مردم از برجام انتظار معجزه نداشته باشند

مردم خیلی امید نداشته باشند که توافق برجام اثرات خیلی پر رنگی در زندگی آنها داشته باشد.

مردم از برجام انتظار معجزه نداشته باشند

به گزارش مستقل آنلاین فریدون عباسی با اشاره به روند مذاکرات هسته ای و ویژگی های یک توافق خوب، بیان کرد: از نظر بنده مردم نباید امیدوار باشند که توافق اثرات خیلی پر رنگی در زندگی آنها داشته باشد و اینگونه نیست که رفتار طرف های مقابل ما تغییر کرده باشد. رفتار اساسی طرف های مقابل که مبتنی بر فکر و ایدئولوژی آن ها است تغییری نکرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: ایران از نظر آن ها هنوز یک دولت مبتنی بر انقلاب اسلامی است و توانسته تفکر خود را در بخش زیادی از آسیا و آفریقا اشاعه دهد. این برداشت آنها از جمهوری اسلامی ایران است و به دنبال کاهش قدرت ما در دنیا هستند. این موضوع را از طریق فشار اقتصادی بر مردم و گرفتن سرمایه اجتماعی ما دنبال می کنند. با این فرض آنها به دنبال دادن امتیاز به ما و رفع تحریم ها نیستند.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: اتفاقی که امروز افتاده این است که طرف‌های برجامی تحت تاثیر عملیات نظامی روسیه در اوکراین هستند و پیش بینی می کنند برای زمستان مشکل خود را حل کنند. در چنین وضعیتی آنها به سراغ ایران آمده تا اروپا را از این وضعیت نجات دهند و بتوانند بخشی از نفت ما را ببرند. اما اینکه مراودات بانکی راحت شود و هر فردی بتواند پولی را جابجا کند به احتمال زیاد در متن توافق نخواهد آمد یا اگر هم بنویسند محدود خواهد بود. پس ما نباید فکر کنیم که دیگر فشار تمام شد و تمام پول های ما بازخواهد گشت و به احتمال زیاد قید می گذارند که ما این پول ها را در چه حوزه هایی هزینه کنیم. حتما قیدی می گذارند که بازهم منجر به خرید کالا از آن ها شود. یعنی اگر منابع پولی هم آزاد شود با آن می توان کالا و جنس مورد نظر آنها را وارد کنیم.

 

در هر شرایطی باید خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال کنیم

وی در ادامه تاکید کرد: ولی ما باید یک خط را دنبال کنیم؛ در هر شرایط باید به دنبال خنثی سازی تحریم ها برویم. از سوی دیگر اگر انسجام مدیریت را در سه قوه حفظ کنیم و مدیران خوبی را سرکار بگذاریم می توانیم مشکلات را حل کنیم. مردم نباید کاری به مذاکرات داشته باشند مردم باید مطالبه کنند که دولت به درستی کشور را اداره کند حتی بدون منابع مالی. حتی اگر منابع کمی داریم نباید در تخصیص آن تبعیض قائل شویم.

عباسی افزود: نگاه ما باید به داخل باشد از سوی دیگر باید ببینیم چه کشورهایی در طول این چند سال با ما همکاری کردند. اگر گشایشی هم در مذاکرات اتفاق افتاد باید به همان میزان با کشورهایی که در طول این چند سال با ما همکاری داشتند تعامل داشته باشیم. نگاه به همسایگان و نگاه به شرق را باید دنبال و آن را نیز پررنگ تر کنیم. یکی از مسائل اساسی بحث فروش نفت است که ما به چه کشوری نفت خود را بفروشیم. ما فعلا نمی توانیم از خام فروشی دست برداریم برای اینکه بخواهیم صنعت نفت و گاز خود را توسعه دهیم نیاز به پول داریم و این پول نیز از فروش گاز و نفت به دست می آید.

 

تحریم‌های بانکی باید به طور کلی برداشته شود

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید نفت و گاز خود را به کشوری که تشخیص می دهیم بفروشیم نه کشوری که آنها می گویند. این یک مورد اساسی است که باید در مذاکرات قید شود. از سوی دیگر تحریم های بانکی باید به صورت کلی برداشته شود. هم بانک مرکزی و هم سایر بانک ها باید بتوانند به راحتی از سیستم انتقال پولی که موجود است استفاده کنند. تا جایی که ممکن است ما باید از شر دلار خلاص شویم. باید به سمتی برویم که ما با آمریکایی ها مبادله پولی نداشته باشیم. تحریم در حوزه کشتیرانی باید برداشته شود. کشتی های جمهوری اسلامی باید در هر نقطه ای با پرچم و بیمه خود ایران بتوانند تردد کنند. کشتی‌های ما نباید ملزم باشند که از پرچم کشورهای دیگر استفاده کنند. تجارت ایران باید رسمیت داشته باشد.

 

فرصت خروج از برجام باید از آمریکایی ها گرفته شود

عباسی با بیان اینکه زمان هایی که برای خروج آمریکا از برجام می گذارند غیر منطقی است، افزود: امروز چون اروپایی ها تحت فشار هستند می توانند آمریکایی ها را مجاب کنند که به خاطر مشکلات اقتصادی خودشان به برجام بیاید. گفته می شود اگر آمریکا از برجام خارج شد یکسال به شرکت هایی که آمدند در ایران سرمایه گذاری کردند فرصت داده شود یا یکسال بشود دو سال نیم، در حالی که اقتصاد دنیا اجازه نمی دهد که شرکت ها به ایران بیایند. شرکت ها اطمینان ندارند چراکه هر پروژه ای را که بخواهند کار کنند معمولا بیش از دو یا سه سال طول می کشد. منطقی نیست که بگوییم اگر امریکا دوباره بدعهدی کرد و خارج شد شرکت ها دوسال وقت دارند که از ایران بروند. اصلا چنین مواردی نباید در مذاکرات گنجانده شود./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها