چه زمانی باید به چشم پزشک مراجعه کرد؟

پای سلامت چشم ها که در میان باشد از هر ریسکی باید اجتناب کرد. احساس هر نوع درد یا ناراحتی ای در چشم ها عملکرد ما را مختل می کند و گاهی می تواند نشانه ی یک مشکل جدی تر مثل عفونت یا کم بینایی باشد. اگر هر کدام از نشانه های زیر را دارید، وقتش رسیده به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید به چشم پزشک مراجعه کرد؟

پای سلامت چشم ها که در میان باشد از هر ریسکی باید اجتناب کرد. احساس هر نوع درد یا ناراحتی ای در چشم ها عملکرد ما را مختل می کند و گاهی می تواند نشانه ی یک مشکل جدی تر مثل عفونت یا کم بینایی باشد. اگر هر کدام از نشانه های زیر را دارید، وقتش رسیده به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

کاهش دید در شب یا هنگام رانندگی

مراجعه به چشم پزشک

رانندگی در شب محک خوبی برای بینایی محسوب می شود. چون همه ی افراد چیزی که در تاریکی یا در فاصله ی دور قرار داشته باشد را به سختی می توانند ببینند، بنابراین اگر چشم هایتان ضعیف شده باشد، در چنین موقعیت هایی این مشکل بارزتر خواهد شد. علت این مسأله ممکن است فقط تغییر شماره ی چشم یا مشکل جدی تری مثل ابتلا به آب مروارید باشد. چشم پزشک می تواند توانایی دید در شب شما را بسنجد و مناسب ترین تجویز را برای مشکل شما داشته باشد.

قرمزی چشم ها

قرمزی چشم ها می تواند علت پیچیده و خطرناکی داشته باشد. مشکلات و بیماری های مختلفی هستند که چنین نشانه ای دارند، از جمله التهاب ملتحمه، آلرژی یا حتی نوع نادری از آب سیاه. بهتر است اول به یک پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر بعد از گذشت ۲۴ تا ۴۸ ساعت هنوز هم چشم هایتان قرمز بود، به چشم پزشک مراجعه کنید.

حساسیت به نور

این مسأله معمولاً با نوعی التهاب در چشم همراه می شود. این مشکل ممکن است مربوط به قرنیه ی شما باشد – همان لایه ی شفاف و نازکی که عنبیه و مردمک چشم را می پوشاند – یا چیزی در لایه های عمیق تر چشم. هر چه باشد، باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرد، چون بعضی مشکلاتی که باعث حساسیت به نور می شوند، ممکن است باعث ایجاد زخم در چشم شوند و این زخم ها در بعضی موارد دائمی هستند. با این حال، علت حساسیت به نور می تواند مشکلات و بیماری هایی کاملاً نامربوط به چشم مثل آلرژی، بیماری های ویروسی یا سردردهای میگرنی هم باشد.

تاری دید یا دشواری در تمرکز روی اشیاء

بروز تغییرات ناگهانی در دید می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که برای انجام معاینه ی دقیق و کامل به چشم پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی مشکل روشن شود. ممکن است پزشک برایتان قطره ی چشم، دارو یا حتی عمل جراحی تجویز کند. هر بار که تغییری در کیفیت دید خود مشاهده کردید، به چشم پزشک مراجعه کنید.

چشم درد

اگر چشم هایتان درد می کند، منتظر نمانید تا ببینید که بهتر می شوند یا نه. درد چشم هرگز طبیعی محسوب نمی شود. مثلاً گلوکوم حاد زاویه بسته باعث چشم درد شدید می شود و از آن بدتر، می تواند در عرض چند روز شما را نابینا کند. این نوع نادری از بیماری آب سیاه است که یک فوریت پزشکی محسوب می شود و نشانه هایی هم مثل تاری دید، سردرد، حالت تهوع و استفراغ هم دارد. از عوامل شایع تر چشم درد می توان به بروز عفونت، تحریک به دلیل وجود یک جسم خارجی، خراشیدگی قرنیه، خشکی چشم ها، آلرژی، سردرد یا التهاب به دلایل مختلف، اشاره کرد. بنابراین حتی اگر فقط درد خفیفی در چشم های خود دارید، حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید.

ابتلا به بیماری ای که روی چشم ها تأثیر می گذارد

بیماری های مزمن زیادی وجود دارد که می تواند روی چشم ها تأثیر بگذارد، مثل دیابت، لوپوس، روماتیسم مفصلی، ام اس، بیماری التهابی روده و بسیاری بیماری های دیگر. هر کدام این بیماری ها تأثیر منحصر به خودشان را روی چشم ها دارند، مثلاً دیابت باعث تاری دید می شود، یا افراد مبتلا به لوپوس بیشتر احتمال دارد که دچار چشم درد یا حساسیت به نور شوند. در صورت ابتلا به هر یک از این بیماری ها، برای جلوگیری از بروز مشکل برای چشم ها، به چشم پزشک مراجعه کنید.

 سردرد مکرر

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث سردرد شود، اما سلامت چشم ها هم می تواند در این مسأله نقش داشته باشد. ممکن است دچار خستگی چشم شده باشید یا شماره ی چشم تان بالا رفته باشد، و یا مشکل جدی تری مثل یک بیماری چشمی وجود داشته باشد. اگر زیاد دچار سردرد می شوید، در قدم اول باید به چشم پزشک مراجعه کنید تا به علت این مشکل پی برد.

دیدن لکه یا جرقه

این لکه ها که به آن ها مگس پران گفته می شود، می توانند طبیعی باشند، اما گاهی هم نگران کننده محسوب می شوند. ممکن است شبکیه ی چشم تان دچار پارگی یا خونریزی شده یا جدا باشد، مسأله ای که باعث می شود لکه هایی کوچک یا جرقه هایی نورانی ببینید که جلوی چشم هایتان شناور هستند. در اینصورت باید فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید. این آسیب دیدگی ها را به راحتی می توان برطرف کرد اما به شرط آنکه بلافاصله اقدام کنید. هر چه بیشتر بگذرد، درمان این آسیب ها دشوارتر می شود. جداشدگی شبکیه ی چشم یک فوریت پزشکی محصوب می شود چون ریسک نابینایی دائم را دارد. اگر متوجه ظاهر شدن یکباره ی جرقه های نورانی، لکه های خاکستری یا سیاه رنگ زیاد و جدید یا سایه ای تیره در دیدتان شدید، باید فوراً به چشم پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

خشکی چشم

اگر دچار سوزش چشم شده اید یا احساس می کنید چشم هایتان پر از سنگ ریزه است، ممکن است دچار سندرم خشکی چشم شده باشید. این مشکل شایع است و بروز آن به شما و محل زندگی تان بستگی دارد، مثلاً احتمال ابتلا به خشکی چشم در زنان بیشتر از مردان است و استفاده از لنزهای چشمی، خشکی آب و هوا و مصرف بعضی داروها هم می تواند باعث این مشکل شود. استفاده از قطره های چشمی بدون نسخه که به آن ها اشک مصنوعی گفته می شود هم می تواند از درد چشم ها کم کند. اگر طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت وضعیت چشم هایتان بهتر نشد، به چشم پزشک مراجعه کنید.

آبریزش چشم

عجیب ولی واقعی: اگر از چشم هایتان مدام اشک بیاید، این می تواند بدان معنی باشد که دچار خشکی چشم شده اید. یک پرده ی اشکی سالم و طبیعی برای آنکه در تعادل باشد باید از خواص بیوشیمی مختلف و زیادی برخوردار باشد. اما اگر اینطور نباشد، هم می توانید دچار خشکی چشم شوید و هم دچار آبریزش چشم. ممکن است به سندرم خشکی چشم مبتلا باشید اما کماکان از چشم هایتان اشک جاری شود (مثل آنکه پوست تان خشک باشد و دست تان را در آب فرو کنید. پوست تان فقط خیس می شود، نه نرم و لیز). شاید عجیب به نظر برسد اما باید به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت از قطره های چشم بدون نسخه استفاده کنید و اگر کارساز نیود، به چشم پزشک مراجعه کنید.

دوبینی

دو بینی دلایل مختلفی دارد که خطرناک هستند. در بعضی موارد بیمار به اورژانس منتقل می شود، چون دوبینی ممکن است نشانه ی سکته ی مغزی یا بروز مشکلی در عروق خونی مغز باشد. حتی اگر دلیل چندان خطرناکی هم نداشته باشد، دیدن دوتایی همه چیز هرگز طبیعی نیست، بنابراین فوراً باید چشم پزشک مراجعه کنید.

احساس ناراحتی هنگام خیره شدن به کامپیوتر

انسان ها معمولاً در هر دقیقه ۱۵ بار پلک می زند، اما وقتی به صفحه ی یک وسیله ی الکترونیکی خیره می شویم، کمتر پلک می زنیم. این یک مشکل محسوب می شود، چون پلک زدن باعث حفظ رطوبت چشم ها می شود. اگر بعد از یک روز کاری احساس خستگی و خشکی در چشم های خود می کنید، از صفحه ی دستگاه های الکترونیک بیشتر فاصله بگیرید و گهگاه به چشم هایتان استراحت دهید و به چیز دیگری جز دستگاه های الکترونیک نگاه کنید. استفاده از قطره های چشم هم ممکن است کمک کننده باشد. اما ممکن است مشکل پیچیده تری مثل بالا رفتن شماره ی چشم ها یا ابتلا به یک بیماری چشمی داشته باشید. اگر بعد از چند روز وضعیت تان بهتر نشد، وقتش رسیده به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها