40 نکته جذاب درباره زندگی و کارنامه بازیگری جان تراولتا

جان =تراولتا بازیگر و خواننده آمریکایی در سال ۱۹۹۴ با بازی در فیلم داستان عامه‌پسند اثر کویینتین تارانتینو، به شهرت بسیاری دست پیدا کرد و نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب شد.

جان تراولتا

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: 

1- جان تراولتا متولد ۱۸ فوریه ۱۹۵۴ در نیوجرسی است. او در یک خانواده پرجمعیت هشت‌نفره به دنیا آمد؛ و آخرین فرزند هلن و سالواتوره تراولتا است. پدرش ریشه‌ای ایتالیایی و مادرش ریشه‌ای ایرلندی داشت. پدر جان یک بازیکن نیمه‌حرفه‌ای فوتبال آمریکایی بود که البته بعدها به حرفه‌ی لاستیک‌فروشی روی آورد و مغازه‌ای نیز با همین نام داشت.

تحصیلات جان تراولتا

2- تراولتا در سال ۱۹۶۶ به مدرسه بازیگری نیویورک وارد شد و در حیطه رقص و آواز تحصیل نمود. سپس در دبیرستان وایت مارو به تحصیلات خود ادامه داد اما در سال ۱۹۷۰ از مدرسه خارج شد و در کمدی موزیکال Bye Bye Birdie اولین نقش خود را به دست آورد.

3- جان تراولتا در شانزده‌سالگی ترک تحصیل کرد تا روی بازیگری تمرکز کند.

جان تراولتا در جوانی
جان تراولتا در جوانی

4- یک‌بار هواپیمایش نزدیک بود سقوط کند. در سال ۱۹۹۲ وقتی‌که خلبانی دوره‌دیده هدایت یکی از هواپیماهای او را بر عهده داشت، هواپیما دچار قطع کامل برق داشت. نزدیک بود هواپیما به یک هواپیمای دیگر برخورد و سقوط کند که در نهایت به سلامت بر زمین نشست.

5- مادر و خواهرش هم در فیلم‌هایش بازی کرده‌اند. آن‌ها در فیلم «Saturday Night Fever» نقش‌های کوچکی داشتند.

6- در سال ۱۹۷۶ جان تراولتا با دایانا هایلند، همبازی‌اش در فیلم «The Boy in the Plastic Bubble» نامزد کرد. هایلند ۱۷ سال از او بزرگ‌تر بود و در سال ۱۹۷۷ درگذشت.

7- او می‌خواست اسم دخترش را «کانتاس» بگذارد. تراولتا قصد داشت به خاطر هواپیمایی کانتاس، اسم دخترش کانتاس بگذارد، ولی همسرش، کلی پرستون، اجازه این کار را ندارد و اسم دخترشان را «اِلا» گذاشت.

8- او افسوس می‌خورد که پیشنهاد بازی در فیلم «شیکاگو» را رد کرد. وقتی از او می‌پرسیم که در مورد کدام نقش بیشتر افسوس می‌خورد، او به نقش «بیلی فلین» در فیلم «شیکاگو» اشاره می‌کند.

9- تراولتا گویی بخشی از شیطنت ذاتی‌اش در فیلم‌ها را از دوران کودکی‌اش به همراه دارد. او در هفده‌سالگی از دبیرستان اخراج شد و به اصرار مادرش که تجربیاتی در بازیگری و رقص داشت، به مدرسه‌ی بازیگری نیویورک آمد و در آنجا بود که برای اولین بار تصمیم گرفت، توانایی‌های خودش در زمینه‌ی موسیقی، رقص و بازیگری را با هم ترکیب کرده و یک بازیگر در زمینه‌ی فیلم‌های کمدی موزیکال شود.

جان تراولتا 2

آغاز فعالیت حرفه‌ای جان تراولتا

10- جان تراولتا فعالیت حرفه‌ای خود را همانند بسیاری از هنرپیشگان مطرح این روزهای هالیوود از تئاترهای برادوِی و در سبک نمایشی موردعلاقه‌ی آن روزهایش، یعنی تئاترهای موزیکال آغاز کرد. او سپس در جستجوی رؤیای حضور در هالیوود به لس‌آنجلس آمد. اولین نقش حرفه‌ای او بازی در Emergency بود. شاید اولین فیلم حرفه‌ای جان تراولتا کَری Carrie محصول سال ۱۹۷۶ باشد. او در این فیلم نقش یک جوان قلدر را با نام سیسی اِسپَکس ایفا کرد.

11- چهره جان تراولتا پس از حضور در یک سریال کمدی با نام به خانه خوش آمدی کوتر، در هالیوود و در دنیای تصویر بسیار دیده شد. همکاری چهارساله تراولتا با این پروژه موجب شد، دو فیلم تب شنبه‌شب و گرِیس به او پیشنهاد شود که هر دو موفقیت‌های چشم‌گیری برای او به همراه داشت؛ که اصلی‌ترین آن نامزدی اسکار برای فیلم تب شنبه‌شب بود.

12- دهه‌ی هشتاد اما یک دهه‌ی وحشتناک برای جان بود و تقریباً او در این دهه هیچ موفقیت چشم‌گیری نداشت؛ اما بالاخره طلسم این دهه‌ی بد با بازی مثال‌زدنی جان تراولتا در فیلم داستان‌های عامیانه ساخته تارانتینو شکسته شد. جان در این فیلم در نقش یک گنگستر بی‌رحم و بانمک، نمایشی بی‌نظیری از تضادهای شخصیتی وینسِنت وِگا را به نمایش گذاشت. این بازی جان تراولتا بسیار دیده و تحسین شد. تا جایی که دومین نامزدی جایزه اسکار را هم برای او به ارمغان آورد. نامزدی‌ای که تنها یک رقیب داشت با نام تام هنکس برای فیلم تحسین‌شده‌ی فارِست گامپ و همان‌طور که شما هم حدس زده‌اید، جایزه به تام هنکس تعلق گرفت.

13- جان تراولتا پس از این فیلم نقش‌های ماندگاری هم در فیلم‌های دیگری در دهه‌ی نود داشت؛ که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به Get Shorty و رنگ‌های اصلی و همچنین تغییر چهره اشاره کرد.

جان تراولتا و همسر و فرزندانش
جان تراولتا و همسر و فرزندانش

زندگی خصوصی جان تراولتا

14- جان تراولتا در ۲۴ سالگی و در حین بازی در فیلم پسری در حباب پلاستیکی عاشق دیانا هایلند می‌شود. دیانا یک سال بعد، به دلیل ابتلا به بیماری سرطان و در کنار جان فوت می‌کند. جان تراولتا در سال ۱۹۹۱، پس از چند سال آشنایی با کلی پرستون ازدواج کرد. جان تراولتا و همسرش کلی پرستون سه فرزند با نام‌های جِت، اِلا و بنجامین دارند.

15- اما جان تراولتا یک تجربه بسیار تلخ در زندگی شخصی‌اش دارد. در دوم ژانویه ۲۰۰۹، جان و کِلی پرستون، پسرشان جِت را در سن پانزده‌سالگی از دست دادند. فرزند سوم آن‌ها، بنجامین اکنون هشت سال دارد.

16- جان تراولتا خارج از علائق هنری خود مانند موسیقی، آواز و بازیگری به خلبانی هم علاقه‌ی ویژه‌ای دارد. این علاقه تا جایی است که او علاوه بر داشتن گواهینامه خلبانی، مالک پنج فروند هواپیما نیز هست؛ و جالب‌تر این است که یکی از آن‌ها یک بوئینگ ۷۰۷ است.

17- تصویر جان تراولتا تابه‌حال چهار بار بر روی جلد مجله معتبر موسیقی رولینگ استون رفته است. این یک رکورد در میان هنرپیشگان محسوب می‌شود.

18- تراولتا به این مشهور است که به‌هرحال در هر نقشی که بازی می‌کند فرصتی برای رقصیدن پیدا می‌کند.

19- ریچارد گیِر، بخشی از زندگی هنری‌اش را مدیون جان تراولتا است. او در چهار نقشی که در ابتدا به جان پیشنهادشده بود، ولی او ایفای نقش در آن‌ها را رد کرده بود، بازی کرده است.

20- او برای بازی در فیلم رنگ‌های اصلی چیزی نزدیک به پانزده کیلوگرم به وزن خود اضافه کرد و مجبور شد، دو سال بعد برای ایفای نقش در فیلم اره‌ماهی تمام آن پانزده کیلوگرم اضافه وزن خود را به‌وسیله‌ی یوگا و شنا از بین ببرد.

21- او مدت ۹ ماه را مشغول به تمرین رقص بود تا بتواند در صحنه‌های فیلم تب شنبه‌شب به‌خوبی ایفای نقش نماید.

22- ثروت جان چیزی بیش از ۱۵۰ میلیون دلار است.

23- او با زبان فرانسوی نیز به‌صورت کامل، آشناست.

24- بازیگر موردعلاقه‌ی او در دنیای سینما به طرز عجیبی، «اوپرا وینفری» مجری مشهور آمریکایی است!

25- جان تراولتا رقص را از مادرش آموخت. پدر در خانه چیزی شبیه استیج رقص درست کرده بود تا فرزندانش روی آن اجرا کنند. سه تن از این شش فرزند بازیگر شدند. جان از سن ۶ سالگی رقص می‌کرد. معلم او برادر رقصنده معروف، جین کلی، بود. به نظر می‌رسید که جان برای رقصیدن آفریده شده است. او از سنین کم روی صحنه رقصید و در سن ۱۶ سالگی بر روی استیج تئاترهای نیوجرسی به‌صورت حرفه‌ای می‌رقصید. سپس در برادوی بود که توانست توجه تهیه‌کنندگان را به خود جلب نماید.

اولین نقش‌های جان تراولتا

26- تراولتا اولین نقش‌های خود را در سال‌های ۱۹۷۰ بازی کرد. او برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ در فیلم موزیکال Welcome Back, Kotter در تلویزیون ظاهر شد. در همان سال در فیلم «باران شیطان» (The Devil’s Rain) بازی کرد. اولین تجربه‌های بازیگری‌اش موفق بودند و در نهایت از انتخاب حرفه بازیگری مطمئن شد.

27- نقش او در فیلم «تب شب یکشنبه» (Saturday Night Fever) باعث شهرت او شد. این فیلم در سال ۱۹۷۷ ضبط شد و جان نقش فردی که همانند جوان‌های دیگر آن دوره، عاشق دیسکو بود را ایفا کرد. او توانست در این فیلم مهارت رقص و بازیگری خود را نشان دهد. تراولتا برای ایفای این نقش نامزد اسکار شد.

شهرت جان تراولتا با فیلم گریس

28- بااین‌حال بسیاری فیلم «گریس» (Grease) ورود او به دنیای هالیوود می‌دانند. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های اوست و باعث شهرت او شد. از آن به بعد او حداقل سالی یک فیلم داشت. به‌زودی او به یک چهره جذاب که خوب می‌رقصید تبدیل شد.

29- فیلم «فرار از مرگ» (Staying Alive) سیلوستر استالونه در حرفه بازیگری تراولتا یک نقطه عطف بود. او در این فیلم سرنوشت غم‌انگیز یک رقصنده را نشان می‌داد که در کنار پیروزی با شکست، غم، جراحت و ناامیدی، مواجه می‌شد.

جان تراولتا و اوما تورمن

رقص مشهور جان تراولتا و اما تورمن

30- تراولتا پس از بازی در نقش یک گانگستر در «داستان عامیانه» (Pulp Fiction) به یک بازیگر مطرح تبدیل شد. این فیلم در سال ۱۹۹۴ ساخته شد و پس از آن کارگردان‌ها پروژه‌های جدید را به او پیشنهاد کردند. رقص صحنه رقص او و اما تورمن بسیار موردتوجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت

جان تراولتا و نامزدی گلدن گلوب

31- جان تراولتا در سال ۱۹۹۵ در فیلم «کوتوله را بگیر» (Get Shorty) یک نقش مهم داشت. او نامزد گلدن گلوب شد و برای اولین بار این جایزه را از آن خود نمود. سپس در پروژه‌های موفقی حضور پیدا کرد، از جمله ملودرام «مایکل»(Michael)، درام نظامی «خط باریک قرمز» (The Thin Red Line)، تریلر جنایی «تغییر چهره» (Face/Off)، کمدی تراژدی «رنگ‌های بنیادین» (Primary Colors) و درام «فعالیت مدنی» (A Civil Action).

مخاطبین بازی او در فیلم مایکل را بسیار دوست دارند و یکی از دیالوگ‌های فیلم هم بسیار به‌یادماندنی شده است: او یک فرشته است… نه یک قدیس.

32- تراولتا در سال ۲۰۰۰ فیلم «آوردگاه زمین» (Battlefield Earth) را ساخت و نقش اصلی آن را هم به عهده گرفت. نسخه سینمایی رمانی به همین نام از ران‌ هابارد چندان موردتوجه واقع نشد و علاوه بر آن نامزد جایزه تمشک طلایی هم شد. این فیلم در سال ۲۰۰۱ هفت جایزه تمشک طلایی دریافت کرد، از جمله جایزه بدترین بازیگر. همچنین در سال ۲۰۱۰ آن را بدترین فیلم دهه نامیدند. طرفداران او این فیلم را یک شکست در کارنامه سینمایی او می‌دادند.

33- بااین‌حال اپیزودهای نقش‌آفرینی او و آهنگ‌هایی که در فیلم‌ها خواند افسانه‌ای شدند. طرفداران صحنه‌های فیلم «گریس» را بسیار دوست دارند. او در این فیلم به همراه الیویا نیوتون جان آواز خواند.

جان تراولتا و هواپیماهایش

34-جان تراولتا عاشق هواپیماست. او همیشه این علاقه را داشته و از ۵ سالگی عاشق «پرنده‌های فلزی» بوده است. او در کودکی می‌خواست خلبان شود. او مدل‌های مختلف هواپیما را نگهداری کرده و می‌تواند ساعت‌ها به تماشای تمرین هواپیماهای نظامی، در نیروی هوای آمریکا که در نزدیکی خانه‌شان است، بنشیند.

در کلکسیون هواپیماهای او مدل‌های مختلف دیده می‌شود، برای مثال او یک بوئینگ ۷۰۷ دارد. او دارای گواهینامه خلبانی است و می‌تواند هزاران ساعت پرواز کند. جان هواپیماهای خصوصی‌اش را به نام فرزندانش نام‌گذاری کرده است.

مذهب جان تراولتا

35- جان تراولتا به مدت ۴۰ سال است که به دین ساینتولوژی روی آورده است. او در صحنه فیلم «باران شیطان»، زمانی که مکزیکی‌ها کتاب ساینتولوژی را به او معرفی کردند، با این جنبش آشنا شد.

36- تراولتا به انجام کارهای خیریه هم می‌پردازد. او در سال ۲۰۱۰ شخصاً دارو و پوشاک را برای زلزله‌زده‌های هائیتی فرستاد تا پزشکان آن‌ها را به دست مردم برسانند. او و همسرش به خیریه‌های کودکان و خیریه‌های دیگر کمک می‌کنند.

37- تراولتا در سال ۲۰۱۷ بوئینگ ۷۰۷ خود را در اختیار موزه استرالیا قرار داد تا نمایش داده شود. او دلیل این کار را تلاش این موزه برای احیای هواپیماهای تاریخی عنوان نمود. این گفته او در وب‌سایت رسمی‌اش منتشر شد. جان تراولتا گفت، «باعث افتخار من است که اعلام کنم که هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ محبوب من به موزه تاریخی استرالیا اهدا شده است.» طبق گفته او این هواپیما از سال ۱۹۶۴ در فرودگاه استرالیا به پرواز درآمده و سپس برای مصارف شخصی استفاده می‌شد. او معتقد است برای استفاده مجدد این هواپیما باید تعمیرات زیادی روی آن انجام داد اما او مطمئن است که این موزه می‌تواند آن را احیا کند.

38- تراولتا یکی از گران‌قیمت‌ترین بازیگران ‌هالیوودی است و هنوز هم به نقش‌آفرینی می‌پردازد. در سال ۲۰۱۶ فیلم «من خشمگین هستم» (I am wrath) و فیلم وسترن جنایی «در دره خشونت» (In the Valley of Violence)، از او منتشر شد. همچنین میم‌های اینترنتی هم شهرت او را افزایش دادند. گانگستر وینسنت وگا، قهرمان فیلم «داستان عامیانه» یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های اوست.

در یکی از این میم‌ها تراولتا مشغول تبلیغات برای یک فروشگاه کفش بلاروسی است. کارگردان این میم ویدیویی ساخته که در آن این بازیگر معروف به یک فروشگاه خالی وارد می‌شود.

39- رسانه‌ها همیشه به سبک زندگی او توجه کرده‌اند. منتقدان و مخاطبان تصاویر زیبای خانه او را به یاد دارند. برای مثال او هواپیما را در مقابل درب خانه پارک می‌کند، باند فرود دارد و در گاراژ خانه از ۱۶ خودرو نگهداری می‌کند. گفته می‌شود که ارزش چنین عمارتی ۱۲.۵ میلیون دلار است.

جان تراولتا و همسر و فرزندانش

40- «جان تراولتا» در سال 2020 درصفحه اینستاگرامش نوشت: همسرش پس از دو سال مبارزه با بیماری سرطان سینه درگذشت. با قلبی سرشار از اندوه به اطلاع می‌رساند که همسر زیبایم کِلی دو سال از زندگی اش را با بیماری سرطان سینه مبارزه کرد. او در عین شجاعت با بیماری اش مبارزه کرد و همه خانواده در کنارش بودند. من و خانواده‌ام برای همیشه از پزشکان و پرستاران مرکز سرطان «ام دی اندرسون»، تمام مراکز پزشکی که کمک کردند و نیز بسیاری از دوستانی که در کنارش بودند و کمک کردند، نهایت سپاس و قدردانی را ابراز می‌کنم. عشق و یاد و خاطره سال‌ها زندگی‌ام با کِلی را به یاد خواهم داشت. من چند وقتی باید در کنار فرزندانمان باشم که مادرشان را از دست داده‌اند، مرا ببخش اگر مدتی از هم دوریم. اما لطفا بدان که سیل عشق تو را در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو احساس خواهیم کرد و التیام‌بخش‌مان خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها