وقتی ما تحریم می‌شویم و همه اجناس ۳۰ یا ۲۰ درصد گران‌تر می‌شود مقصر اسرائیل است

معمولاً کشور‌ها سعی می‌کنند، ریشه مشکلات را در خارج از مرز‌ها ببینند. ایران اعتقاد دارد، بخشی زیادی از مشکل به منشاء بیرونی ربط دارد که «بیرونی» از نظر ما، اسرائیل است. یعنی وقتی ما تحریم می‌شویم و همه اجناس ۳۰ یا ۲۰ درصد گران‌تر به دست مردم می‌رسد.

وقتی ما تحریم می‌شویم و همه اجناس ۳۰ یا ۲۰ درصد گران‌تر می‌شود مقصر اسرائیل است

احمد بخشایش اردستانی نماینده و عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به حمله پهپادی چند روز گذشته در اصفهان اظهار داشت: این حمله توسط اسرائیل و احتمالاً از خاک آذربایجان اتفاق افتاده است که می‌توان به جنگ متقابل و غیر متعارف ایران و اسرائیل ربط داد. در واقع ایران با حضور در بلندی‌های جولان و همچنین حمایت ایران از حزب‌الله، اسرائیلی‌ها را اذیت می‌کند. مخصوصا اینکه ایران جدیدا کرانه غربی را که در ۱۵ کیلومتری اسرائیل قرار دارد مسلح کرد. با این توضیح که این مسلح کردن معنای «ایجاد تنش دائمی» در آن منطقه را می‌دهد.

 

نتانیاهو به خاطر انشقاق داخلی ناچار است بحران خارجی ایجاد کند

او می‌گوید: نتانیاهو در شرایطی که در داخل کشورش انشقاق به وجود آمده و با بحران قضایی روبروست، برای پوشش دادن به دوقطبی داخلی مجبور است دشمن خارجی برای خودش بتراشد و بحران خارجی ایجاد کند، به همین دلیل روی ایران متمرکز شده است. در نتیجه با ارسال پهپاد به ایران همزمان به حزب‌الله، غزه و کرانه باختری این پیام را داد که «مادر شما که ایران است را بمباران کردیم و شما را هم می‌توانیم»

تحلیلگر مسائل امنیتی می‌گوید: در کل باید گفت، رویاروییِ غیرمتعارفی بین ایران و اسرائیل وجود دارد؛ این یعنی جنگی از لحاظ ذهنی و سایبری بین دو کشور وجود دارد و اینکه طرفین کِی به این نتیجه برسند که این تقابل تمام شود، معلوم نیست. البته احتمالا اسرائیلی‌ها از آمریکا خواهند خواست، برجام را احیا کند تا از این طریق آمریکا بتواند رفتار‌های ایران در قبال خودشان را کنترل کنند. 

 

ایده ایران این است که به دشمن مجال استراحت ندهیم تا نتوانند ایران‌ستیزی را در آرامش پیگیری کند

بخشایش اردستانی در پاسخ به این سوال که «در شرایط مملو از بحران فعلی، مسلح کردن کرانه باختری برای ایران چه نفعی داشت؟» گفت: اگر در ذهن تصمیم‌سازان ما این باشد که منشاء مشکلات خارجی‌ها هستند، این کار نفع زیادی دارد. معمولاً کشور‌ها سعی می‌کنند، ریشه مشکلات را در خارج از مرز‌ها ببینند. ایران اعتقاد دارد، بخشی زیادی از مشکل به منشاء بیرونی ربط دارد که «بیرونی» از نظر ما، اسرائیل است. یعنی وقتی ما تحریم می‌شویم و همه اجناس ۳۰ یا ۲۰ درصد گران‌تر به دست مردم می‌رسد. به همین دلیل نباید به دشمن مجال استراحت داد و باید به طرق مختلف درگیرش کرد تا نتوانند ایران‌ستیزی را در آرامش پیگیری کنند.

او می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران در بحث دیپلماسی با سه پدیده روبرو است که شامل قدرت‌های جهانی، قدرت‌های منطقه‌ای و همچنین کشور‌های جبهه مقاومت می‌شود. با این توضیح که هدف جبهه مقاومت، انتقام سخت از آمریکا است. انتقام سخت یعنی اخراج آمریکایی‌ها از منطقه. با این حال نه آمریکا توانسته ایران را زمین بزند و نه ایران در از بین بُردن آمریکا به موفقیت رسیده است بنابراین باید به این  نتیجه رسید که دیپلماسی می‌تواند به صلح دو کشور کمک کند.

 

جمهوری اسلامی این ذهنیت را دارد که دشمن خارجی موجب انسجام داخلی می‌شود

بخشایش گفت: جمهوری اسلامی این ذهنیت را دارد که «دشمن خارجی موجب انسجام داخلی می‌شود» که البته اعتراض‌های اخیر این موضوع را نقض کرد. یعنی مسائل چند وقت اخیر نشان داد در داخل چنددستگی داریم که درباره این حالت دو تفسیر وجود دارد؛ گروهی همه تقصیر را به گردن خارجی‌ها می‌اندازند و دسته‌ای هم سوءمدیریت را عامل اختلافات شدید داخلی می‌دانند. تفسیر‌های متناقض در حالی است که پدیده‌ها را باید کلان دید. دشمن کارش دشمنی است پس نباید داخل را زخمی کرد تا دشمن فرصت سوءاستفاده پیدا کند. وقتی توده‌ها وارد می‌شوند، بی‌شکل هستند و باید باشکل شوند. احتمالاً بخشی از خارج خود به خود پشت این قصه می‌آیند و اگر نیایند باید شک کنیم.

نماینده پیین مجلس ایران می‌گوید: ما باید بتوانیم تبعیض، ناکارآمدی، رانت و ... را از بین ببریم تا از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کنیم. وقتی ارزش پول ملی پایین می‌آید، اعتبار جهانی کشور پایین می‌آید و کشور‌های دیگر حسابی روی ما باز نمی‌کنند. جوان‌ها مهاجرت می‌کنند، دانشگاهی، پزشکان، کاسبان، تولید کننده‌ها و ... با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

او می‌گوید: این توضیح هم ضروری است، اگر همه چیز را به خارج نسبت بدهیم، از داخل غافل می‌شویم و در نتیجه گره‌ها روز به روز کورتر می‌شود و اعتراض‌ها پایدار می‌مانند. در حال حاضر به طور مسلم اعتراض زیر پوست شهر وجود دارد، چون اعتراض‌های اخیر حل نشد و فقط جمع شد. اگر مشکلی حل نمی‌شود و اگر مردم همچنان گرفتاری‌های زیادی دارند، ریشه در بی‌توجهی تصمیم‌گیران به اصلِ مشکل است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها