رژیم غذایی یویویی و عوارض آن

بهترین روش برای کاهش و کنترل وزن، تنظیم میزان مواد غذایی مورد نیاز بدن، متناسب با نیاز بدن است که این نوع رژیم تا رسیدن به وزن ایده آل و تثبیت آن باید ادامه پیدا کرده و نیمه راه رها نشود.

رژیم غذایی یویویی و عوارض آن

مهسا انصاری-کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

رژیم غذایی یویو، یعنی اینکه فرد برای دوره مشخص، بدون تجویز متخصص و بدون آنکه پس از طی دوره لازم به حالت عادی از نظر تغذیه بازگردد، رژیم غذایی را آغاز کرده و آن را در میانه راه رها می کند و این کار را مکرراً تکرار می نماید.

هنگامی که یک فرد با تحمل یک رژیم غذایی نادرست و رسیدن به گرسنگی سلولی طاقتش تمام می شود، دیگر به فکر افزایش وزن خود نیست و تا آنجا که می تواند می خورد. با شروع خوردن به روش قبل، وزن به سرعت زیاد می شود و همین امر باعث تجمع چربی در کبد و ابتلا به کبد چرب می گردد. همچنین زمینه ساز تجمع چربی در رگ ها شده و افزایش خطر حمله های قبلی و بالا رفتن فشار خون را دارد.

افرادی که بر اساس برنامه ای که خودشان در نظر گرفته و یا از یک رژیم غذایی به یک رژیم غذایی دیگر می روند و دائما در معرض کاهش و افزایش وزن هستند، دچار اختلال در شکل و ساختار بدن می شوند. این افراد مانند بادکنکی که آن را باد کرده و بادش را خالی می کنند، دچار بدشکلی بدن می شوند.

یویوبازی که با بدن راه می اندازید، سلول ها را حریص و گرسنه می کند. باعث می شود به محض رها کردن رژیم غذایی حتی اگر پرخوری هم نکنید، اندک چربی که از طریق مصرف مواد غذایی دریافت می کنید، دقیقا داخل این سلول های حریص و گرسنه تجمع پیدا کند. گرسنگی سلولی، یکی از خطرناکترین اتفاقات قطع و وصل یا به اصطلاح رفت و برگشت رژیم غذایی در افراد است.

بیش از اندازه غذا خوردن و دریافت نامناسب مواد غذایی باعث به هم خوردن تعادل سوخت و ساز و چاقی می شود. بنابراین بهترین روش برای کاهش و کنترل وزن، تنظیم میزان مواد غذایی مورد نیاز بدن، متناسب با نیاز بدن است که این نوع رژیم تا رسیدن به وزن ایده آل و تثبیت آن باید ادامه پیدا کرده و نیمه راه رها نشود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها