آیا ترامپ واقعا به جنگ ایران می‎رود؟

مستقل آنلاین/یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: مذاکره ایران و آمریکا در بستر تهدید و زور امکانپذیر نیست.

آیا ترامپ واقعا به جنگ ایران می‎رود؟

در خبر سیاسی امروز آمده است: پیروز مجتهدزاده کارشناس مسائل سیاست خارجی  درباره اینکه آیا ترامپ واقعا به جنگ با ایران فکر می‎کند و این موضوع را عملیاتی خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: در یک کلام باید بگویم که باتوجه به شرایط فعلی و در حالی که ترامپ خودش را برای آغاز مبارزات انتخاباتی دور بعد آماده می‎کند بعید است خود را وارد میدان جنگ با کشور دیگری کند که ضریب پیروزی وی در انتخابات را کاهش دهد و از سوی دیگر سبب ایجاد بحران اقتصادی و داخلی در این کشور شود.

 

وی با اشاره به اینکه بولتون در دولت ترامپ ماندنی است، افزود: اگر سخنرانی و اظهارات ترامپ، پمپئو و بولتون را مورد بررسی قرار دهیم تضاد نظرات بین آنها امری معلوم است از این رو ادامه این رویه در دولت فردی چون ترامپ که از ثبات عقلی و اخلاقی برخوردار نیست امری طبیعی است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی خارجی تصریح کرد: رویکردهایی که در طول سال‌های اخیر از ترامپ مشاهده کردیم در قبال ایران یا نحوه برخورد با مقامات کره‎شمالی گویای این است که از یک ثبات عقلی در راستای مقابله با ایران برخوردار نیست از این رو بعید به نظر می‌رسد که وی ریسک حمله به ایران را در این شرای فعلی قبول کند لذا سعی می‎کند به نمایش‎های و پیام‎های تکراری خود در قبال ایران ادامه دهد.

 

مجتهدزاده خاطرنشان کرد: پیش‎بینی درباره دولت ترامپ با توجه به رویکردهای وی امری غیرقابل انجام است و نمی‎توان براساس آن نظر و تصمیمی را تفسیر و تحلیل کرد.

 

وی در پیشنهاد برخی از چهره‎ها و فعالین سیاسی کشورمان پیرامون اینکه ایران باید با آمریکا مذاکره کند، تاکید کرد: بنده نمی‎دانم این افراد چه کسانی هستند چرا که باید بدانند که وضعیتی که در دولت ترامپ ایجاد شده است مطلقا قابل بحث نیست چه برسد مذاکره .هرچند که بنده براین باورم که مذاکره یکی از اصول حل بحران در جهان است و شکی در آن نیست.

 

این کارشناس مسائل سیاسی خارجی گفت: در وضعیت بحرانی که در بین ایران و آمریکا وجود دارد فقط 3 راه وجود دارد جنگ، تسلیم شدن و مذاکره که گزینه سوم یعنی مذاکره باید در شرایط مطلوب و براساس قوانین بین‎الملی صورت گیرد.

 

مجتهدزاده اظهار کرد: مذاکره در شرایط دستوری، تهدید و حکم دادن امکان عملیاتی شدن ندارد از این رو کارشناسان داخلی ما باید بدانند که شرایط مذاکره میان ایران و آمریکا در مقطع فعلی وجود ندارد ، روندی که به جز اظهارات مقامات کشورمان در سخنرانی روسای جمهوری بسیاری از کشورهای جهان از جمله فرانسه طی ماه‎های اخیر وجود داشته است.

 

وی تصریح کرد: ملت ایران مطمئن باشند که ترامپ با توجه به بحران داخلی که در جدال با دموکرات‎ها و حتی هم‎طیفی‎ها خود دارد برای پیروزی در انتخابات ریاست‎جمهوری 2020 نیازمند حفظ ثبات در داخل آمریکا است وگرنه شانس تکیه دوباره بر مسند ریاست‎جمهوری آمریکا را از دست خواهد داد.

 

این کارشناس مسائل سیاست خارجی آمریکا خاطرنشان کرد: جنگ با ایران جز دردسر هیچ عایدی را برای آمریکا ندارد از این رو بدون شک آمریکایی‎ها دیگر ریسک پذیرش یک جنگ را ندارند و قطعا تکرار تجربیاتی چون جنگ عراق هیچ دستاوردی جز بحران را نصیب آمریکایی نخواهد کرد، با این تفاوت که این بار در مقابله با آمریکا ایران قرار دارد نه صدام حسین و این دو اصلا قابل قیاس نیستند.

 

 

منبع: خبر فوری

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها