موادغذایی مفید برای داشتن کبدی سالم

بدرفتاری با کبد احتمال چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی-عروقی، خستگی مزمن، سردرد، مشکلات گوارشی، آلرژی‌ها و بسیاری بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

موادغذایی مفید برای داشتن کبدی سالم

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

کبد را باید دستگاه تصفیه شخصی خودتان بدانید: دستگاهی که مواد بد و مضر وارد آن شده و مواد خوب و مفید از آن بیرون می‌آید.

کبد عملکردهای متعددی دارد که موجب سالم نگه داشتن فرد می‌شود. این عضو مواد مضر را از جریان‌خون بیرون می‌کشد و به هضم غذاها کمک می‌کند.

 

یک کبد سالم عضو چربی‌سوز بدن به شما می‌رود که موادمغذی را از غذاهایی که می‌خوریم گرفته و آنها را به ترکیبات مهم و ضروری خون تبدیل می‌کند، ویتامین‌ها و موادمعدنی را ذخیره کرده و برای حفظ توازن هورمونی در بدن پروتئین و انزیم تولید می‌کند. کبد همچنین به سیستم‌ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها، بیرون کردن باکتری‌ها از خون و ایجاد صفرا که برای هضوم غذاها ضروری است، هم کمک می‌کند.

مشکلات کبدی می‌توانند ارثی باشند یا درصورت آلوده شدن بدن به ویروس یا موادشیمیایی مضر اتفاق بیفتند.

 بدرفتاری با کبد احتمال چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی-عروقی، خستگی مزمن، سردرد، مشکلات گوارشی، آلرژی‌ها و بسیاری بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

بااینکه سیستم‌ایمنی بدن از ما دربرابر خطرات محافظت می‌کند، اما این کبد است که از سیستم ایمنی بدن در مواجهه با پرکار شدن محافظت می‌کند.

 

خودداری از مصرف بی‌اندازه دخانیات، الکل، قهوه و قند سفید و انجام تمرینات ورزشی سبک و نوشیدن مقدار زیادی آب به سالم نگه داشتن کبد کمک می‌کند.

 

موادغذایی مفید برای سلامت کبد:

سیر: سیر به کبد کمک می‌کند آنزیم‌هایی که می‌توانند سموم را از بدن بیرون کنندو فعال سازد. همچنین سرشار از آلیسین و سلنیوم می‌باشد که دو ماده طبیعی برای پاکسازی کبد هستند.

 

گریپ‌فروت: خوردن میوه گیرپ‌فروت یا نوشیدن آب آن به کبد برای بیرون کردن مواد سرطان‌زا و سمی از بدن کمک می‌کند. این میوه همچنین سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است.

 

چغندر: چغندر سرشار از فلاوونوئیدهای گیاهی است که به بهبود عملکرد کلی کبد کمک می‌کند.

 

سبزیجات برگدار: سبزیجاتی مثل اسفناج و کاهو توانایی خنثی‌سازی فلزات، موادشیمیایی و آفت‌کش‌هایی را دارند که ممکن است همراه با موادغذایی وارد بدن ما شوند و بعنوان مکانیزمی محافظتی برای کبد عمل می‌کنند.

 

چای سبز: چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی معروف به کاتچین است که گفته می‌شود عملکرد کبد را تقویت می‌کند.

 

 

آووکادو: افزودن آووکادو به رژیم‌غذایی می‌تواند به بدن برای تولید نوعی آنتی‌اکسیدان به نام گلوتاتیون کمک کند که به کبد برای تصفیه مواد مضر کمک می‌کند.

 

سبزیجات خانواده کلم: سبزیجاتی مثل بروکلی و کلم بروکسل میزان گلوکوزینولات در بدن را افزایش می‌دهد که به تولید آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند.

 

لیمو: همه می‌دانیم که مرکباتی مثل لیمو سرشار از ویتامین‌ C هستند ولی لیمو به بدن برای تصفیه مواد سمی و فرآیند گوارش هم کمک می‌کند.

 

زردچوبه: زردچوبه که بعنوان ادویه در غذاها استفاده می‌شود، به بدن در هضم چربی‌ها و تحریک تولید صفرا کمک می‌کند. همچنین می‌تواند بعنوان یک تصفیه‌ساز طبیعی برای کبد عمل کند.

 

گردو: گردو سرشار از گلوتاتیون و اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشد که به محافظت از کبد درطول فرآیند پاکسازی‌ کمک می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها