پاسخ قاطع بایدن به پوتین؛ روسیه منزوی می‌شود

بایدن گفت: غرب به هرگونه تهاجم به اوکراین پاسخ قاطع خواهد داد و افزود که چنین اقدامی رنج گسترده ای را به همراه خواهد داشت و مسکو را منزوی می کند.

پاسخ قاطع بایدن به پوتین؛ روسیه منزوی می‌شود

واشنگتن/ مسکو، 12 فوریه (رویترز) - جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده روز شنبه به ولادیمیر پوتین روسیه گفت که غرب به هرگونه تهاجم به اوکراین پاسخ قاطع خواهد داد و افزود که چنین اقدامی رنج گسترده ای را به همراه خواهد داشت و مسکو را منزوی می کند.

 در آخرین تلاش برای مدیریت خصومت فزاینده، این دو مرد پس از هشدار واشنگتن و متحدانش مبنی بر اینکه ارتش روسیه که 100000 سرباز در نزدیکی اوکراین جمع شده است، هر لحظه ممکن است حمله کند، روزی یک ساعت تلفنی صحبت کردند.  مسکو این هشدارها را "هیستری" رد کرده است.

 

 هیچ یک از طرفین نگفتند که پیشرفتی حاصل شده است.  یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که این تماس حرفه ای و اساسی بود، اما هیچ تغییر اساسی وجود نداشت.

 

 کرملین گفت پوتین به بایدن گفته که واشنگتن نگرانی های اصلی روسیه را در نظر نگرفته است و هیچ "پاسخ اساسی" در مورد عناصر کلیدی از جمله گسترش ناتو و استقرار نیروهای تهاجمی در اوکراین دریافت نکرده است.

 

 این مقام ارشد دولت بایدن گفت که مشخص نیست که پوتین به دیپلماسی متعهد است یا نه، حتی با وجود اینکه وی با بایدن در تماس باشد.

 این تماس در حالی انجام شد که اسرائیل، پرتغال و بلژیک به فهرست کشورهایی پیوستند که از شهروندان خود خواسته‌اند فورا اوکراین را ترک کنند.

 وزارت خارجه آمریکا به اکثر کارکنان سفارت خود دستور داد اوکراین را ترک کنند.  پنتاگون اعلام کرد که در حال خروج حدود 150 مربی نظامی است.

 

 استرالیا روز یکشنبه اعلام کرد که در حال تخلیه سفارت خود در کیف است و اسکات موریسون، نخست وزیر چین از چین خواسته است تا از اوکراین سخن بگوید و در حالی که روسیه نیروهای نظامی را در مرز خود جمع کرده است، "به شدت سکوت نمی کند".

 اظهارات موریسون در یک کنفرانس خبری در پی انتقاد چین از نشست وزرای خارجه آمریکا، استرالیا، ژاپن و هند در هفته گذشته در ملبورن بود.

موریسون گفت: ائتلاف حکومت‌های استبدادی که می‌بینیم و به دنبال قلدری سایر کشورها هستند، چیزی نیست که استرالیا هرگز نسبت به آن موضع ملایمی اتخاذ کند.

 به گفته کاخ سفید، بایدن یادداشت‌های خود را با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، که روز شنبه با پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین صحبت کرد، مقایسه کند.  مقامات ارشد نظامی و دیپلماتیک بایدن با همتایان روسی خود تماس گرفتند.

 

 پوتین همچنین با الکساندر لوکاشنکو، رهبر همسایه شمالی اوکراین، بلاروس، که درگیر مانورهای نظامی مشترک بزرگ با روسیه است، گفتگو کرد.

 پس از تماس مکرون با پوتین، یک مقام ریاست جمهوری فرانسه گفت هیچ نشانه ای از آنچه پوتین به ماکرون گفت که روسیه در حال تدارک حمله علیه اوکراین است، وجود ندارد.

 در عکس رسمی که کاخ سفید پس از برقراری تماس در تورمونت منتشر کرد، در حالی که بایدن آخر هفته را در محل اقامت ریاست جمهوری ایالات متحده در کمپ دیوید می‌گذراند، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلفنی در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین صحبت می کند.

 

روسیه روز شنبه گفت که تصمیم گرفته است تعداد کارکنان دیپلماتیک خود در اوکراین را "بهینه سازی" کند، زیرا از "تحریک آمیز" کیف یا دیگران می ترسد.  این سازمان اعلام کرد سفارت و کنسولگری آن در اوکراین به انجام وظایف کلیدی خود ادامه می دهند.

 یک مقام آمریکایی روز شنبه گفت که هیچ توضیحی درباره تصمیم پوتین وجود ندارد، اما اقداماتی که روسیه «در دید آشکار» برمی‌دارد باعث می‌شود که آنها از بدترین حالت هراس داشته باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها