پاکستان با دریافت وام از صندوق های جهانی تورم را مهار کرد

دولت پاکستان پس از گذراندن یک دوره سخت سرانجام با دریافت وام از صندوق های جهانی تورم را مهار کرد.

پاکستان با دریافت وام از صندوق های جهانی تورم را مهار کرد

به گزارش مستقل آنلاین،الشرق الاوسط نوشت:

پس از تصویب بودجه 1.1 میلیارد دلار از سوی صندوق بین المللی پول، گروه بانک توسعه اسلامی بودجه ای بالغ بر 15.4 میلیارد دلار را به پاکستان اختصاص داد که یک پیشرفت مالی برای کمک به دستیابی به ثبات اقتصاد کلان برای این کشور است.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان روز سه شنبه گفت: «موفقیت واقعی در گرفتن وام نیست، بلکه در خلاص شدن از شر بدهی و تورم کشور است».

اقتصاد 350 میلیارد دلاری پاکستان با بحران مزمن تراز پرداخت ها مواجه است و حدود 24 میلیارد دلار برای بازپرداخت بدهی و بهره در سال مالی آینده مورد نیاز است که سه برابر ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور است.

رئیس گروه بانک توسعه اسلامی، دکتر محمد الجاسر، توضیح داد که «گروه بانک توسعه اسلامی مبلغی بالغ بر 15.4 میلیارد دلار به پاکستان اختصاص داده است که شامل کمک های بزرگی از شاخه های مختلف این گروه، از جمله 3.1 میلیارد دلار برای تأمین مالی است. پروژه های بانک توسعه اسلامی، و 274.9 میلیون دلار از سوی شرکت اسلامی برای توسعه بخش خصوصی و 7.2 میلیارد دلار برای عملیات تجاری تسهیل شده توسط شرکت مالی تجارت اسلامی بین المللی، شرکت اسلامی برای بیمه سرمایه گذاری و اعتبار صادرات نیز حمایت کرد بالغ بر 6.2 میلیارد دلار در زمینه بیمه تجاری، علاوه بر 4.2 میلیارد دلار برای تعهدات بیمه جدید است»

این اقدام یک روز پس از آن صورت می گیرد که هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول 1.1 میلیارد دلار کمک مالی به پاکستان در میان بحث ها برای وام جدید تصویب کرد.

این تامین مالی دومین و آخرین قسط از توافق 3 میلیارد دلاری با صندوق بین المللی پول است که اسلام آباد تابستان گذشته برای کمک به جلوگیری از ناکامی در پرداخت بدهی های دولتی به دست آورد.

این تصویب یک روز پس از آن صورت گرفت که شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، درباره برنامه وام جدید با کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین المللی پول در مجمع جهانی اقتصاد در ریاض گفتگو کرد.

اسلام آباد به دنبال انعقاد قرارداد جدید و بلندمدت با صندوق پس از انقضای قرارداد فعلی در این ماه است. محمد اورنگ زیب وزیر دارایی پاکستان گفت که اسلام آباد می تواند تا اوایل جولای به توافقی در سطح کارشناسی در مورد برنامه جدید دست یابد.

صندوق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به منظور انتقال پاکستان از ثبات به سمت بهبودی قوی و پایدار، مقامات باید به سیاست‌ها و تلاش‌های اصلاحی خود از جمله پایبندی دقیق به اهداف پولی و در عین حال محافظت از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها، حفظ بازار تعیین‌شده ادامه دهند. نرخ ارز برای جذب شوک های خارجی و گسترش ... دامنه اصلاحات ساختاری برای حمایت از رشد قوی تر و فراگیرتر.»

صندوق بین المللی پول و پاکستان در مورد بررسی دوم و نهایی در 20 مارس 2024 مبلغ 1.1 میلیارد دلار باقیمانده در سطح کارشناسی این بانک به توافق رسیده بودند.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان روز سه شنبه با ابراز خرسندی از تصمیم صندوق بین المللی پول برای پرداخت آخرین قسط 1.1 میلیارد دلاری از وام بین المللی پول به کشورش، ابراز امیدواری کرد که این پول به ثبات اقتصادی کشور کمک کند.

شریف روز سه شنبه در بیانیه ای گفت که حزب ما در سال 2016 برنامه صندوق بین المللی پول را تکمیل کرد و برنامه فعلی که دومین برنامه کمک مالی است در شرف تکمیل است. نخست وزیر با تاکید بر اهمیت برنامه صندوق بین المللی پول برای نجات پاکستان از قصور بدهی های خود، گفت که تصمیمات تلخ و دشوار نتایجی مثبت را در قالب ثبات اقتصادی به همراه دارد.

شهباز افزود: خداوند به ما این فرصت را داد که اقتصاد را بهبود ببخشیم. ما تمام تلاش خود را برای رسیدن به ثبات اقتصادی انجام خواهیم داد. موفقیت واقعی در گرفتن وام نیست، بلکه در خلاص شدن از شر آنها است.

اسلام‌آباد می‌گوید که به دنبال دریافت وامی برای حداقل سه سال است تا به ثبات اقتصاد کلان کمک کند و اصلاحات ساختاری دردناک و طولانی مدت را اجرا کند.

اسلام آباد هنوز درخواست رسمی ارائه نکرده است، اما صندوق و دولت در حال حاضر در حال مذاکره هستند. اگر این توافق منعقد شود، این بیست و چهارمین کمک مالی برای پاکستان از سوی صندوق بین المللی پول خواهد بود.

پاکستان همچنان سریع‌ترین نرخ تورم را در آسیا دارد، اما به گزارش آژانس بلومبرگ رشد قیمت مصرف‌کننده برای اولین بار در سه سال گذشته به زیر نرخ بهره کاهش یافت.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها