات استان قزوین، با نام حسینیه امینی‌ها به عروس خاموشی که اکنون ریاست سازمان اوقاف کشور را بر عهده دارد، واگذار شده است.»

موقوفه امینی ها

اجاره موقوفه ۱۵۰ هکتاری یک میلیون تومان در ماه!

 

مبلغ اجاره هم جالب توجه است؛ ماهانه یک میلیون تومان. و اینطور سرمایه وقفی که درآمد آن باید صرف امور مندرج در وقف‌نامه باشد، به حساب بانکی خانواده‌ای می‌رود که در رأس آن مهدی خاموشی قرار دارد و باید از دارایی‌های موقوفه مراقبت کند و برای این مسئولیت خطیر حکمی دارد که ولی فقیه آن را تایید کرده است.

یک میلیون تومان را وحید اشتری افشاگری کرده است: «الان در قزوین دیگر یک زوج جوان با ماهی یک میلیون بدون پول پیش یک زیرزمین در حاشیه‌ای‌ترین نقاط شهر نمی‌توانند اجاره کنند ولی یک موقوفه صد و پنجاه هکتاری و یک دامداری هزار رأسی در قزوین را با همین اجاره ناچیز به خانم مونا چایچیان واگذار کرده‌اند.»

چرا گفتیم این خبر تکذیب نشد؟ چون بلافاصله ابوالفضل امینی‌ها‌، فرزند متولی خانه - حسینیه تاریخی امینی‌ها اعلام کرد: «اجاره موقوفات چند صد هکتاری استان قزوین به عروس حجت‌الاسلام خاموشی صحت دارد و اجاره بهای این اراضی ماهانه حدوداً نهصد هزار تومان است‌.»

قرارداد اجاره ۵ سال قبل امضا شده است

امینی‌ها‌ به‌صورت رسمی گفته است: «کل ماجرای اجاره این اراضی به دوره پیش از ما مربوط است و دست‌کم ۴ الی ۵ سال از آن می‌گذرد‌ و این‌ خانم همچنان به‌عنوان مستاجر اوقاف قرارداد دارد‌.»

این یعنی اینکه عروس مهدی خاموشی حدود 5 سال است که درآمدهای نجومی این موقوفه را به ثمن بخس و ماهانه ۹۰۰ هزار تومان ناقابل به سمت خانواده هدایت می‌کند. البته او احتمالاً فقط قرارداد را اجاره کرده و امور خطیر مرتبط با این موقوفه استثنایی اعم از اشتغال و درآمدزایی رویایی را کس دیگری به دوش می‌کشد.

مجلس آچمز شد!

حالا این امر رسانه‌ای و تاییدیه‌هایی برای آن هم بیان شده است؛ اما این مهم است چگونه می‌توان با این فساد رخ‌داده مقابله کرد؟

پاسخ به این سؤال سخت است و حتی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هم نتوانسته به آن پاسخ صریح و روشنی بدهد. حسن لطفی در این باره گفته است: «قانون ناظری بر عملکرد اوقاف تعیین نکرده، بنابراین رییس سازمان اوقاف در بحث پرونده اخیر به کسی پاسخگو نخواهد بود. دیوان محاسبات هم نمی‌تواند به پرونده ورود کند.»

خاموشی کیست؟

سید مهدی خاموشی از جمله روحانیونی است که مسئولیت‌های بزرگ مذهبی و ریاست سازمان‌های مرتبط با امور دینی و فرهنگ اسلامی ـ انقلابی در کشور داشته است. او پیش از این برای مدت طولانی یعنی برای ۱۷ سال رییس سازمان تبلیغات اسلامی بود و از مهرماه سال ۱۳۹۷ با حکم سید عباس صالحی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأیید مقام رهبری، ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه را به‌عهده دارد.

حالا سازمان اوقاف و امور خیریه که ریاست آن را مهدی خاموشی به‌عهده دارد به دفاع از مهدی خاموشی برآمده! و از زبان روابط عمومی آن اعلام کرده؛ «خاموشی بی‌دلیل مورد هجمه قرار گرفته»!

دفاع خاموشی از خاموشی

در بیانیه اوقاف آمده: «موقوفه‌ی مذکوره از نوع موقوفات «غیرمتصرفی» است که تولیت خاص دارد و قرارداد مذکوره‌ی ایشان بدون دخالت ریاست سازمان به تأیید تولیتِ موقوفه رسیده است. سازمان اوقاف و امور خیریه در اینگونه موقوفات صرفاً نقش ناظر بر فعالیت‌های متولیان ایفا می‌نماید. اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین پس از بررسی بدین نتیجه رسیده است که متولی، طبق نظر کارشناسی، پذیره‌ی انتقال را به‌تمامی (به مبلغ ۳۴۰ میلیون تومان) دریافت نموده است و اجاره‌ی سه ساله نیز بر اساس نظر رسمی کارشناس دادگستری تأیید و طبق ضوابط پرداخت شده است.»

اوقاف همچنین اظهار کرده که قرارداد قبل از حضور مسئول فعلی سازمان اوقاف منعقد شده است.

اما افکار عمومی و به‌ویژه اذهان مطالبه‌گر این توضیحات را نمی‌تواند به‌براحتی بپذیرد و اصل موضوع این است که عروس مهدی خاموشی، یک موقوفه ۱۵۰ هکتاری و یک دامداری ۱۰۰۰ رأسی در قزوین را ماهانه به مبلغ یک میلیون تومان اجاره کرده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها