گراهام سناتور جمهوریخواه؛

حمله روسیه به اوکراین، رابطه مسکو و واشینگتن را «به‌طور بنیادی» تغییر می‌دهد

حمله روسیه به اوکراین، رابطه مسکو و واشینگتن را «به‌طور بنیادی» تغییر می‌دهد

دستگاه‌های امنیتی روسیه ممکن است به نیروهای نیابتی خود در شرق اوکراین حمله کنند و آن را به گردن نیروهای اوکراینی‌ بیندازند

 

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی می‌گوید در صورتی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تصمیم بگیرد به اوکراین حمله کند، روابط روسیه و آمریکا «به‌طور بنیادی» تغییر خواهد کرد.

گراهام، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «اِی.بی.سی» اعلام کرد معتقد است که دولت و کنگره آمریکا باید «سیگنال» قوی‌تری به پوتین بفرستند تا وی را از حملهٔ قریب‌الوقوع به اوکراین بازدارند.

 

سناتور جمهوری‌خواه، با تاکید بر اینکه جمهوری‌خواهان آمادهٔ اتخاذ مواضع سخت‌تری در برابر پوتین هستند، دولت بایدن را بابت آنچه «کوتاه آمدن» در برابر رئیس‌جمهوری روسیه می‌داند سرزنش کرد.

به گفته او: «جمهوری‌خواهان هفتاد رای برای تحریم پوتین در صورت حمله، تحریم‌های قبل از حمله با معافیت، و تحریم‌های پس از حمله آماده دارند. الان مساله تحریم‌های ثانویه است. فقط تحریم یک بانک روسی کافی نیست. باید هرکسی که با آن بانک بده بستان می‌کند را تحریم کرد.»

گراهام گفت حمله احتمالی پوتین به اوکراین، به مدت چندین دهه به روابط دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه «آسیب» خواهد رساند، و در کوتاه‌مدت هرکه در آمریکا رئیس‌جمهور شود، مجبور خواهد بود نسبت به روسیه دست به عصا و با توپ پُر عمل کند.

او در نهایت تاکید کرد: «من با هراس‌افکنی‌های دولت [بایدن] موافق نیستم، بلکه عمل می‌خواهم. مدام به ما می‌گویند الان است که روسیه حمله کند، اما رک و راست به پوتین نمی‌گویند که اگر حمله کند بعدش چه می‌شود. او را باید همین الان مجازات کرد.»

در همین حال، یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه 14 فوریه به خبرگزاری «سی.بی.اس» اطلاع داد که روسیه تعدادی از واحدهای توپخانه دوربُرد و موشک‌انداز خود را در موقعیت حمله به اوکراین قرار داده است. به باور وی، روسیه تا پایان هفته جاری به اوکراین حمله خواهد کرد، گرچه هنوز مشخص نیست که به چه شکل حمله کند.

مقامات ایالات متحده می‌گویند که روسیه اکنون 80 درصد از نیروهای مورد نیاز خود برای انجام یک «تهاجم تمام‌عیار» را در اختیار دارد، و مابقی نیز به‌زودی از راه می‌رسند. بیش از یکصدهزار سرباز روسی در امتداد مرزهای اوکراین، در شرق در روسیه و در شمال در بلاروس مستقر شده‌اند.

در همین حال جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با CNN این ادعا را تکرار کرد که حمله روسیه به اوکراین می‌تواند تا پیش از پایان المپیک زمستانی در یکم اسفند آغاز شود. او گفته است: ما نمی‌توانیم روز را پیش‌بینی کنیم اما این را بارها گفته‌ایم که ما ناظر هستیم و یک اقدام بزرگ نظامی توسط روسیه می‌تواند در هر روزی اتفاق بیفتد.

 

سالیوان گفته است: نحوه استقرار نیروها و کیفیت‌ مانورها توسط روسیه، این احتمال واضح را ایجاد می‌کند که به زودی شاهد یک اقدام بزرگ نظامی خواهیم بود. ما آماده تداوم دیپلماسی هستیم اما اگر روسیه اقدامی کند آماده پاسخ متحد و قاطع همراه با متحدان و شرکایمان نیز هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها