علت بزرگی شکم؛

چربی شکمی یا نفخ؟

اگر نفخ دارید حاکی از یک خطر جدی شناخته‌شده برای سلامتی است و رشد بیش از خد باکتری ها در دستگاه گوارش که در دراز مدت بسیار خطرناک است

چربی شکمی یا نفخ؟

چگونه می‌توانید تفاوت بین چربی شکمی و نفخ شکم را دریابید؟

 

۱- آیا تورم در ناحیه شکمی شما موضعی است یا گسترده؟

برای شروع، به لحاظ ظاهری شکم خود را نگاه کنید. آیا متورم شدن محدود به یک نقطه شده و در یک ناحیه متمرکز است و یا اینکه می‌توانید در نواحی دیگر بدنتان هم آن را ببینید و تشخیص بدهید؟ اگر پاسختان به سؤال قبلی مثبت است، شما به‌احتمال‌زیاد از نفخ رنج می‌برید که معده و حفره‌ی بطنی شما را آزار می‌دهد.

 

اگر شما متوجه برآمدگی‌های دیگری در نقاط دیگر بدن به‌ویژه باسن و ران‌ها شدید، پس احتمالاً شما دچار چربی اضافه‌اید.

 

۲- آیا این تورم٬ شکم شما را سخت محکم کرده یا شکمتان حالت اسفنجی دارد؟

در این مرحله شما باید شکمتان را به‌ویژه در نقاط متورم شده فشار بدهید. به‌عنوان یک قاعده کلی و عمومی، اگر نقاطی که روی آن‌ها فشار اعمال می‌شود حالت اسفنجی داشته باشند نشان‌دهنده چربی شکمی است. درحالی‌که نفخ باعث می‌شود شکم شما سفت شده و درنتیجه زیر فشار دست٬ محکم و سخت حس می‌شود.

 

به‌عنوان نتیجه‌ی این بخش می‌توان گفت که اگر کسی بتواند بیش از یک اینچ از شکم خود را بین دو انگشت بگیرد، حامل چربی اضافی است.

 

۳- آیا تورم در شکم شما دائمی است یا به‌طور متناوب می‌آید و بعد رفع می‌شود؟

طول مدتی که تورم معده شما ادامه دارد یک شاخص کلیدی٬ پیدا کردن ریشه علت آن است. به این صورت که سلول‌های چربی در طول زمان و به‌احتمال‌زیاد به صورت دائمی به همان حال باقی می‌مانند. برعکس آن، نفخ به‌صورت متناوب رخ می‌دهد، به این معنی که شکل معده شما در بازه‌های مختلف روز متفاوت بوده و بالا و پایین می‌رود.

 

۴- آیا تورم شکم شما دردناک است یا خیر؟

و آخرین نکته مهم این است که بررسی کنید آیا متورم شدن شکم شما با درد همراه است یا نه. چراکه نفخ معده تقریباً همیشه تجربه‌ای دردناک است (گرچه درجه درد ممکن است هر بار فرق کند) درحالی‌که چربی اضافی باعث ناراحتی جسمی نمی‌شود. همچنین وجود گاز معده بیش‌ازحد می‌تواند یکی از علل نفخ باشد، مخصوصاً اگر مقارن با این باشد که معده شما بادکند.

 

اگر نفخ دارید حاکی از یک خطر جدی شناخته‌شده برای سلامتی به نام دیابوسیس یا ناتراز شدن زیستی باشد و رشد بیش از خد باکتری ها در دستگاه گوارش که در دراز مدت بسیار خطرناک است و برای درمان اولیه بدن باید هیدراته باشد و مصرف کمتر غلات و مصرف بیشتر پروتئین باید لحاظ شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها