ارتباط مسکن‌ها با فشار خون

محققان دانشگاه ادینبورگ می گویند استفاده طولانی مدت از استامینوفن ها ممکن است خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در میان افراد مبتلا به فشار خون بالا افزایش دهد.

ارتباط مسکن‌ها با فشار خون

ارتباط مسکن‌ها با فشار خون

 

به گزارش سیناپرس، استامینوفن یکی از رایج‌ترین داروها در سراسر جهان برای درمان و مدیریت دردهای کوتاه مدت و مزمن است.

پژوهشگران اسکاتلندی به بیمارانی که برای مدت زمان طولانی‌ استامینوفن مصرف می‌کنند، توصیه می ‌کنند تمام تلاش خود را برای کاهش دوز و مصرف کلی انجام دهند.

 

استامینوفن بیشتر با نام های تجاری Tylenol، Mapap و Panadol شناخته می شود. با این حال، در سایر نقاط جهان مانند اروپا و استرالیا، استامینوفن به نام پاراستامول نیز معروف است.

نتایج به دست آمده در مورد استفاده کوتاه‌مدت برای سردرد یا تب صدق نمی‌کند اما نشان دهنده یک خطر جدید کشف شده برای افرادی است که به طور منظم و طولانی مدت استامینوفن مصرف می کنند.

دکتر ایین مک اینتایر (Iain MacIntyre) محقق ارشد، مشاور فارماکولوژی بالینی و نفرولوژی درباره پژوهش فوق گفت: این مطالعه به وضوح نشان می‌دهد که استامینوفن به عنوان پرمصرف‌ترین داروی جهان، فشار خون را افزایش می دهد که یکی از مهم ترین عوامل خطر برای حملات قلبی و سکته است. 

در ادامه پروفسور جیمز دیر (James Dear) رئیس فارماکولوژی بالینی دانشگاه ادینبورگ توضیح می دهد که پزشکان و بیماران باید خطرات تجویز طولانی مدت استامینوفن را به ویژه در بیمارانی که در معرض خطر بیماری قلبی عروقی قرار دارند، در نظر بگیرند.

به طور معمول، پزشکان استامینوفن را جایگزین مطمئن تری برای داروهای مسکن ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) می دانند.

 

 مطالعات نشان می‌دهد که مسکن‌های ضد التهابی غیر استروئیدی می‌توانند فشار خون و خطر بیماری قلبی را در افراد افزایش دهند.

در مطالعه جدید، شرکت کنندگانی که سابقه فشار خون بالا داشتند، میزان یک گرم استامینوفن، چهار بار در روز و به مدت دو هفته مصرف کردند. این دوز کاملاً رایج و نسخه ای عادی برای بیمارانی است که با درد مزمن سروکار دارند. در همین حال، زیرمجموعه دیگری از شرکت کنندگان یک دارونما برای دو هفته دریافت کردند. در مجموع ۱۱۰ نفر در این پروژه شرکت داشتند. 

در ادامه، در حالی که گروه‌های دارونما هیچ افزایشی را در فشار خون خود مشاهده نکردند، شرکت کنندگانی که استامینوفن مصرف می‌کردند افزایش قابل توجهی را در فشار خون تجربه کردند.

در واقع، محققان توضیح می ‌دهند که افزایش فشار خون در حین مصرف استامینوفن کاملاً مشابه افزایش فشار خون در افرادی است که از مسکن های ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده می ‌کنند.

 پژوهشگران تخمین می زنند که چنین نوسانات فشار خون ممکن است خطر بیماری قلبی یا سکته را تا حدود ۲۰ درصد افزایش دهد.  

پروفسور دیوید وب (David Webb) پژوهشگر ارشد این مطالعات توضیح می دهد که ما توصیه می کنیم که پزشکان در تجویز و نسخه نویسی با دوز پایین استامینوفن شروع کرده و میزان آن را در مراحل مختلف افزایش دهند.

او در ادامه افزود: با توجه به افزایش قابل توجه فشار خون در برخی از بیماران، توصیه می شود که پزشکان مراقب فشار خون در افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا باشند. 

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که استفاده منظم از استامینوفن چقدر سریع می تواند فشار خون را افزایش داده و بیمار را در معرض خطر حملات قلبی و سکته قرار دهد.

 این مطالعات تاکید می ‌کند که پزشکان و بیماران باید مرتباً نیاز مداوم به مصرف داروها را بررسی کنند، حتی درمورد داروهایی مانند استامینوفن که نسبتاً بی‌ ضرر به نظر می رسند. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Circulation منتشر شده است

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها