مغز افراد باهوش و عادی متفاوت است

مغز افراد باهوش و عادی متفاوت است

 مغز افراد باهوش و عادی متفاوت است

 

یافته‌ های پژوهشگران در زمینه هوش سیال و سرعت پردازش اطلاعات توسط مغز نشان می دهد ساختار مغز افراد باهوش و عادی متفاوت بوده و این تفاوت حتی برای زنان و مردان نیز دیده می شود.

سیناپرس نوشت؛ تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که مغز افراد با ضریب هوشی بالا دارای سیستم اتصالات بسیار کارآمدی است.

این سیستم اتصالات مغزی با عناوینی همچون "سیم کشی" یا "ماده سفید" مغز نیز شناخته شده و به رشته های عصبی اشاره دارد که اطلاعات را بین مناطق مختلف مغزی منتقل می کند.

این ماده سفید گاهی اوقات بزرگراه مغزی نیز نامیده می شود. سیگنال های عصبی در این مسیرها منتقل شده و به طور کلی این بخش از سیستم عصبی نقش مهمی در ارتباطات بین مناطق مختلف مغز ایفا می کند.

این مطالعه نشان داد که افراد دارای ماده سفید کارآمدتر، دانش عمومی بیشتری داشتند. در حقیقت دانش عمومی  یا به قول روانشناسان، هوش متبلور،  یکی از دو جنبه گسترده هوش است.

دکتر ارهان گنچ (Erhan Genç) ، نویسنده اول این مطالعه درباره موضوع فوق گفت: اگرچه ما می ‌توانیم دانش عمومی مردم را دقیقاً اندازه‌ گیری کرده و این موضوع در زندگی بسیار مهم است، اما در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد ارتباط بین دانش عمومی و ویژگی‌های مغز داریم.

پژوهشگران در طول این مطالعه از ۳۲۴ نفر اسکن مغزی گرفته شده و از آنها خواسته شد به یک سری سوالات عمومی پاسخ دهند.

نتایج نشان داد افرادی که شبکه‌ های ساختاری کارآمدتری در مغز خود دارند، اطلاعات عمومی بیشتری داشته و به این سوالات بهتر جواب می دهند.

دکتر ارهان گنچ  در این رابطه گفت: ما فرض می‌کنیم که واحدهای منفرد دانش به شکل قطعات اطلاعات در سراسر مغز پراکنده شده‌ اند.

شبکه سازی کارآمد مغز برای کنار هم قرار دادن اطلاعات ذخیره شده در نواحی مختلف مغز و یادآوری موفقیت آمیز محتوای دانش ضروری است. 

 

یافته های پژوهشگران نشان داد ویژگی های مربوط به هوش سیال و سرعت پردازش اطلاعات خام در مغز، برای مردان و زنان متفاوت بود.

طی این بررسی ها همچنین مشخص شد  مردانی که مغزهای بزرگتری داشتند، هوش سیال بالاتری داشتند اما زنانی که ارتباط عملکردی بهتری داشتند، از هوش بالاتری برخوردار بودند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی European Journal of Personality منتشر شده است

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها