در سریلانکا:

رئیس جمهور فرار کرد،مردم به کاخ ریاست جمهوری حمله کردند

در پی بحران اقتصادی و کمبود سوخت،مردم به کاخ ریاست جمهوری حمله کردند و رئیس جمهور نیز فرار کرد.

رئیس جمهور فرار کرد،مردم به کاخ ریاست جمهوری حمله کردند

به گزارش مستقل آنلاین،روزنامه گاردین نوشت:

رئیس جمهور سریلانکا، گوتابایا راجاپاکسا، پس از یک روز دراماتیک که طی آن خانه و دفاتر وی توسط معترضان یورش بردند و خانه نخست وزیر به آتش کشیده شد،از قدرت کنار رفت.

 رئیس‌جمهور تحت محاصره در پیامی اواخر شب که از طریق رئیس پارلمان، ماهیندا یاپا، منتقل شد، گفت که در 13 ژوئیه۲۲ تیر)استعفا می‌دهد تا "انتقال مسالمت آمیز قدرت" را تضمین کند.

 این یک پیروزی تاریخی برای معترضانی بود که ماه‌ها خواهان استعفای او بودند و همچنان روز شنبه ده‌ها هزار نفر در خیابان‌های کلمبو تجمع کردند، در حالی که این کشور همچنان با بدترین بحران اقتصادی خود از زمان استقلال دست به گریبان است.

 پیش از این، رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر، در نشستی با رهبران حزب گفته بود که او نیز به محض تشکیل دولت جدید استعفا خواهد داد.

 در صحنه‌های خارق‌العاده‌ای در روز شنبه، معترضان موانع پلیس را شکستند و وارد اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور شدند.  تصاویر و گزارش شاهدان مردمی را نشان می‌دهد که از پلکان بزرگ ساختمان دوران استعمار بالا می‌روند و شعارهایی را با این مضمون سر می‌دهند که رئیس‌جمهور باید کنار برود.

 در حالی که معترضان به اتاق‌های خواب و آشپزخانه سرازیر می‌شدند و دارایی‌های رئیس‌جمهور را می‌گشتند، بسیاری از امکانات لوکس رئیس‌جمهور که در هفته‌های اخیر به دلیل کمبود شدید مواد غذایی و سوخت از آنها محروم شده بود، نهایت استفاده را بردند.  معترضان در حال پختن غذا در آشپزخانه، دراز کشیدن روی تخت ها و مبل ها، بلند کردن وزنه و دویدن در ورزشگاه خصوصی خود و پریدن به داخل استخر روباز دیده شدند.

 رئیس‌جمهور سریلانکا در خانه نبود، شب قبل تحت حفاظت نظامی گریخته بود و با وقوع حوادث روز شنبه در مخفی ماند.

 راجیت، 50 ساله یکی از حاضرین گفت که برای شرکت در تظاهرات آمده است زیرا دو فرزند خردسال دارد و "غذایی برای خوردن وجود ندارد".  او از شوکه شدن خود پس از ورود به خانه رئیس جمهور صحبت کرد و دید که در حالی که سریلانکایی ها در رنج بودند، آنها چیزی کم نداشتند.  اتاق های لوکس، AC، گاز آشپزی. به گفته وی آنها حتی تعداد زیادی حیوان خانگی دارند."

 دانو همچنین از جمله کسانی بود که به اقامتگاه رئیس جمهور یورش بردند و بیش از شش ساعت از شهر گال برای شرکت در تظاهرات دوچرخه سواری کردند.  او گفت: «من آمدم زیرا اینجا یک اتفاق بدی در حال رخ دادن است.  من در خانه رئیس جمهور دیدم که چگونه با استفاده از پول مالیات دهندگان از زندگی خود لذت می برد و اکنون مانند یک سگ ترسو پنهان شده است.  رئیس جمهور فرار کرده است چون دزد است.»

 بیشتر خشم و سرزنش برای بحران اقتصادی سریلانکا متوجه رئیس جمهور و خانواده راجاپاکسا شده است که قدرتمندترین سلسله سیاسی سریلانکا هستند و مناصب رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر دارایی و چندین پست ارشد دیگر در کابینه را در اختیار داشتند.

راجاپاکساها، که دستور کار شدیداً ملی‌گرایانه را پیش بردند، متهم به فساد، سوء مدیریت اقتصاد و سوق دادن کشور به سمت ورشکستگی هستند.  از ماه مارس، اعتراضات گسترده‌ای صورت گرفته است که خواستار برکناری راجاپاکساها، به ویژه رئیس‌جمهور از قدرت و پاسخگویی به شرایط وخیم اقتصادی هستند که اکنون 22 میلیون نفر از مردم کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 راجاپاکسا، یک نظامی سابق که در زمانی که وزیر دفاع بود به جنایات جنگی متهم شد، ماه‌ها از کناره‌گیری خودداری کرده بود و آخرین راجاپاکسا حاضر در عرصه سیاسی باقی مانده بود.  استعفای او در هفته آینده پایانی برای دو دهه است که خانواده راجاپاکسا بر سر سیاست سریلانکا داشته اند.

 شامگاه شنبه، زمانی که معترضان موانع امنیتی را شکستند و خانه ویکرمسینگه را که پس از اینکه ماهیندا راجاپاکسا، برادر بزرگتر رئیس جمهور و رئیس جمهور سابق مجبور به کناره گیری کرد و به عنوان نخست وزیر موقت منصوب شد، به محل زندگی آنها حمله کردند.در همین حین خیابان های کلمبو متشنج شد. 

 این آتش‌سوزی به دنبال یک درگیری چند ساعته بین معترضان و پلیس در خارج از خانه ویکریمزین انجام شد و پلیس چندین گلوله گاز اشک‌آور به سمت جمعیت شلیک کرد.  چندین روزنامه‌نگار توسط پلیس مورد ضرب و شتم خشونت‌آمیز قرار گرفتند و به بیمارستان منتقل شدند و این امر باعث شد تا بیانیه‌ای از سوی عفو بین‌الملل جنوب آسیا صادر شود که «حمله تکان‌دهنده» را که «به شدت نگران‌کننده بود و آشکارا آزادی مطبوعات را نقض می‌کند» محکوم کرد.

 با وجود کمبود سوخت، ده‌ها هزار نفر صبح روز شنبه با کامیون‌ها و اتوبوس‌های زیادی به مرکز کلمبو رفتند تا در اعتراضی که به بزرگترین اعتراض علیه رئیس‌جمهور تبدیل شد، شرکت کنند.  هنگامی که جمعیت متورم شد و به موانع فشار آورد، پلیس شروع به پرتاب گاز اشک آور کرد.

اما آنها نتوانستند معترضان خشمگین را که به سمت خانه رئیس جمهور حرکت کردند، مهار کنند، ابتدا موانع پلیس را شکستند و سپس به داخل ساختمان کاخ هجوم بردند، بسیاری از آنها پرچم های سریلانکا را حمل کردند و شعار سر دادند.

 دفتر رئیس جمهور در محله گال فیس کلمبو نیز توسط هزاران معترض تسخیر شد که با نقض امنیت و موانع و یورش به ساختمان، جشن ها تا ساعات اولیه صبح ادامه یافت.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها