کمک 3 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به کشور/تورم در آستانه کاهش

با کمک های صندوق بین المللی پول و تزریق دلار،تورم در کشور پس از 2 سال کاسته شد و ارزش پول ملی تقویت شد.

کمک 3 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به کشور/تورم در آستانه کاهش

به گزارش مستقل آنلاین،نشریه ایندیپندنت نوشت:

سریلانکا نزدیک به دو سال پیش با کمبود نقدینگی برای اولین بار از زمان شروع بحران اقتصادی در این کشور شاهد کاهش تورم یک رقمی بود.

 

نرخ تورم کلیدی از 69.8 درصد در سپتامبر 2022 به 6.3 درصد در ژوئیه امسال کاهش یافت. بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط اداره آمار در روز دوشنبه، این  رقم در ماه ژوئن به 12 درصد رسید. آخرین باری که این کشور تورم تک رقمی را ثبت کرد سپتامبر 2021 بود که تورم به 5.8 درصد رسیده بود.

تورم سرسام آور بیش از یک سال است که اقتصاد این کشور جزیره ای را پس از بحران شدید ارزی که بدترین بحران مالی هفت دهه اخیر آن را آغاز کرده است، تحت تاثیر قرار داده است.

این بحران سریلانکا را مجبور به عدم پرداخت بدهی های خارجی به مبلغ 51 میلیارد دلار در آوریل 2022 کرد، در حالی که تولید ناخالص داخلی آن 7.8 درصد کاهش یافت.

شاخص قیمت مصرف کننده کلمبو (CCPI) منعکس کننده تورم مواد غذایی است که از 4.1 درصد در ژوئن به منفی 1.4 درصد رسیده است. اداره آمار و آمار کشور در بیانیه ای اعلام کرد که تورم غیرغذایی 10.5 درصد بوده و تورم مواد غذایی در سپتامبر گذشته 94 درصد بود.

Shehan Cooray، سرپرست تحقیقات Acuity Stockbrokers گفت: «تورم سریع‌تر از حد انتظار کاهش می‌یابد که تا حدی به دلیل افزایش ارزش روپیه، که واردات را ارزان‌تر می‌کند، کمک می‌کند. ما انتظار داریم که تورم همچنان کاهش یابد و سال را زیر پنج درصد به پایان برساند.»

در شش ماه گذشته، پس از اینکه دولت سال پایه تورم را در محاسبات خود از سال 2013 به 2021 تغییر داد، تورم از 50.6 درصد در فوریه به تدریج کاهش یافت.

پس از اینکه سریلانکا در ماه مارس کمک مالی 2.9 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول (IMF) دریافت دریافت کرد، استرس اقتصادی آن به آرامی فروکش کرده و ارزش پول آن در سال جاری به همراه بهبود ذخایر حدود 10 درصد افزایش یافته است.

تورم در دو ماه گذشته نسبت به سطوح پایینی که قبلا دیده شده بود، به شدت کاهش یافته است، تا حدی به دلیل اثر پایه آماری، اما همچنین به دلیل برداشت بهتر و روپیه قوی تر، که هزینه های غذا، سوخت و نیرو را کاهش داده است، کمک کرده است.

اما انتظار می‌رود اقتصاد پس از کاهش 7.8 درصدی در سال گذشته، طبق برآوردهای دولت، دو درصد انقباض را ثبت کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها