در تمام این سال‌ها دنده عقب رفته‌ایم

متاسفانه ناباورانه و بدون هیچ سیاست‌گذاری موثر معطوف به زنان، پیش رفته‌ایم. حتی سیاست‌گذاری مردانه موجب شده که سیاست‌گذاری دنده‌عقب، یعنی حرکت معکوس داشته باشیم.

در تمام این سال‌ها دنده عقب رفته‌ایم

ارزیابی علی ربیعی از ریشه اعتراضات اخیر: تحول اجتماعی زنان را درک نکردیم

به گزارش مستقل آنلاین در میان اعتراض‌های پس از درگذشت «مهسا امینی» و اخبار ضدونقیضی که از اتفاقات روزهای اخیر به گوش می‎رسد، فارغ از اهداف اعلام‌شده از سوی معترضان خیابانی، تحلیل اجتماعی پدیده مذکور برای درک شرایط و تصمیم‌گیری متناسب با آن می‌تواند حائز اهمیت باشد.

بر همین‌اساس، هم‌میهن گفت‌وگویی با علی ربیعی، استاد رسانه و ارتباطات و تحلیل‌گر مسائل سیاسی که در دولت قبل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدتی سخنگوی این دولت بود، انجام داده است.

برای تبیین زمینه‌های اعتراض‌های اجتماعی –که متاسفانه سرعت سیاسی شدن آنها در این سال‌ها بالا رفته است- باید چند علت درهم‌تنیده را با هم مطالعه کرد. برخی علت‌ها مزمن‌شده هستند و برخی نوپدید.

ظهور جنبش اجتماعی-فرهنگی زنان به دلیل تحولات جمعیتی چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی اساسا در جامعه ایران و در سال‌های اخیر بسیار مهم بوده است و ما متاسفانه ناباورانه و بدون هیچ سیاست‌گذاری موثر معطوف به زنان، پیش رفته‌ایم.

حتی سیاست‌گذاری مردانه و نوع نگاه خاص ارزشی به مسائل و جامعه موجب شده که ما سیاست‌گذاری دنده‌عقب، یعنی حرکت معکوس داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها