۲۷ درصد تهرانی‌ها به این بیماری مبتلا هستند!

۲۷ درصد تهرانی‌ها به فشار خون بالا مبتلا هستند.

 ۲۷ درصد تهرانی‌ها به این بیماری مبتلا هستند!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ابتلای ۲۷ درصد جمعیت بزرگسالان تهرانی به فشار خون بالا، از غربالگری رایگان فشار خون و دیابت در ۲۰۰۰ مرکز و پایگاه سلامت در استان تهران خبر داد.

دکتر حسین قناعتی امروز در نشست خبری پویش ملی سلامت به منظور انجام غربالگری دیابت و فشار خون در افراد بالای 18 سال در مراکز بهداشتی، اظهار کرد: سالانه 83 درصد از مرگ‌ومیرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است و از بین این بیماری‌ها، سالانه 300 هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر 32 درصد از افراد بالای 18 سال کشور فشار خون بالا دارند و 60 درصد این افراد از ابتلای خود به بیماری بی‌خبرند؛ همچنین 14 درصد جمعیت به دیابت مبتلا هستند و نیمی از مبتلایان از آن بی‌خبرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در تهران 27 درصد جمعیت بالای 18 سال مبتلا به فشار خون بالا و 16 درصد این افراد، مبتلا به دیابت هستند.

قناعتی تصریح کرد: با اجرای غربالگری دیابت و فشار خون در قالب پویش ملی سلامت، می‌توان از نیم میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر و 30 هزار مرگ ناشی از دیابت در کشور پیشگیری کرد.

به گفته وی، در سطح استان تهران 2000 مرکز و خانه و پایگاه سلامت وجود دارد که مردم می‌توانند با مراجعه به این مراکز، فشار خون و قند خون خود را به صورت رایگان پایش کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در صورت تشخیص ابتلای فرد به فشار خون بالا و یا دیابت، در مراکز بهداشتی پزشک عمومی نیز حضور دارد و توصیه‌های اولیه را به مردم ارائه خواهد کرد و سپس به سطوح تخصصی در بیمارستان ‌ها و کلینیک‌ها ارجاع می‌دهند تا از متخصصان حوزه دیابت درمان لازم را دریافت کنند.

در ادامه علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که مراکز بهداشت جنوب تهران 1.5 میلیون نفر جمعیت را تحت پوشش خود قرار داده، گفت: شبکه بهداشت ری با یک میلیون نفر جمعیت و شبکه بهداشت اسلامشهر با 600 هزار نفر جمعیت، تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارند؛ همه افراد بالای 18 سال در این مناطق که 530 هزار نفر را شامل می‌شود با مراجعه به نزدیکترین مرکز، پایگاه و خانه بهداشت در سطح استان تهران می‌توانند به صورت رایگان فشار خون و قند خون خود را بررسی کنند.

محمدرضا سلمانی، رئیس مرکز مدیریت شبکه دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ادامه در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر نحوه شناسایی فعال مبتلایان فشار خون و دیابت بیان کرد: تاکنون 100 هزار نفر در مناطق جنوبی تهران تحت پایش دیابت و فشار خون قرار گرفته‌اند؛ بخشی از افراد خودشان برای پایش این دو بیماری به مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت مراجعه می‌کنند؛ همچنین دانشگاه با اعزام تیم‌هایی به سازمان‌ها، ادارات، مراکز فرهنگی، مذهبی و کارگاه‌ها، غربالگری قند و فشار خون را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: فردی که در مرحله پیش‌فشار خون و پیش‌دیابت قرار دارد باید از قرار داشتن در معرض این بیماری‌ها آگاه شود تا دچار عوارض ناشی از این بیماری‌ها از قبیل مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات بینایی، دیالیز و ... نشود بنابراین در قالب این پویش، در ابتدا افراد مبتلا یا در معرض ابتلا به فشار خون و دیابت، شناسایی می‌شوند و سپس از طریق مراقبان سلامت در خانه‌ها و مراکز بهداشت، پیگیری‌ها برای دریافت درمان لازم انجام می‌شود؛ همچنین در این مراکز بهداشتی، پزشکان عمومی مستقر هستند تا در صورت نیاز، بیماران را به سطوح تخصصی‌تر ارجاع دهند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها