توافق، به دو بازیگر اصلی بستگی دارد

مذاکره‌کنندگان اروپایی به‌طور موقت مذاکرات را ترک کرده‌اند، زیرا معتقدند تا جایی که می‌توانستند پیش رفته‌اند و اکنون به دو بازیگر اصلی بستگی دارد که توافق کنند.

توافق، به دو بازیگر اصلی بستگی دارد

وین، 7 مارس (رویترز) - ایران روز دوشنبه اعلام کرد که توسط منافع خارجی دیکته نخواهد شد، در حالی که روسیه به موضع خود مبنی بر مرتبط کردن احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به تحریم‌های غرب بر سر اوکراین پایبند بود و گفت که این پیمان نمی‌تواند بین شرکت‌کنندگان تبعیض قائل شود. 

پس از ۱۱ ماه گفتگوهای فشرده بین تهران و قدرت های جهانی در وین برای احیای توافق هسته ای، همه طرف های درگیر در این مذاکرات گفته بودند که توافق نزدیک است.

اما روز شنبه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو خواهان تضمینی از سوی ایالات متحده است مبنی بر اینکه همکاری تجاری، سرمایه گذاری و نظامی-فنی این کشور با ایران با تحریم های اعمال شده از زمان حمله به اوکراین مواجه نخواهد شد.

رسانه های دولتی ایران روز دوشنبه گزارش دادند، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که تهران اجازه نخواهد داد «هیچ عنصر خارجی منافع ملی آن را تضعیف کند» در حالی که وزارت امور خارجه اعلام کرد منتظر توضیح روسیه است. 

چند ساعت بعد، لاوروف در گفتگوی تلفنی به امیرعبداللهیان گفت که توافق هسته‌ای احیا شده نباید اجازه هیچ گونه تبعیضی بین شرکت‌کنندگان را بدهد. 

مقامات غربی می‌گویند که منافع مشترکی در اجتناب از عدم اشاعه هسته‌ای وجود دارد و تلاش می‌کنند مشخص کنند که آیا آنچه روسیه می‌خواهد فقط به تعهداتش در قبال توافق ایران مربوط می‌شود یا خیر. آنها می گویند که این امر قابل مدیریت خواهد بود، اما هر چیزی فراتر از آن مشکل ساز خواهد بود.

 

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه از روسیه خواست آنچه را که در وین در خطر است ارزیابی کند، «یعنی بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام» او به خبرنگاران گفت: «زیرا در غیر این صورت، در واقعیت، فقط باج گیری رخ داده و دیپلماسی نیست.»

یک دیپلمات اروپایی اضافه کرد: "روس‌ها واقعاً این کار را انجام می‌دهند و ایرانی‌ها راضی نیستند، البته خیلی علنی نمی‌گویند. ما تلاش می‌کنیم راهی پیدا کنیم."

 

سه دیپلمات گفتند، مذاکره‌کنندگان اروپایی به‌طور موقت مذاکرات را ترک کرده‌اند، زیرا معتقدند تا جایی که می‌توانستند پیش رفته‌اند و اکنون به دو بازیگر اصلی بستگی دارد که توافق کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها