برخلاف ادعای آقایان، ایران در حال حذف شدن از منطقه و جهان است

بازگویی ارقام و بازبینی جایگاه ایران از رتبه بندی های اقتصادی و تجاری و مالی جهان به روشنی مفهوم «جزیره ای شدن»، کوچک شدن و کم اهمیت شدن و کم رنگ شدن تدریجی بازیگری ایران در اقتصاد منطقه ای و جهانی را نشان می دهد.

برخلاف ادعای آقایان، ایران در حال حذف شدن از منطقه و جهان است

«جزیره‌فروشی» در اقتصاد جزیره‌ای

حجت میرزایی، اقتصاددان، در شرق نوشت:

در طول همین نیم قرن مدنظر، سهم ایران از تولید جهانی نفت خام به عنوان مهم ترین محصول صادراتی و برگ برنده بازی در اقتصاد جهانی از حدود ۱۲ درصد به سه درصد یعنی یک چهارم کاهش یافته است.

جایگاه ایران در میان ۱۴۰ کشور دنیا از نظر رقابت پذیری اقتصادی، صد بوده و بالاخره در شاخص آزادی اقتصادی در رتبه ۲۱ از ۲۲ کشور منطقه و رتبه ۱۶۸ از ۱۷۸ کشور دنیا قرار گرفته و یکی از ۱۰ کشور با پایین ترین درجه آزادی اقتصادی در کنار لیبی، سودان و ونزوئلاست.

سهم ایران از گردشگری با برخورداری از ظرفیت های کم نظیر تاریخی و فرهنگی به زحمت به سه میلیارد دلار می رسد.

بازگویی این ارقام و بازبینی جایگاه ایران از رتبه بندی های اقتصادی و تجاری و مالی جهان به روشنی مفهوم «جزیره ای شدن»، کوچک شدن و کم اهمیت شدن و کم رنگ شدن تدریجی بازیگری ایران در اقتصاد منطقه ای و جهانی را نشان می دهد.

اقتصاد جزیره در بستگی و تکینگی روزبه روز کوچک تر و نحیف تر و قدرت شهروندان ساکن در آن هم در مقایسه با گذشته و هم مقایسه با سایر کشورها کمتر و کمتر می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها