زمانی که بایدن با محمد بن سلمان مشت به مشت شد به چه فکر می‌کرد؟ 

احوالپرسی جو بایدن با مردی که او را قاتل می‌داند تنها باعث شد رئیس جمهور امریکا ضعیف‌تر به نظر برسد

زمانی که بایدن با محمد بن سلمان مشت به مشت شد به چه فکر می‌کرد؟ 

سایمون تیسدال 

گاردین

جو بایدن زمانی که به شکلی طاقت فرسا مشت خود را به مشت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی زد به چه چیزی فکر می‌کرد؟

Biden _ MBS

او با مردی احوالپرسی و دیدار داشت که خود و بسیاری در جهان وی را یک قاتل می‌دانند. این احوالپرسی نشانه‌ای از ضعف رئیس جمهوری امریکاست رئیس جمهوری که آرام آرام روی پا‌های خود می‌میرد.

شاید رئیس جمهور متزلزل آمریکا فکر می‌کرد که این کار را به خاطر کشورش انجام می‌دهد.

 

با این وجود، بسیاری در کشورش از این که او با مردی احوالپرسی کرده که پس از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار در سال ۲۰۱۸ میلادی از وی به عنوان یک «یاغی» یاد کرده بود ناامید خواهند شد.

 

بایدن بعدا گفت: «در رابطه با قتل خاشقجی من آن را در صدر مباحث جلسه مطرح کردم و روشن ساختم که در آن زمان چه فکری در مورد آن داشتم و اکنون در مورد آن چه فکر می‌کنم».

 

باید پرسید چرا به نظر می‌رسد طرز فکر او تغییر کرده و چرا با محمد بن سلمان سلام و احوالپرسی داشت؟ شاید بایدن تصور می‌کند مادر همه چرخش‌هایش در طول مدت زمان ریاست جمهوری در هفته گذشته می‌تواند به احیای رابطه امریکا و عربستان سعودی کمک کند، ایرانیان را بترساند و افزایش قیمت انرژی در امریکا را مهار کند.

 

به عبارت ساده تر: درندگی عربستان را پمپاژ کنید و وحشت در صف‌های پمپ بنزین را مهار کنید.

 

اگر بایدن در خاورمیانه مجبور به سازش شود نفت بر حقوق بشر غلبه می‌کند. اگر چنین است او و تیم‌اش ناامید شدند. محمد بن سلمان و پدرش پیش‌تر موضع‌شان را آشکار ساخته بودند. هیچ افزایشی در تولید نفت قبل از نشست اوپک در ماه آینده در کار نخواهد بود.

پس بایدن به چه چیزی فکر می‌کرد؟ شاید او اصلا به وضوح فکر نمی‌کند!

 

زمانی که محبوبیت یک رئیس جمهور به ۳۳ درصد کاهش می‌یابد همان گونه که برای بایدن در هفته گذشته رخ داد زمانی که اکثر دموکرات‌ها می‌گویند که او برای نامزدی مجدد خیلی پیر شده و زمانی که افزایش تورم رای دهندگان را دیوانه را به آغوش مخالفان سوق می‌دهد ذهن هر فردی از جمله بایدن به سوی گیج شدگی تمایل پیدا می‌کند. بایدن تجسم نه یک قرن جدید برای امریکا بلکه یک ضعف جدید امریکایی است. در خاورمیانه عربی زمانی که رئیس جمهوری از امریکا تماس تلفنی می‌گرفت توجه رهبران منطقه جلب می‌شد اکنون آن رهبران در پاسخگویی معطل می‌کند و مایل به مکالمه تلفنی با مسکو و پکن هستند.

باین به دیدار «محمود عباس» رفت رهبر دیگری که بهترین دوره‌اش گذشته است و اشاره کرد که حتی پس از این همه سال رنج و اشک فلسطین مستقل ایده بزرگی است و هنوز زمان تحقق آن فرانرسیده است.

 

بایدن ۷۹ساله صرفا برای ابزار همدلی با پدربزرگ یعنی «محمود عباس» ۸۷ساله گفت: «مردم فلسطین اکنون آسیب می‌بینند. ما می‌توانیم اندوه و ناامیدی شما را در ایالات متحده احساس کنیم. ما می‌توانیم آن را احساس کنیم». واقعا؟ خدای من! بایدن گفت که فلسطینی‌ها باید منتظر بمانند تا «افق سیاسی خود را ببینند».

آیا منظور او سرزمین موعود بود؟ خیر. او طعنه‌ای به بریتانیایی‌ها زد. به گفته جو، روشی که اسرائیلی‌ها فلسطینیان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند درست مانند روشی است که بریتانیایی‌ها کاتولیک‌های ایرلندی از جمله خانواده‌اش را برای بیش از ۴۰۰ سال تحت آزار و اذیت قرار دادند.

 

این چیزی نیست که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق و احتمالا آینده اسرائیل و ترامپ مزاحم و آزاردهنده بخواهند بشنوند. با این وجود، باید توجه کرد که اگرچه بایدن طاقت این را نداشت که در جده به چشمان «محمد بن سلمان» نگاه کند، اما با خوشحالی با نتانیاهو در بیت المقدس دست داد. 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها