موضوع توافق ایران و آمریکا در نیویورک چه بود؟

طرحِ سترونِ "مکرون"

سخنان امروز رئیس جمهوری درباره سفرش به نیویورک مثل همیشه شعاری است که از میان سطور آن‌هم چیزی عاید افکار عمومی از آنچه در نیویورک گذشت، نمی‌شود.

طرحِ سترونِ "مکرون"

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - هرمز شریفیان - "حسن روحانی" رئیس جمهور در نشست چهارشنبه ۱۰ مهر هیات دولت به بررسی سفر خود به نیویورک پرداخت.


هرچند روحانی قرار بود در این نشست به نکات ناگفته‌ی آنچه در نیویورک درباره طرح توافق "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده اشاره کند اما به ذکر جزئیات این طرح اشاره نکرد و جان کلامش مانند سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل، مثل سخنرانی در یک تجمع داخلی و با "مصارف" مربوط به آن بود.
روحانی در بخشی از سخنانش گفت: "امروز با وجود مظلومیت و فشار به این ملت، روز "عزت" ملت ایران است.
برداشت‌های آقای رئیس جمهور مانند نظرسنجی‌ای که چندی پیش از داخل خودرو درباره خوشحالی مردم استخراج کرده بود، همچنان "شاذ" است و لابد تعریف ما از "عزت" با تعریف ایشان متفاوت است.
این چه عزتی است که بخش بزرگی از ایرانیان، دشوارترین شرایط اقتصادی - معیشتی دوران عمر خود را تجربه می‌کنند و سفره‌هایشان آنقدر کوچک شده که کفاف سیر شدن شکم یک تن را نمی‌دهد و منتخب مردم! در این وانفسا از "عزت" سخن می‌گوید!
این چه عزتی است که نزدیکان شما بابت دریافت رشوه به ۵ سال حبس و ۳۱ میلیارد تومان جریمه محکوم می‌شوند و رئیس جمهور! بابت چنین فاجعه‌ای حتی یک پوزش از مردم رنجدیده و داغدار این سرزمین، نمی‌طلبد؟
اگر در نیویورک سرتان شلوغ بوده و به گفته خودتان! همه به دنبال هیات ایرانی بودند، آن‌را به خود نگیرید چرا که سلف شما نیز طی هر ۸ سالی که با هیات همراه به مجمع عمومی سفر می‌کرد نیز بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گرفت و مانند شما، "لبخند" تحویل دوربین‌ها می‌داد.
فرصت‌های دیپلماسی یکی پس از دیگری می‌سوزد و رئیس دولت همچنان در حال دادن آمارهای غیر واقعی مانند "بالاترین رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۷" به مردم است.
"اروپایی‌ها به من گفته‌اند، 'قدرت' شما از یک‌سال پیش بیشتر است". روحانی این را گفته اما نگفته کدامیک از اروپایی‌ها چنین جمله دور از واقعیتی را به او گفته‌اند؟ قدرت خرید؟ رفاه؟ آسایش؟ امنیت شغلی؟ کدامیک از این موارد در زندگی ایرانیان پررنگ‌تر شده که گفته‌ی اروپایی‌ها اینطور رئیس جمهور را مشعوف کرده است؟
شکی نیست که اصلاح‌طلبان باید برای سال‌ها خود را سرزنش کنند که با حمایت از روحانی از مردم خواستند تا پشت او بایستند و اکثریت همان مردم، این روزها آنقدر نا امید و مستاصل‌اند که از انتخابات حالت انزجار پیدا کرده و روز شماری می‌کنند تا خرداد ۱۴۰۰ برسد و دیگر چنین دولتی را در "سعدآباد" نبینند.
فساد و اختلاس پیش از سال ۹۲ آنچنان در تاروپود سیستم اداری کشور ریشه دوانده بود که مردم با دورنمای مبارزه با این پدیده شوم، رو به "تدبیر و امید" آوردند اما نمی‌دانستند که هیولای فساد و اختلاس قرار است در ابعادی بزرگتر، حلقوم طبقات ضعیف جامعه در ایران را بفشارد و در مقابل "لبخند نیویورکی" تحویل بگیرد و منسوبان و منصوبان، رشوه بگیرند و اخوی‌های منصب‌دارشان یک پوزش خشک و خالی هم از ملت نطلبند!
سخنان امروز رئیس جمهوری درباره سفرش به نیویورک مثل همیشه شعاری است که از میان سطور آن‌هم چیزی عاید افکار عمومی از آنچه در نیویورک گذشت، نمی‌شود.
جزییات توافقی که مکرون رئیس جمهور فرانسه طراح آن بود را در ادامه و به نقل از نشریه "پولیتیکو" می‌خوانید؛
برخی منابع فرانسوی روز سه‌شنبه گذشته مدعی شده‌اند "دانلد ترامپ" و "حسن روحانی" بر سر یک سند چهار بندی به عنوان مبنایی برای دیدار با یکدیگر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و آغاز مجدد مذاکره میان ایران و آمریکا توافق کرده‌ بودند.

دیدار سران دو کشور علی‌رغم توافق بر سر این سند محقق نشد زیرا روحانی اصرار داشته ترامپ ابتدا رفع تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کند.

مطابق این سند، تهران موافقت کرده «هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد رفت و کاملاً به تعهدات خود پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر سر چارچوبی طولانی‌مدت‌تر درباره فعالیت‌های هسته‌ای خودش را می‌پذیرد».
تهران همچنین متعهد شده «ایران از هر گونه ستیزه‌جویی خودداری خواهد کرد و از طریق مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه خواهد بود».

در بخش دیگری از سند، ایالات متحده با «رفع همه تحریم‌های بازاعمال‌شده بعد از سال ۲۰۱۷» موافقت کرده است. در متن این سند آمده: «ایران از توانایی کامل برای صادر کردن نفت خود و استفاده آزادانه از درآمدهای خود برخوردار خواهد شد». با آنکه در متن سند صریحاً به برنامه موشک‌های بالستیک ایران اشاره نشده، مقام‌های فرانسوی می‌گویند، برداشت همه طرف‌ها از لحن مربوط به نقش منطقه‌ای تهران این بود که مسائل موشکی بخشی از مذاکرات خواهد بود.

یک مقام فرانسوی آگاه به این رایزنی‌ها گفت: «برای همه روشن بود که مذاکره بر سر مسائل منطقه‌ای الزاماً برنامه موشکی آنها را هم در برمی‌گرفت».

رسانه‌های آمریکایی مانند نیویورک‌تایمز و نیویورکر در روزهای گذشته جزئیاتی از تلاش‌های دیپلماتیک انجام‌شده برای آوردن تهران و واشنگتن بر سر میز مذاکره را گزارش داده‌اند، اما هیچ رسانه‌ای تا به حال متن این طرح که توسط امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد شده را گزارش نداده بود.

سند به گونه‌ای تنظیم شده بود که به همه طرف‌ها امکان دهد خودشان را پیروز اعلام کنند. در صورت موفقیت در پیشبرد این طرح، ترامپ می‌توانست اعلام کند او در هدف دیرینه‌اش برای بسط توافق هسته‌ای و گنجاندن مسائل منطقه‌ای در آن موفق شده است. طرف ایرانی‌ هم می‌توانست ادعا کند که در برابر سیاست فشار حداکثری مقاومت کرده و توانسته سرانجام همه تحریم‌ها را رفع کند. ماکرون هم می‌توانست خودش را به عنوان واسط صلح و کسی که توانسته از جنگی جدید در خاورمیانه جلوگیری کند، معرفی کند.

به گفته مقام‌های فرانسوی ترامپ در دیداری که سه‌شنبه هفته گذشته در هتل «Lotte New York Palace» با ماکرون داشت با این سند موافقت کرده. رئیس‌جمهور فرانسه در مرحله بعد، همین سند را در هتل « Millennium Hilton New York One UN Plaza » به روحانی نشان داده است. مقام فرانسوی ادعا کرده است: «او [روحانی] با موارد اصلی در این سند موافقت کرد و از رئیس‌جمهور تشکر کرد چون گفت در آن به صراحت از تحریم‌ها سخن به میان آمده، اما او گفت ترامپ باید قبل از ورود به جلسه بگوید که تحریم‌ها را رفع می‌کند».
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها