نماینده اتحادیه اروپا:

تا ساعات آینده برجام احیا می‌شود

انریکه مورا اعلام کرد احتمالا طی ساعات آینده متن توافق منتشر و برجام احیا شود.

تا ساعات آینده برجام احیا می‌شود

به گزارش مستقل آنلاین،وال استریت ژورنال نوشت:

 مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام گفت که مذاکرات ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای 2015 نزدیک به اتمام است، اما مشخص نیست که آیا تهران توافق نهایی را می پذیرد یا خیر.

 انریکه مورا، هماهنگ کننده این مذاکرات گفت که متن توافق ممکن است در ساعات آینده بسته شود.  با این حال، ایران همچنان باید تصمیم بگیرد که آیا تقاضای خود مبنی بر احیای توافق هسته ای را تنها در صورتی می تواند کنار بگذارد که تحقیقات چند ساله آژانس اتمی سازمان ملل در مورد برنامه هسته ای خود بسته شود یا خیر.

 آقای مورا به خبرنگاران در وین گفت: «ما در حال مذاکره درباره برخی سؤالات فنی بودیم که در متن باز بود. ما در حال پیشروی هستیم و من انتظار دارم که به زودی این مذاکرات را تعطیل کنیم.»

 متن نهایی باید توسط ایران، ایالات متحده و سایر شرکت کنندگان در مذاکرات یعنی روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان تایید شود.  مذاکره کنندگان ارشد فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی در حال حاضر در وین نیستند.

 مذاکرات وین که اکنون 16 ماه به طول انجامیده است، با هدف توافق بر سر اقداماتی است که واشنگتن و تهران باید برای بازگشت به پایبندی به مفاد توافق هسته ای 2015 بردارند.

توافق 2015 محدودیت های سخت اما موقتی را برای برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های بین المللی علیه تهران تعیین کرد.  دولت ترامپ در ماه می 2018 آمریکا را از توافق خارج کرد و استدلال کرد که این توافق مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد شد.  ایران یک سال بعد شروع به نقض محدودیت های هسته ای در توافق کرد.

 مذاکرات در ماه مارس به توافق نزدیک شد اما پس از آن ماه ها متوقف شد.  اما مذاکرات روز پنجشنبه پس از آن از سر گرفته شد که ایران یکی از خواسته‌های باقی‌مانده خود را کاهش داد: خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست FTO.

 با این حال، ایران در مذاکرات هفته گذشته اصرار داشت که در صورت احیای توافق هسته ای، تحقیقات سه ساله آژانس اتمی سازمان ملل در مورد مواد هسته ای اعلام نشده کشف شده در این کشور باید بسته شود.  چند دیپلمات غربی روز یکشنبه گفتند که تهران در مذاکرات چند روز گذشته این شرط را دو برابر کرده است و توافقی در این زمینه وجود ندارد.

یکی از دیپلمات‌های غربی گفت که در متن توافقی که روی آن کار می‌شود، هیچ اشاره‌ای به درخواست‌های ایران برای بستن تحقیقات هسته‌ای وجود نخواهد داشت.

 روز دوشنبه به دلیل روز عاشورا ایران هیچ مذاکره رسمی صورت نخواهد گرفت.  با این حال، هدف این است که متن نهایی برای تصمیم گیری نهایی در روزهای آینده آماده باشد.  مشخص نیست که مذاکره کننده ارشد ایرانی، علی باقری کنی، ابتدا برای رایزنی با رهبری ایران به تهران بازگردد یا خیر.

 میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در این مذاکرات، یکشنبه به خبرنگاران گفت: «ما برای تکمیل توافق در مورد روزها صحبت می‌کنیم، نه هفته‌ها».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز روز یکشنبه گفت موفقیت مذاکرات هسته ای منوط به انعطاف واشنگتن در مذاکرات است.

 وی در گفتگو با دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش گفت: «ما در مورد دستیابی به یک توافق محکم و باثبات جدی هستیم.»

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها