حسین کاشفی عضو حزب اتحاد ملت در گفتگو با مستقل:

بخش زیادی از مردم تصمیم گرفته‌اند اعتراض‌های‌شان را علنی و بی‌پروا اعلام کنند

کاشفی می‌گوید: بخش زیادی از مردم تصمیم گرفته‌اند اعتراض‌های‌شان را علنی و بی‌پروا اعلام کنند. به همین دلیل باید گفت، اگر دولت و سایر ارگان‌های حاکمیتی نتوانند فکری عاجل برای کاهش مشکلات بکنند، قطع‌به‌یقین با وضعیتی بسیار خطرناک و هزینه‌ساز روبرو خواهیم شد.

بخش زیادی از مردم تصمیم گرفته‌اند اعتراض‌های‌شان را علنی و بی‌پروا اعلام کنند

 

سرویس سیاسی مستقل: تورم، کاهش سرمایه‌گذاری و افزایش مهاجرت به ویژه مهاجرت استارت‌آپ‌ها، در کنار آشفتگی دولت همچنین ناسازگاری مجلس و دولت یکدست، پیام‌هایی برای جامعه دارد.

جامعه امروز ایران نیازمند امید و ثبات است و تا آرامش و ثبات به آن بازنگردد، امکان اصلاح رویه‌ها نیز وجود ندارد. اما ناکارآمدی دولت، کارت زردهای پیاپی مجلس به دولت، جابجایی وزرا در مناصب مختلف، افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی همچنان پیام بی‌ثباتی و ناکامی دولت را به جامعه می‌فرستد. 

حسین کاشفی در گفت و گو با «مستقل» در این رابطه اظهار داشت: درباره چرایی ناکامی دولتی‌ها به چند مورد می‌توان اشاره کرد که مهترین‌شان چیزی جز این نیست که رئیسی مردانی را برای حضور در کابینه و سمت‌های رده‌بالا انتخاب کرده است که از تجربه و حتی می‌توان گفت، درایت کافی برای امر کشورداری محروم هستند.

بر همین اساس حتی بخشی از جریان اصولگرایی هم به ضعف و در نتیجه عدم کارآمدی دولت صحه می‌گذارند. به‌عنوان مثال وقتی سخنگویی روی کار است که جمله «برای دولت مثل آب خوردن بود که از روز اول اجازه شلیک با گلوله‌ جنگی بدهد» چه هزینه‌ای برای دولت و حتی کل نظام دارد، چه تبعات منفی‌ای می‌تواند داشته باشد، چه توقعی داریم که سایر مهره‌ها و دستگاه‌های دولتی بتوانند نگاهی واقع‌بینانه به مسایل داشته باشند و به دور از هیجان و در فضایی منطقی تصمیم‌گیری کنند.

عضو حزب اتحاد ملت در ادامه گفت: همچنین می‌توان به انتصاب عجیب حجت‌الله‌عبدالملکی به‌عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اشاره کرد. انگار نه‌انگار که 4 ماه پیش او به این دلیل از کابینه بالاجبار استعفاء داده بود که از همان روزهای پیش از رأی اعتماد مجلس به‌دلیل شعارهای رویاپردازانه مورد قضاوت آنچنانی افکار عمومی قرار گرفته بود. در واقع این انتخاب به‌قدری زیرسوال بود که بارها در رسانه‌ها با واژه «قحط‌الرجال» به استقبال خبر این انتصاب رفتند. جای سوال و تعجب است که آقایان دولتی نمی‌دانند این انتصاب‌های بی‌منطق افکار عمومی را نسبت به خود و اصلاح امور ناامید می‌کنند. با این قبیل تصمیم‌گیری‌ها باید گفت، دولت بی‌تجربه و بی‌تدبیر است.

وی توضیح داد: لازم به ذکر و توجه است که اگر به‌طور جدی به فکر ترمیم دولت نیفتند، قطعا با چالش‌های بیشتری روبرو خواهیم شد و مردم روز به‌روز مشکلات عدیده‌تری را تجربه خواهند کرد. آنهم در موقعیتی که بخش زیادی از مردم تصمیم گرفته‌اند اعتراض‌های‌شان را علنی و بی‌پروا اعلام کنند. به همین دلیل باید گفت، اگر دولت و سایر ارگان‌های حاکمیتی نتوانند فکری عاجل برای کاهش مشکلات بکنند، قطع‌به‌یقین با وضعیتی بسیار خطرناک و هزینه‌ساز روبرو خواهیم شد.

حسین کاشفی در پایان گفت: مردم این روزها به طور جدی بنا را بر مطالبه‌گری گذاشته‌اند و اگر دولت نتواند در ترمیم کاستی‌ها موفق شود، جامعه به سمتی خواهد رفت که مشکلات بیشتر شده و در نتیجه رضایت‌مندی عمومی کمرنگ‌تر از این شود. 

موانع پیش روی دولت رئیسی

در همین رابطه محمدمهدی مزروعی، کارشناس‌ارشد اقتصادی پیرامون موانع پیش روی دولت رئیسی نوشته: حدود یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و ابراهیم رئیسی و تیم اقتصادی او که از ابتدای تبلیغات انتخاباتی بر رشد و شکوفایی اقتصادی تأکید داشتند، با گذشت زمان نیز نتوانستند به آن همه شعارها و وعده‌های شیرین اقتصادی جامه عمل بپوشانند. در زمینه بورس در سال اول ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، رشد 6.4‌درصدی شاخص کل بورس را شاهد بودیم که در مقایسه با تورم ماهانه 12 ماه گذشته که این شاخص به 44.35‌ درصد می‌رسد، عملکردی ضعیف و غیرقابل قبول را برای بازار سرمایه شاهد هستیم.

 عملا دولت سیزدهم در یک سال عمر در این عرصه هیچ‌گونه موفقیت چشمگیری به‌ دست نیاورده است. در این شرایط بحرانی، صادرات که خود می‌تواند سبب ایجاد هزاران شغل و کسب درآمدهای ارزی شود، با توجه به تحریم‌های ظالمانه عملا آورده‌ای برای بخش اقتصادی ایران ندارد.

کاش به جای بازی با اعداد، دولت انقلابی و به تبع آن مجلس انقلابی که حامی بی‌چون‌و‌چرای او بوده، اعتراف می‌کردند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک اشتباه فاحش و نتیجه اعتماد به یک‌سری کارشناس غیرمتخصص بوده است. تبعات این اشتباه دولت و مجلس انقلابی را مردم باید در حوزه‌های دیگری علاوه بر حوزه اقتصادی شاهد باشند. این تبعات به سایر حوزه‌ها از قبیل حوزه‌های اجتماعی، خانوادگی، اخلاقی و... نیز تسری پیدا می‌کند که نتیجه آن افزایش سرقت‌ها، زورگیری‌ها، فرار مالیاتی، اختلاس، فساد و... است و دلیل آن همین تصمیم‌سازی‌های اشتباه در حوزه‌های اقتصادی است. ای‌کاش دولت سیزدهم از خواب زمستانی بیدار می‌شد و تلاش برای حل‌وفصل مشکلات اقتصادی و معیشتی از طریق روش‌های تخصصی و کارشناسانه را در دستور کار خود قرار می‌داد. در مجموع عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم را می‌توان با قاطعیت محض ضعیف‌ترین و ناکارآمدترین دولت در دوران پس از انقلاب اسلامی نامید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها