میشل اوباما، زنی کاریزماتیک که می‌تواند رقیب ترامپ شود​!

زن محبوب آمریکایی ها به جنگ ترامپ می رود/ میشل، دونالد را شکست می دهد؟

میشل اوباما، زنی کاریزماتیک که می‌تواند رقیب ترامپ شود​!

اگر عملکرد «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در نظرسنجی‌ ها بهبود نیابد، احتمال دارد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴، «میشل اوباما»، بانوی اول اسبق آمریکا و همسر باراک اوباما را جایگزین او کند.

به گزارش خبر فوری، پس از انتشار چند خبر از پیش روی دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان و شکست قاطع رقبایش در نیوهمپشایر و آیووا، حالا دموکرات ها بیش از پیش نگران شده اند. دموکرات ها بیش از آنکه نسبت به عدم ابقای جو بایدن نگران باشند، از بازگشت ترامپ به کاخ سفید می ترسند. آنها ترجیح می دهند جو بایدن از نیکی هیلی شکست بخورد تا اینکه بازنده رقابت با ترامپ شود.

بنابراین، دموکرات ها و دشمنان قسم خورده ترامپ بیش از پیش نگران انتخابات ۲۰۲۴ هستند و گمان دارند جو بایدن پیر و در هم شکسته که محبوبیت مردمی زیادی هم ندارد، نمی تواند از پس ترامپ برآید. در نتیجه به دنبال گزینه جایگزین هستند.

بر اساس گزارشی که چند روز پیش «نیویورک پست» منتشر کرده، اگر عملکرد «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در نظرسنجی‌ ها بهبود نیابد، احتمال دارد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴، «میشل اوباما»، بانوی اول اسبق آمریکا و همسر باراک اوباما را جایگزین او کند.

جو بایدن تا امروز در نظرسنجی‌ های انتخاباتی عملکرد مطلوبی نداشته و در مقابل دونالد ترامپ، رقیب احتمالی خود از حزب جمهوری خواه، آرای کمتری دارد. به‌ نوشته نیویورک‌ پست، ممکن است طرح انتخاباتی دموکرات‌ ها این باشد که در ماه مه، تقریبا چهار ماه دیگر، بایدن اعلام کند از نامزدی دوباره برای انتخابات ریاست‌ جمهوری که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود صرف‌نظر می‌کند. سپس، در ماه اوت، در نهایت دموکرات‌ها میشل اوباما را به‌عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات معرفی کنند.

این نخستین بار نیست که یک رسانه رسمی از نامزدی میشل اوباما حمایت می کند. از همان سالهای پایانی دولت باراک اوباما، رسانه های دموکرات از نامزدی احتمالی همسر اوباما حمایت کرده و او را بهترین گزینه برای ریاست جمهوری دانستند. بعد از شکست هیلاری کلینتون، دیگر بانوی اسبق کاخ سفید، از دونالد ترامپ، آرزوی بازگشت میشل اوباما به کاخ سفید پر رنگ تر شد. شکست ترامپ از بایدن در سال ۲۰۲۰، تا مدتی آرزوی ریاست جمهوری میشل اوباما را از یادها برد اما با شنیدن صدای گام های ترامپ، بار دیگر دموکرات ها به این آرزو چنگ زده اند.

چند ماه قبل از انتشار مقاله نیویورک پست، وال‌استریت ژورنال هم در مطلبی از کاندیدا شدن میشل اوباما سخن گفت و نوشت: به نظر میشل اوباما تنها دموکراتی است که در سطح ملی برای مردم آمریکا جذابیت دارد.

وال استریت ژورنال ادامه داد: در صورتی که نامزدی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا از دستور کار- خودش و دموکرات‌ها- خارج شود و از حضور در رای‌گیری کناره‌گیری کند؛ این حزب می‌ تواند روی پیروزی میشل اوباما همسر رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده نیز حساب باز کند. به عقیده نویسنده این نشریه، اگر چه در صورت کناره‌گیری جو بایدن می‌ توان روی ماشین قدرتمند سیاسی هیلاری کلینتون نیز حساب باز کرد، اما در این میان یک بانوی اول دیگر نیز وجود دارد که می‌ توان از او به عنوان قوی‌ترین نامزد احتمالی دموکرات‌ها نام برد.

بایدن خیال کنار کشیدن ندارد

با وجود حرف و حدیث ها در رابطه با میشل اوباما، به نظر نمی رسد بایدن تمایل زیادی به کنار کشیدن داشته باشد. رئیس جمهور فعلی آمریکا از همین حالا خود را نماینده اصلی حزب دموکرات دانسته و تبلیغات خود را آغاز کرده است.

با این حال، تلاش های مخفی برای به قدرت رساندن بانوی اسبق ایالات متحده ادامه دارد. طبق برخی گزارش ها، باراک اوباما، همسر میشل، از حالا با برخی نمایندگان دموکرات کنگره در مورد نامزدی همسرش صحبت کرده و می خواهد بداند حزب حاضر است روی او ریسک کند یا نه.

از سوی دیگر، به نظر می رسد بسیاری نسبت به قدرت و نفوذ بایدن ناامید شده اند. این مساله حتی در سخنان ترامپ نیز جلوه کرده است. رئیس جمهور سابق آمریکا یک روز قبل از برگزاری انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در نیوهمپشایر در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌ نیوز پیش‌بینی کرد که بایدن در نهایت از گردونه رقابت‌ ها خارج  خواهد شد.

اما رای و نظر خود میشل اوباما چیست؟ میشل اوباما چندی پیش در گفت‌وگویی اذعان کرده بود که از فکر بازگشت دوباره ترامپ به کاخ سفید وحشت‌زده است و این موضوع و مسائل مرتبط خواب او را به هم زده است. با این حال، بانوی اول اسبق آمریکا هرگز سخنی از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ به میان نیاورده است.

اما چرا دموکرات ها اینقدر روی میشل اوباما حساب باز کرده اند؟ میشل اوباما در زمانی که بانوی اول آمریکا بود توانست به چهره ای محبوب برای دموکرات ها و طرفدارانشان تبدیل شود. او تبدیل به نوعی شمایل و سمبل شد؛ سمبل مادری مهربان و زنی دلسوز و خیر که ارزش های دموکرات ها را مو به مو جلوه می دهد.

میشل اوباما بیش از اینکه یک سیاستمدار خبره باشد، زنی کاریزماتیک است که توانست از موقعیتش به عنوان بانوی اول ایالات متحده کمال بهره را ببرد. بعد از ترک کاخ سفید و جانشینی ترامپ و همسرش ملانیا، شبکه های اجتماعی پر شد از مقایسه این دو بانوی اول. کاربران معتقد بودند پرستیژ، قدرت بیان، هوش سیاسی، سلیقه و حتی مهربانی میشل اوباما چند برابر بیشتر از ملانیا است و این دو قابل مقایسه با هم نیستند.

میشل اوباما شخصیتی کاریزماتیک است و این کاریزما می تواند موتور محرک او باشد. این دقیقا همان چیزی است که ترامپ هم دارد. او نیز شخصیتی کاریزماتیک است و با بهره مندی از این کاریزما سعی می کند رقبایش را به زانو درآورد. به همین دلیل، دموکرات ها سعی دارند شخصیتی کاریزماتیک را به جنگ او بفرستند تا در مناظره های انتخاباتی مرعوب او نشود.

با این حال، نباید گمان داشت که "کاریزما"، تنها سلاح میشل اوباما است. همسر باراک اوباما دانش آموخته دانشگاه پرینستون و دارای دکترای حقوق از دانشگاه هاروارد است. او نویسنده ای قهار است و تا کنون چندین کتاب پرفروش نوشته است. از طرف دیگر، قدرت بیان خوبی دارد و سخنرانی هایش در طول حضور در کاخ سفید، زبانزد بود. از این رو، رقیب دست و پا بسته ای به حساب نمی آید و می تواند ترامپ را به چالش بکشد.

دلایلی که نشان می‌ دهد میشل اوباما جای بایدن را نمی گیرد

با وجود دلایل فوق، همچنان بسیاری از تحلیلگران معتقدند حضور میشل اوباما در انتخابات ۲۰۲۴ شایعه ای بیش نیست و ممکن نیست فردی به غیر از جو بایدن، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌ جمهوری سال جاری شود‌.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند انتشار خبر نامزدی میشل اوباما بیشتر حقه ای از جانب حزب مخالف است جهت تضعیف روحیه بایدن و تزلزل جایگاه او در انتخابات ۲۰۲۴. تحلیلگران معتقدند حتی اگر این خبر از جانب جمهوری خواهان منتشر نشده باشد، باز این اتفاق به نفع آنها بوده و کار بایدن را برای رقابت با ترامپ سخت می کند. این خبر باعث شده دموکرات ها روی قدرت رهبری بایدن دچار تردید شوند و همین امر، اتحاد دموکرات ها روی رئیس جمهور آمریکا را سخت می کند.

منبع: خبر فوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها