آمریکا و روسیه در آستانه شروع جنگ جهانی سوم؟

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد در صورت حمله نظامی روسیه به اوکراین، لندن نیز بر علیه مسکو وارد این جنگ خواهد شد.

آمریکا و روسیه در آستانه شروع جنگ جهانی سوم؟

آمریکا و روسیه در آستانه شروع جنگ جهانی سوم؟

 

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در سفر روز سه‌شنبه به کیف، به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک غرب برای جلوگیری از تهاجم احتمالی روسیه که به گفته مسکو هیچ مدرکی برای برنامه‌ریزی آن وجود ندارد، قول داد که از حاکمیت اوکراین حمایت کند.

 

 این در حالی است که ایالات متحده گفته است که در حال گفتگوهای فعال با متحدانش در مورد استقرار احتمالی نیروهای آمریکایی در جناح شرقی ناتو، جدا از حدود 8500 نیرویی است که هفته گذشته در حالت آماده باش قرار گرفته بودند.

 

 روسیه که کریمه را در سال 2014 از اوکراین تصرف کرد و از جدایی طلبان در شرق این کشور حمایت می کند، خواستار تضمین های امنیتی از جمله قولی است که ناتو هرگز کیف را پذیرفت.

 

 ایالات متحده گفته است که احتمال کمی برای پیوستن اوکراین به ناتو وجود دارد، اما این کشور باید خودش در مورد آینده خود تصمیم بگیرد، زیرا واشنگتن و مسکو بر سر ترتیبات امنیتی پس از جنگ سرد در اروپا و نگرانی ها در مورد تامین انرژی درگیر هستند.

 

 تنش‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه بر سر افزایش نیرو در نزدیکی اوکراین به نمایش گذاشته شد، زیرا روسیه و ایالات متحده هر دو از مجمع بین المللی برای برچسب زدن یکدیگر به عنوان "تحریک آمیز" استفاده کردند.

 

 جانسون که به دلیل تجمعات در دفاترش با وجود قوانین قرنطینه با درخواست استعفا مواجه است، قرار است با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کند زیرا او بر نقش جهانی لندن در جهان تمرکز می‌کند، نقشی که از زمان برگزیت بسیار تبلیغ کرده است.

 

 وی در اظهاراتی که پیش از ورودش منتشر شد، گفت: ما از روسیه می‌خواهیم که عقب‌نشینی کند و برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک و جلوگیری از خونریزی بیشتر وارد گفت‌وگو شود.

 

 انگلیس به عنوان یک دوست و یک شریک دموکراتیک به حمایت از حاکمیت اوکراین در برابر کسانی که به دنبال نابودی آن هستند، ادامه خواهد داد. جانسون قرار است با زلنسکی درباره حمایت استراتژیک بریتانیا از اوکراین صحبت کند.

 

 لندن تسلیحات دفاعی و پرسنل آموزشی را به اوکراین ارائه کرده است، هرچند وزیران گفته اند که استقرار نیروهای رزمی بعید است.

 

 روز دوشنبه، ایالات متحده و بریتانیا اعلام کردند که آماده اند در صورت ورود روسیه به اوکراین، نخبگان روسی نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را با مسدود کردن دارایی ها و ممنوعیت سفر مجازات کنند.

 

 لهستان گفته است که به اوکراین ده ها هزار مهمات پیشنهاد داده است و منتظر پاسخ است.

 

 ایالات متحده به اعضای خانواده کارمندان دولت خود در بلاروس دستور داد تا آنجا را ترک کنند زیرا در بحبوحه تنش ها بر سر اوکراین نسبت به سفر به این کشور هشدار داده بود. انتظار می رود روز سه شنبه تلاش های دیپلماتیک بیشتری انجام شود.

 

 به گفته داونینگ استریت، تماس جانسون و پوتین که برای روز دوشنبه برنامه ریزی شده بود، ممکن است روز سه شنبه انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها