دستگاه‌های حاکمیتی خودشان را از زندگی مردم به خصوص جوانان بیرون بکشند

دستگاه‌های حاکمیتی تا جای ممکن خودشان را از زندگی مردم به خصوص جوانان بیرون بکشند. در هر امری از مردم ورود و دخالت می‌کنیم که مزاحم است. ما خودمان را نمی‌توانیم بگذاریم جای جوان‌ها چون آنها را درک نمی‌کنیم.

دستگاه‌های حاکمیتی خودشان را از زندگی مردم به خصوص جوانان بیرون بکشند

به گزارش جماران، همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مجموعه برنامه «حضور» با دعوت از چهره‌های اثرگذار عرصه سیاست کشور در حسینیه جماران به واکاوی اندیشه‌های امام روح‌الله در حوزه‌های مختلف پرداخت. در برنامه دوم از این مجموعه، حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری درباره نقش جوانان و نگاه امام خمینی (ره) به جوانان سخن گفت. 

 

باید در روش‌ها تجدید نظر کنیم

عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه باید در روش‌ها تجدید نظر کنیم، گفت: اینکه بگوییم همه جوانان اغتشاشگر و برانداز هستند درست نیست. ما چقدر با اینها حرف زدیم و به درد و دل شان گوش کرده‌ایم. اصلا می‌توانیم زبان اینها را فهم کنیم؟ جوان امروز در فضای مجازی زندگی می‌کند؛ ما این فضا را فهم نکردیم و نتوانستیم جوانان را اشباع کنیم. دست به محدودیت زدیم. تنها کاری که بلدیم بستن و مسدود کردن است.

وی تأکید کرد: وقتی می‌گوییم جوانمان تحت تأثیر غربی‌ها نباشند و خود باختگی پیدا نکنند، هرگز به معنای قطع رابطه با دنیا نیست. این مسئله باعث ایجاد سوءتفاهم شده است. امروز یک عده انقلابی‌نماها یا سوپر انقلابی‌ها که خیلی‌هاشان جنگ را ندیده‌اند و یا به هر دلیل جبهه نرفتند، انقلابیون بزرگ گذشته مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تا انقلابیون دیگر را سازش‌کار و مرعوب شده می‌خوانند در صورتی که نباید انقلابی‌گری یا خودباوری را به معنای قطع رابطه با دنیا بدانیم.

 

محدود کردن عرصه انتخاب‌گری موجب قهر مردم با صندوق رأی شد

انصاری با بیان اینکه محدود کردن عرصه انتخاب‌گری، به مردم حس توهین القا می‌کند، اظهار داشت: این مردم احساس می‌کنند که فقط چند نفرند که فهم و درک و دلسوزی‌شان نسبت به ایران و نظام از همه بالاتر است. بعد آن دستگاه ذیربط می‌گوید که ما مسئول حفظ سرمایه اجتماعی نیستیم؛ ما باید جواب خدا را بدهیم. خب چه کسی گفته شما از طرف خدا آمده‌اید و باید به مردم بگویید که چه کسانی را انتخاب کنند. 

 

قانون باید حاکم باشد نه سلیقه اشخاص

وی افزود: آقای جهانگیری، آقای پزشکیان یا آقای لاریجانی که در انتخابات ۱۴۰۰ رد صلاحیت شدند، اینها در همان زمان مسئولیت‌هایی در نظام داشتند. من می‎‌گویم چرا با بی‌قانونی، این افراد رد شده‌اند. اینها بد که نبودند. یک وقت هست که می‌گویید بررسی شده و این افراد پرونده قضایی داشته‌اند؛ خب طبق قانون کسی که محکومیت قضایی دارد نمی‌تواند کاندیدا بشود. ولی می‎‌بینیم همزمان با رصد صلاحیت، این افراد مسئولیت بالاتری دارند.

انصاری با تأکید بر اینکه در تأیید و رد صلاحیت‌ها قانون باید حاکم باشد نه سلیقه اشخاص، بیان داشت: اگر آن موقع که تأیید کردید با چشم بسته این کار را انجام دادید و قانون را ندیده گرفتید بی‌خود کردید و اگر الان هم قانون را می‌بینید و رد می‌کنید باز هم بی‌خود می‌کنید زیرا باید قانون درکشور حاکم باشد. اگر من الان یک انتقادی به رهبری داشته باشم، آیا من ضد ولایت فقیه هستم؟ خود آقا فرمودند اینطور نیست. این مسئله بسیار مهمی است که فرق است بین کسی که نظام ولی فقیه را قبول ندارد یعنی قانون اساسی را قبول ندارد با کسی که منتقد است. خب این فرد چون می‌خواهد نماینده مجلس شود که به این قانون اساسی سوگند بخورد و به قانون اساسی عمل کند، نمی‌تواند کاندیدا شود. اما من نظام را قبول دارم و اگر رهبری هم دستوری صادر کردند باید طبق قانون تابع باشیم حتی اگر آن دستور را قبول نداشته باشیم.

 

دستگاه‌های حاکمیتی خودشان را از زندگی مردم بیرون بکشند

وی با ارائه پیشنهاداتی بیان داشت: یکی از پیشنهادام این است که دستگاه‌های حاکمیتی تا جای ممکن خودشان را از زندگی مردم به خصوص جوانان بیرون بکشند. در هر امری از مردم ورود و دخالت می‌کنیم که مزاحم است. ما خودمان را نمی‌توانیم بگذاریم جای جوان‌ها چون آنها را درک نمی‌کنیم. اول انقلاب که حجاب اینطور نبود، مردم دیدند نظام، نظام خوبی است و حجاب هم پوشش این نظام است و اکثریت هم انتخاب کردند. 

انصاری گفت: از پارسال که گشت ارشاد بود تا امسال که گشت ارشاد نیست، وضعیت حجاب بهتر شده یا بدتر شده؟ این تجربیاتی است که جلوی روی ما است. برای مثال مرگ خانم مهسا امینی، مگر می‌‌شود انسان صحنه مرگ را ببیند و تکان نخورد؟ اصلا چرا اتفاق افتاد؟ چرا باید اعتراضاتی شکل بگیرد که عده‌ای اغتشاشگر و عوامل بیگانه بتوانند سوار بر موج اعتراضات مردم شوند و خون‌ها ریخته شود. ما می‌توانیم تدبیر کنیم که کار به اینجاها نرسد.

 

«میزان رأی ملت است» را به رسمیت بشناسیم

عضو مجمع روحانیون مبارز، «میزان رأی ملت است»  را شاه بیت اندیشه سیاسی حضرت امام (ره) دانست و تأکید کرد: شورای نگهبان باید این اندیشه را به رسمیت بشناسد و ببینند ملت چه می‌خواهند. ما کارگزاران ملت هستیم. مردم ولی نعمت هستند و ما نوکر مردم هستیم. ارباب شده‌ایم و مردم شده اند رعیت. باید جای‌مان را عوض کنیم. به اراده مردم و خواست آنان احترام بگذاریم؛ کشور را با یکصدا نمی‌شود اداره کرد. تکثر را به رسمیت بشناسیم و در اداره کشور عقل، دانش و تجربه را به کار بگیریم.

وی افزود: در حوزه سیاست خارجی هم مردم اینکه کشورشان در تنش دائم با کل دنیا است را دوست ندارند. چرا کشور ما امروز با اروپا مشکل دارد؟ یا ما سفیر آنها را فرا می‌خوانیم یا آنها سفیر ما را که چرا در مسائل کشور ما دخالت کرده‌اید. با آمریکا، با اروپا، با کشورهای منطقه مشکل داریم که این مشکلات را باید حل کرد. دعوا کشور عقب می‌ماند. این گره کور را می‌شود باز کرد و روابط را با دنیا می‌شود سامان داد.

انصاری خاطرنشان کرد: البته که ما در دنیا بدخواهان و دشمنانی نیز داریم. یک عده هم بوی کباب شنیده و هشتگ «وکالت می‌دهم» می‌زنند. مردم ایران دنبال این بودند که تحکم را کنار بگذارند و خودشان سرنوشت خودشان را تعیین کنند. مردم ایران خودشان بلد هستند کشورشان را اداره کنند.

در مجموعه شورای نگهبان این را هم گفتم که چرا کاری می‌کنید که به پای رهبری گذاشته می‌شود. چرا امام جمعه بعضی شهرها حرفی می‌زنند که تا یک هفته خوراک برای رسانه‌های ضدانقلاب و ضدنظام درست می‌شود به نام رهبر. چون ایشان را نماینده رهبری می‌دانند. اینها وقتی می‌بینند زبان مردم و جوانان را نمی‌فهمند محض رضای خدا برای دفاع از ولایت فقیه حداقل دو سال به مرخصی بروند و ببینند درست می‌شود یا نه. باید تمام مسئولان سه قوه و به طور خاص نهادهای منتسب به رهبری رفتار خود را اصلاح کنند تا مردم ببینند کشور دارد خوب اداره می‌شود. 

وقتی می‌گوییم جوانمان تحت تأثیر غربی‌ها نباشند و خود باختگی پیدا نکنند، هرگز به معنای قطع رابطه با دنیا نیست. این مسئله باعث ایجاد سوءتفاهم شده است. امروز یک عده انقلابی‌نماها یا سوپر انقلابی‌ها که خیلی‌هاشان جنگ را ندیده‌اند و یا به هر دلیل جبهه نرفتند، انقلابیون بزرگ گذشته مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یا انقلابیون دیگر را سازش‌کار و مرعوب شده می‌خوانند و می‌گویند ما هستیم که انقلابی هستیم و انقلابی‌گری را هم فقط در رگ‌های گردن را برافروختن و فحاشی و تندی معنا می‌کنند. از این قشر که بگذریم نباید انقلابی‌گری یا خودباوری را به معنای قطع رابطه با دنیا بدانیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها