23 حقیقت خواندنی در باره اپرا وینفری بانوی افسانه‌ای دنیای سرگرمی و تلویزیون که احتمالا نمی‌دانید

اپرا وینفری از محبوب‌ترین و مشهورترین زنان دنیا است. که نشان داد با وجود سختی‌ها و رنج‌های زندگی، پیشرفت و موفقیت غیرممکن نیست. او اولین سیاه پوست میلیارد در دنیا به شمار می‌آید.

اپرا وینفری

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: در مطلب پیش رو 23 حقیقت جذاب بخوانید از زندگی اپرا وینفری بانوی افسانه‌ای دنیای سرگرمی.

1. نام اپرا در حقیقت، اُرپا بوده و از روی انجیل انتخاب شده بود اما به‌دلیل اینکه تلفظ این نام کمی سخت است، از همان بدو تولد، اُرپا به اوپرا تبدیل شد.

2. از همان دوران کودکی، بازی و سرگرمی موردعلاقه‌ی اپرا، اجرای برنامه برای حیوانات مزرعه بود. او وقتی ۲ سال و نیمه بود به لطف تلاش و سخت‌گیری‌های مادربزرگش مهارت خواندن را یاد گرفت. از همان کودکی، مهارت‌های اپرا در زمینه‌ی صحبت کردن در جمع به‌وضوح مشخص بوده؛ مثلا روزی در کلیسا از رستاخیز مسیح در روز عید پاک برای جمع صحبت کرد.

3. مادربزرگ او خدمتکار بوده و به اپرا نیز گفته بود که او نیز خدمتکار خواهد شد. در این مدت اپرا وینفری لباس هایی که از گونی سیب زمینی ساخته شده بود به تن می‌کرد که باعث شد بسیاری از مردم با سنگدلی تمام او را «دختر گونی پوش» صدا بزنند. اما در همان روزهای کودکی نیز اپرا می دانست که برای چیزهای بسیار بزرگ‌تری آفریده شده است.

اپرا وینفری 6

4. سبک زندگی فقیرانه‌ی اپرا، اثرات منفی بر دوران نوجوانی او داشت. او در ۹ سالگی مورد تجاوز یکی از افراد مورداعتماد خانواده‌ی خود قرار گرفت و این موضوع بر شمار مشکلاتش افزود. متأسفانه، این تجربه‌ی تلخ باز هم برای او تکرار شد. پرا که مادرش در زمینه‌ی خدمات و نظافت منازل کار می‌کرد و زمان کافی برای نظارت و همراهی با اپرا را نداشت.

نقش پدر در زندگی اپرا وینفری

5. اپرا وینفری معتقد است که پدرش ناجی زندگی او بوده و با سخت‌گیری‌هایش به او مسیر زندگی، چهارچوب‌ها، قوانین و البته دنیای کتاب را معرفی کرده است. پدر اپرا وینفری از دخترش می‌خواسته تا به‌صورت هفتگی کتاب بخواند و گزارش خوانده‌هایش را در پایان هفته به او ارائه کند. یکی دیگر از تلاش‌های مفید و سخت‌گیرانه‌ی آقای وینفری این بود که دخترش را، روزانه مجبور به یادگیری ۵ لغت جدید می‌کرده و درصورتی‌که اپرا، این برنامه را اجرا نمی‌کرده از شام خبری نبوده است.

فعالیت‌های سینمایی اپرا وینفری

6. وقتی که کوینسی جونز ستاره مشهور در موسیقی امریکا او را دید، ترتیبی داد که استیون اسپیلبرگ به برنامه او بیاید که حاصل این برنامه نقش آفرینی اپرا در یکی از مشهورترین آثار اسپیلبرگ یعنی زنگ ارغوانی بود که پس از ایفای این نقش، نامزد جایزه اسکار نیز شد.  او توانست جوایز دیگری را نیز از آن خود کند که ازجمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۱۹۸۶: کاندیدای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن: رنگ ارغوانی
  • ۲۰۱۱: جایزه بشردوستانه ژان هرشولت
  • ۲۰۱۵: برنده جایزه اسکار بهترین فیلم: سلما (فیلم)
  • ۱۹۸۶: کاندیدای جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن: رنگ ارغوانی
  • اپرا وینفری 8

باشگاه کتابخوانی اپرا

7. در سپتامبر ۱۹۹۶، اپرا وینفری اقدام به راه‌اندازی باشگاه مطالعه در برنامه‌ی تلویزیونی کرد. در ۱۷ سپتامبر آن سال، اپرا اعلام کرد که می خواهد کشور را مجبور به مطالعه بیشتر کند. او از طرفداران خود می‌خواست که به کتاب‌فروشی‌ها بروند و کتاب‌هایی را که معرفی می‌کند، خریداری کنند تا باهم درباره‌ی هر کتاب در برنامه صحبت و گفت‌وگو داشته باشند. نتیجه‌ی این کار هم بسیار موفقیت‌آمیز بود. مثلا ۶۸ هزار نسخه از کتاب «پایان عمیق اقیانوس» تا ماه ژوئن به‌فروش رفت.

8. وینفری یکی از موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان و پردرآمدترین تهیه‌کننده در حوزه‌ی سرگرمی و برنامه‌سازی در جهان است و در برنامه‌های خیرخواهانه و کمک به سازمان‌های عام‌المنفعه نیز بسیار درخشان و فعال عمل می‌کند. ازجمله سازمان‌های خیریه‌ای که او با آنها در ارتباط است، باید به این موارد اشاره کرد: مُرهاوس کالج، کتاب‌خانه‌ی هارولد واشینگتن، یونایتد نِگرو کالج فاند و دانشگاه دولتی تنسی.

9. اپرا در مصاحبه با افراد مشهور و بزرگ دنیا نظیر دالایی لاما، نلسون ماندلا و مایا آنجلو پرسش‌هایی درباره درس‌های زندگی آنها، شیوه‌ی مبارزه با چالش‌ها و رسیدن به آرامش درونی و صلح مطرح می‌کند و دوست دارد که تجربه‌های ارزشمند مهمانان بزرگ خود را به مخاطبان منتقل کند. اپرا همیشه دانسته‌های خود در زندگی را با دیگران به‌اشتراک می‌گذارد و از شکست ها و موفقیت ها در کنار امید و خوشبختی می‌گوید.

اپرا وینفری 5

شو اپرا وینفری

10.برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ برنامه اپرا به صورت سراسری در آمریکا پخش شد، این برنامه تا سال ۲۰۱۱ در حدود ۲۵ سال به طول انجامید و در ۱۴۵ کشور پخش شد. شوی تلویزیونی اپرا وینفری در مردم تغییرات بسیار قابل توجه و بزرگی ایجاد کرد، به طوری که اپرا وینفری توانست از تاثیرگذارترین زنان در آمریکا و همچنین ثروتمندترین زن سیاهپوست در تمام جهان شناخته شود.

11. اپرا وینفری در سال ۱۹۸۸ جایزه موفقیت در زندگی را دریافت کرد. اپرا وینفری در سال ۱۹۸۷ به دلیل بهترین اجرا و کارگردانی سه جایزه امی گرفت. سال بعد هم توانست جایزه بهترین گوینده سال رادریافت کند. اپرا وینفری تنها زن جوانی بود که توانست آن جایزه را دریافت کند. اپرا وینفری تا کنون توانسته ۳ جایزه امی را بگیرد.

دوران سخت کودکی

12. اپرا وینفری که در کودکی و نوجوانی زندگی تلخ و سختی را پشت سر گذاشته است و از پیشکسوت‌های برنامه‌های اعترافی به‌شمار می‌آید. برنامه‌هایی که در آن مصاحبه شوندگان با صداقت تمام از تجربیات زندگی خود حرف می‌زنند. او از کسانی بود که مسائل تلخ اجتماعی همچون افسردگی و سوءاستفاده از کودکان را در برنامه‌اش مطرح کرد. علاوه بر این «برنامه اپرا وینفری» محل حضور افراد مشهور و سیاستمداران صاحب‌نام بود، حتی گاهی در این برنامه‌ها٬ ستاره‌ها و سیاستمداران از اشتباهاتی که مرتکب شده بودند از بینندگان عذرخواهی کردند.

13. در یکی از برنامه‌های سال ۲۰۰۴، اپرا وینفری به تمام ۲۷۶ مخاطب حاضر در سالن یک اتوموبیل هدیه کرد. همچنین در بیست و پنجمین و آخرین سری برنامه خود، روی صحنه با جان تراولتا رقصید و تمام حاضران در آن برنامه را به سفر به استرالیا مهمان کرد. از دیگر لحظه‌های به یاد ماندنی در این سری برنامه‌ها، گفت‌وگوی او با باراک و میشل اوباما، جورج بوش، رییس جمهور سابق آمریکا و خانواده مایکل جکسون بود.

اپرا وینفری 4

آخرین برنامه اپرا وینفری

14. آخرین برنامه اپرا وینفری، پس از ۲۵ سال کار مداوم، روز چهارشنبه ۲۵ مه ۲۰۱۱ پخش شد. در آخرین برنامه که در مقابل چشم ۱۳۰۰ نفر برگزار شد، بخش‌هایی از سخنان تام کروز، آرتا فرانکلین، تام هنکس و استیوی واندر درباره اپرا وینفری پخش شد. اپرا وینفری در آخرین برنامه شوی خود در اواخر برنامه یک‌ ساعته‌ای که اجرا کرد به ریشه خودش و زندگی در می‌سی‌سی‌پی اشاره کرد و گفت: اتفاقی نیست که دختر تنهای کوچکی که محبتی ندید، حتی بااینکه والدین و پدربزرگ و مادربزرگش تمام تلاش خود را کردند...اتفاقی نیست که من وقتی بزرگ شدم مورد محبت، مهربانی، اعتماد و تائید میلیون‌ها نفر از سراسر جهان قرار بگیرم.

جایگاه اپرا وینفری در افکار عمومی

15. اپرا وینفری به عنوان یکی از اثرگذارترین زنان جهان شناخته می‌شود و برخی ارزیابی‌ها اپرا وینفری را با نفوذترین زن در جهان شمرده‌اند. مجله تایم اپرا وینفری را یکی از ۱۰۰ شخصیت بانفوذ قرن بیستم معرفی کرده است. وی در میان قدرتمندترین افراد جهان در رتبه ۴۵ قرار دارد و از چنان نفوذ چند جانبه‌ای در میان افکار عمومی آمریکا برخوردار است که با حمایت و جهت‌گیری خود می‌تواند یک کتاب یا رییس جمهور را در این کشور به موفقیت برساند.

درآمد اپرا

16. اپرا درآمدی افسانه‌ای داشته و ثروتمندترین آمریکایی آفریقایی‌تبار قرن بیستم است. او اولین میلیونر سیاهپوست در جهان است. ثروت اپرا ۲/۴ میلیارد دلار است. درآمد او در سال ۲۰۱۰ میلادی ۳۱۵ میلیون دلار بوده‌است و این بیشترین درامد در بین برنامه‌های تلویزیونی امریکایی به نقل از مجله فوربس است.

17. به گفته مجله بیزنس ویک (Business Week) اپرا وینفری بزرگترین خیر و نیکوکار سیاه پوست در تاریخ کشور آمریکا است. او در فعالیت‌های بشر دوستانه متعدد و گسترده‌ای مشارکت دارد.

اپرا وینفری 3

18. در زمان یک دادخواست در مورد سو کردن اپرا وینفری وی دکتر فیل مک گرا را استخدام کرد که به مورد وی رسیدگی کند . دکتر فیل آنچنان روی اپرا تاثیر گذاشت که از او خواست که در شوی تلویزیونی وی حضور پیدا کند او چندین با در شوی اپرا حضور یافت تا زمانی که در سال ۲۰۰۲ شوی تلویزیونی خود یعنی دکتر فیل را با تهیه کنندگی کمپانی تهیه کنندگی فیلم اپرا راه انداخت .

19. اکنون وی در ملک ۱۷۰۰۰۰ متر مربعی مشرف به اقیانوس و کوه های کالیفرنیا خارج از سانتا باربارا زندگی می کند  غیر از این ملک او املاک دیگری در جاهای مختلف دنیا نیز دارد.

کمک به آفریقا

20. او بسیاری از کودکان یتیم آفریقایی را سرپرستی می کند که به او نام مادر اپرا داده اند. در کمکی که او به کودکان صدمه دیده آفریقا انجام داد به ۵۰۰۰۰ کودک کیف ، کفش ، دو دست لباس کامل ، انواع لوازم مورد نیاز برای مدرسه و ۷ میلیون دلار کمک مالی که از شبکه فرشتگان اپرا جمع آوری شده بود هدیه داد.

اپرا وینفری 2

فعالیت‌های تجاری اپرا وینفری

21. استعداد تجاری اپرا وینفری نیز همچون هوش اجتماعی اش قوی است. او با درک این موضوع که شهرتش، قدرت فراوانی برای او به ارمغان آورده است، تصمیم گرفت که مدیریت عامل یک شرکت را به عهده بگیرد و محصولاتش را با درآمد کلانی به فروش برساند.

وی در سال ۱۹۸۶، محصولات Harpo را به بازار عرضه کرد و همچنان به اجرای برنامه هایش ادامه داد. در همان سال برنامه هایش در سراسر جهان فراگیر شد و همچنین توانست مبلغ ۱۶۳ میلیون دلار بر اثر تجارتش سود ایجاد کند که سهم او ۳۹ میلیون دلار بود.

رابطه پیچیده با مردان

22. اگر بخواهیم به نقطه جالبی که اپرا وینفری در زندگی خود با مشکل مواجه بوده است اشاره کنیم، روابط با مردان است. مقاومت و پایداریی که او در برنامه هایش در برابر روابط نزدیک با جنس مخالف نشان می دهد، چیزی است که مردان آن را چندان درک نمی کنند. با توجه به توفیق های خیره کننده ای که در سراسر زندگی اش به دست آورده است، در روابط با مردان توفیقی حاصل نکرده است و شاید آنچه او را در مورد رابطه با مردان بی اعتنا کرده، ثروت و توانایی او در تاثیری است که در جهان دارد.

23. یکی از این موضوعات که همه از آن خبر داشتند مشکل وینفری با افزایش وزن و تلاش او برای کاهش آن بود. وی همواره با صداقت در مورد رژیم غذایی و وزن کم و زیاد کردن های خود صحبت می کرد. وی در این باره در سال 2006 در مقاله ای چنین نوشت:” در سال 1992 من به بیشترین وزن خودم یعنی 107.5 کیلوگرم رسیدم. در آن زمان 38 سال سن داشتم. سپس 4 سال پیش برای خودم هدف گذاری کردم که وزنم را کاهش دهم و در ژانویه 2005 با وزن 72.5 کیلوگرم بر روی جلد مجله O Magazine ظاهر شدم. فکر می کردم که مبارزه ام برای کاهش وزن تمام شده است. کارم را انجام داده بودم. پیروز شده بودم. چنان اطمینان داشتم که حتی مغرور شده بودم. چنان مغرور شده بودم که به دوستانی که در حال مبارزه با افزایش وزن بودند می گفتم تنها کاری که باید بکنید این است که سخت تر تلاش کرده و کمتر بخورید! برنامه ی 10.000 قدم در روز را ادامه دهید! نه آن برنامه های رسمی مزخرف را!”. اما وی چند سال بعد گفت که نسبت به سال 2006 بیش از 18 کیلوگرم وزن اضافه کرده و از این موضوع ناراحت و از دست خودش عصبانی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها