آقایان! با خشونت به هیچ جا نمی‌رسید!

راه ما در دوقرن گذشته اشتباه بوده. با ستیزه جویی و خشونت به هیچ جا نمی رسیم.

آقایان! با خشونت به هیچ جا نمی‌رسید!

آقایان! با خشونت به هیچ جا نمی‌رسید! 

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:

در پیچ تاریخی مهمی قرار داریم. در قرون پیش، حکومت و نیروهای سیاسی درک درست و دقیقی از جهان جدید و تحولاتی که در پی آن می‌آید، نداشتند. فاقد چشم‌انداز بودند و در میانه میدان سرگردان اسیر تندباد حوادث شدند.

سیاست خارجی ایران در ۴۳ سال گذشته هیچ‌گاه تا این حد تحت‌تاثیر متغیرهای بیرونی و خارج از کنترل نبوده است. طولانی شدن تحریم‌ها رمق اقتصاد را کشیده است. توقف رشد اقتصادی، فقر و نابرابری را بیشتر کرده است.‌

جامعه ایران ظرفیت تحمل این حد از تنش‌های منطقه‌ای و اقتصادی را ندارد و ممکن است به دلیل تنش‌های مکرر به نقطه خستگی برسد. از یمن تا فلسطین، تا سوریه و عراق، جنوب خلیج‌فارس و افغانستان و اکنون در سطح بین‌المللی و تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفتن و تحریم طولانی مدت، تناسبی با توانایی‌های ما ندارد.

ولی راه‌حل عبور از این وضعیت در نهایت نیز ستیز و مبارزه‌جویی و خشونت‌های کلامی و گفتاری و تحلیلی میان نیروهای سیاسی نیست. اگر بنا بود این فرهنگ سیاسی موثر باشد، امروز در این موقعیت نبودیم.

 در آغاز قرن ۱۵ باید طرحی نو در انداخت و کوشید که ایران را از این پیچ تاریخی آن به سلامت عبور داد. همه ما به مردم و میهن خود بدهکاریم. 

شاید فراموش کردن ستیز و مبارزه‌جویی تنها راه ما برای عبور از این پیچ تاریخی باشد. هر کس در این راه پیشگام شود شجاع‌تر و اخلاقی‌تر رفتار کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها