چگونه از دخالت والدین در زندگی مشترک جلوگیری کنیم؟

دخالت والدین در ازدواج یکی از مشکلاتی است که در اغلب خانواده ها دیده می شود و حتی ممکن است بعد از ازدواج هم ادامه داشته باشد ، برای کاهش این مشکل باید بتوانید اعتماد والدین را جلب کنید و از نظر مالی و فکری به استقلال رسیده باشید.

چگونه از دخالت والدین در زندگی مشترک جلوگیری کنیم؟

دخالت والدین در ازدواج فرزندان ، یکی از مشکلاتی است که همیشه وجود داشته است و باعث ایجاد تنش هایی در خانواده می شود و به عدم درک متقابل بین فرزندان و والدین دامن می زند. به نظر شما علت دخالت والدین در ازدواج فرزندان چیست و چرا در انتخاب و تصمیم فرزندشان برای ازدواج دخالت می کنند؟

والدین فرض را بر این می گذارد که به فکر صلاح و خوشبختی فرزندشان هستند ولی این دلیل در مواردی که پای عشق  در میان باشد برای فرزندان به هیچ عنوان قانع کننده نیست و فقط باعث ایجاد فشار روانی و دور شدن فرزندان از والدین می شود.

در برخی موارد والدین اختیار و اراده را از فرزندشان سلب میکنند و خودشان سعی می کنند ازدواجی موفق برای او رقم بزنند حتی اگر علاقه اولیه بین فرزندشان و همسر آینده اش ایجاد نشده باشد که در این صورت احتمال شکست ازدواج بسیار بالا می رود.

تصمیم گرفتن برای ازدواج ، مسئولیت بسیار بزرگی است که باید بر عهده خود فرد باشد تا بعدا بتواند عواقب تصمیمش را بر عهده بگیرد و والدین تنها ننقش راهنما را در این بین ایفا می کنند و می توانند موافقت ومخالفت یا دلایل خود را اعلام کنند و عواقب تصمیم فرزندشان را به او گوشزد کنند ولی به او فرصت بدهند که خودش تصمیم نهایی را بگیرد.

دخالت والدین در ازدواج میتواند باعث ایجاد هیجانات کاذب در افراد شود و از روی تصمیم گیری احساسی و لجبازی با خانواده و به صورت پنهانی دست به انتخابی غیر عاقلانه بزنند و حتی به صورت پنهانی ازدواج کنند و به طور کامل حمایت خانواده را از دست بدهند.

معمولا در این گونه موارد احتمال طرد شدن از سوی خانواده بسیار زیاد است و در صورت شکست در ازدواج بدون پشت و پناه خواهید ماند. ازدواج پنهانی ریسک بسیار زیادی دارد و حتی اگر انتخابتان درست باشد زمان بسیار زیادی برای جلب دوباره اعتماد خانواده نیاز دارید که میتواند خوشبختی شما را تحت الشعاع قرار بدهد و احتمال این که دیگر از طرف خانواده پذیرفته نشوید بسیار زیاد است ولی اگر متوجه شوید که انتخابتان اشتباه بوده است با بدترین کابوس زندگیتان روبرو هستید که نمی توانید از آن خارج شود.

آیا والدین حق دارند در ازدواج فرزندشان دخالت کنند؟

والدین اغلب تصور می کنند که درک بهتری از فرزندشان دارند و بهتر از او خوب و بد زندگی را می فهمند بنابراین به خودشان حق می دهند در ازدواج او دخالت کنند. والدین می خواهند به فرزندشان کمک کنند که بهترین انتخاب را برای ازدواجش بنماید.

آن ها نسبت به فرزند و آینده او بعد از ازدواج احساس مسئولیت می کنند.

فرزندی که میخواهد والدینش در ازدواج و انتخاب او دخالت نکنند باید با تعیین معیار های مناسب در انتخاب همسر ، خودش مسئولیت ازدواجش را بر عهده بگیرد.

حرفهای بی پایه و اساسی از جمله عاشقش هستم و او بهترین فرد روی زمین است نمی تواند اغلب والدین را از مخالفت با شما منصرف کند . آن هم زمانی که  علم نشان داده است عشق یک احساس زودگذر ناشی از تهاجم هورمون های شیمیایی به بدن است و سوزاننده ترین احساسات بعد از گذشت 6 ماه تا 1 سال از ازدواج فروکش خواهد کرد و آن زمان است که شما باید با واقعیت زندگی روبرو شوید. بنابراین باید به فکر راه حل های منطقی تری برای کسب رضایت والدین و ممانعت از دخالت والدین در ازدواج خودتان باشید.

فرزندان نباید بدون رضایت والدین خود برای ازدواجشان تصمیمی بگیرند ، اعضای یک خانواده نسبت به هم احساس تعلق دارند و اگر شما این احساس را از آن ها بگیرید تاثیرات منفی زیادی در آینده نصیبتان خواهد شد.

چه عواملی باعث دخالت والدین در ازدواج فرزندان می شود؟

مهم ترین عواملی که باعث دخالت والدین در ازدواج فرزندان می شود عبارتند از :

دخالت پدر و مادر در ازدواج, ازدواج بدون رضایت والدین, دخالت والدین در ازدواج

سن کم و نداشتن استقلال علت اصلی دخالت والدین در ازدواج است

سن کم مهم ترین عامل دخالت والدین در ازدواج

در صورتی که می خواهید در سن کم ازدواج کنید مسلما توانایی تصمیم گیری  درستی نخواهید داشت ، سن کم شما باعث می شود تجربه کمتری به خصوص نسبت به والدینتان داشته باشید. البته تفاوت نسل و اختلاف فرهنگی در دوره زندگی والدین و فرزندان بسیار متفاوت است و شاید دیدگاه آن ها برای ازدواج دمده شده باشد ولی به هر حال نمی توان منکر دیدن جنبه های بیشتری از زندگی و تجربه والدین شد. ازدواج فرزندان در سنین کم اغلب با دخالت والدین همراه است و این دخالت حتی بعد از ازدواج و در روابط زناشویی هم ادامه خواهد داشت. 

عدم استقلال فرزندان باعث دخالت والدین در ازدواج می شود

اگر زوجی که قصد ازدواج دارد از نظر مالی یا عاطفی استقلال کافی نداشته باشد باعث می شود والدین نتوانند به توان تصمیم گیری و انتخابشان اعتماد کنند و همین عدم استقلال پای دخالت والدین در ازدواج را باز می کند. در صورتی که از نظر مالی استقلال داشته باشید و برای زندگی خودتان در موارد مختلف به صورت مستقل تصمیم گیری کنید باعث می شود اعتماد والدین به شما برای انتخاب شریک زندگیتان بیشتر شود و مسیر دخالتشان مسدود شود.

وابستگی مالی فرزندان برای تامین هزینه های ازدواج مثل مراسم ، خانه ، خودرو و لوازم منزل باعث می شود که والدین به خودشان حق بدهند برای فرزندشان تصمیم گیری کنند و همسرش را انتخاب نمایند.

اگر شما نتوانید حداقل احتیاجات زندگی خود را به طور مستقل تامین کنید مسلما با دخالت والدین در زندگی خودتان روبرو خواهید شد.

سخت گیری های والدین برای ازدواج فرزندان

ازدواج شخصی ترین و مهم ترین تصمیم یک نفر برای آینده خودش است ، دو نفری که ازدواج می کنند قرار است یک عمر با هم زندگی کنند بنابراین والدین به جر توصیه و راهنمایی نباید نقش دیگری در ازدواج فرزندشان داشته باشند یا برایش تعیین تکلیف کنند و خودشان همسر انتخاب کنند.

فرزندان باید بداندند که مسئولیت انتخاب و ازدواجشان با خودشان است و در صورت شکست خودشان باید عواقبش را بپذیرند. سخت گیری والدین و تصمیم گیری به جای فرزندان کار درستی نیست و در صورت شکست خوردن این ازدواج ، مسئولیت شکست را باید والدین بر عهده بگیرد ولی متاسفانه اغلب از پذیرفتن آن سر باز می زنند و تقصیرها را به گردن فرزندان می اندازند.

آیا میتوان بدون رضایت والدین ازدواج کرد؟

براساس آمار موجود ازدواج هایی که بدون رضایت والدین انجام شده 88 درصد به شکست یا عدم رضایت زناشویی رسیده است و در مقابل ازدواج هایی که با رضایت والدین بوده 85 درصد با رضایت زناشویی همراه بوده است.

ازدواج بدون رضایت والدین پیامدهایی از جمله طرد همیشگی از خانواده را بدنبال دارد بنابراین توصیه می شود چنین اشتباهی را مرتکب نشوید مگر این که والدین شما از سلامت روان کافی برای تصمیم گیری درست برخوردار نباشند یا مخالفت های آن ها غیر منطقی یا غیر عقلانی باشد.

مثلا اگر فردی مبتلا به شخصیت پارانوئید باشد نسبت به همه چیز شک افراطی دارد و مسلما مخالفت هایش اعتبار منطقی ندارند.

در صورتی که خانواده شما از سلامت روان کافی برای تصمیم گیری در ازدواج برخوردار نیستند میتوانید در این مورد از مشاوره کمک بگیرید تا راهکارهای قانونی و منطقی را پیش روی شما بگذارد.

دخترانی که بدون رضایت والدین ازدواج می کنند حمایت خانواده را از دست می دهند و احتمال ناسازگاری شوهر و خانواده شوهر با آن ها بیشتر می شود چون میدانند پشت و پناهی برای خودش باقی نگذاشته است  و مجبور است بسوزد و بسازد و شوهرانشان هر گونه دخالت خانواده دختر در زندگی را توهین به خودشان تلقی کرده و با قهر و ناراحتی و اصرار سعی می کنند حرف خودشان را به کرسی بنشانند.

خانواده پسر معمولا به دلیل عدم علاقه به دختری که انتخاب شده یا ترس مادر از جدایی پسرشان با ازدواج مخالفت می کنند و حتی سعی می کنند بین رابطه زوجین اختلاف ایجاد کنند و کارشکنی کند.

دخالت والدین در ازدواج میتواند بعد از ازدواج هم ادامه داشته باشد

روش برخورد با دخالت والدین در ازدواج فرزندان

معمولا خانواده ها مهارت حل مسئله را نیاموخته اند بنابراین نمی توانند اختلافات ایجاد شده در مبحث ازدواج را حل کنند. شما میتوانید با روش های زیر دخالت های آن ها در انتخابتان را کاهش داده و از بین ببرید :

• با رفتار مناسب و گفتگوی منطقی صلاحیت داشتن خودتان برای تصمیم گیری در مورد زندگیتان را به آن ها نشان دهید.

• در مورد پیامدهای به تاخیر انداختن ازدواجتان با آن ها صحبت کنید.

• نظرات آن ها را گوش کنید و انتقادهای صحیح آن ها را بپذیرید و در مورد اختلافات خود به صورت محترمانه گفتگو کنید.

• اگر مطمئن شدید که خانواده بدون دلیل منطقی و صرفا از روی لجبازی با شما مخالفت می کنند بهتر است از یک مشاور یا بزرگتر خانواده یا امین محله که از حرفهایش حساب می برند کمک بخواهید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها