چرا متابولیسم بدن با افزایش سن کاهش می یابد؟

سرعت متابولیسم بدن تحت تأثیر میزان متابولیسم استراحت، اثر مواد غذایی، ورزش و فعالیت غیر ورزشی قرار می گیرد

چرا متابولیسم بدن با افزایش سن کاهش می یابد؟

مهسا انصاری-کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

متابولیسم سوخت و ساز بدن و تمام واکنش های شیمیایی است که بدن را زنده نگه می دارد. همچنین تعیین می کند که چه تعداد کالری در هر روز در حال سوختن است. با متابولیسم سریعتر کالری بیشتری را می سوزانید. وقتی سن بالا می رود نمیتوان مانند دوران جوانی غذا خورد. به همین دلیل است که متابولیسم با افزایش سن شروع به کند شدن می کند و اضافه کردن چند کیلو وزن آسان تر است.

سرعت متابولیسم بدن تحت تأثیر میزان متابولیسم استراحت، اثر مواد غذایی، ورزش و فعالیت غیر ورزشی قرار می گیرد. سایر مواردی که ممکن است متابولیسم را تحت تاثیر قرار دهد عبارتند از سن، قد، توده عضلانی و عوامل هورمونی است.

یکی از دلایلی که باعث می شود عضله با افزایش سن از بین برود فعالیت کمتر است. سایر دلایل شامل مصرف کم کالری و پروتئین و همچنین کاهش تولید هورمون ها مانند استروژن، تستوسترون و هورمون رشد است. سرعت متابولیسم تحت تأثیر میزان توده عضلانی قرار می گیرد. در نتیجه، سرعت سوخت و ساز بدن از فردی به فرد دیگر تغییر می کند.

 

اگرچه متابولیسم معمولاً با سن کاهش می یابد اما چیزهای زیادی وجود دارد که میتوانید با آن مبارزه کنید. راه حلهای مبارزه با اثرات پیری بر متابولیسم عبارتند از:

1. سعی کنید ورزش مقاومتی انجام دهید.

2. فعالیتهای غیره ورزشی مانند انجام کارهای خانه داشته باشید. 

3. به اندازه کافی بخوابید.

4. غذاهای غنی از پروتئین بخورید.

5. مطمئن شوید که غذا کافی می خورید.

6. پیاده روی داشته باشید.

7. ویتامین ه

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها