توافق روسیه و اوکراین نزدیک است؟

مسکو همچنان برای مذاکرات با کی‌یف آماده است.

توافق روسیه و اوکراین نزدیک است؟

سخنگوی کرملین گفت که مسکو آماده است تا درگیری‌های جاری با کی‌یف را هر لحظه از طریق راه‌های دیپلماتیک حل کند.

دیمیتری پسکوف خاطرنشان کرد: روسیه هرگز چنین گزینه‌ای را رد نکرده و این کی‌یف بوده که در بهار ۲۰۲۲ از مذاکرات خارج شد.

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ عملیات نظامی خود را در اوکراین برای آنچه محافظت از جمعیت روس زبان  جمهوری‌های خودخوانده دونباس خواند، آغاز کرد.

این مناطق اوکراینی پس از کودتای «میدان» در ۲۰۱۴ اعلام جدایی طلبی کردند و همین منجر به سال‌ها درگیری شد.

مسکو بارها اعلام کرده‌است تا زمانی که وضعیت میدانی در نظر گرفته شود، آماده گفت‌وگو با کی‌یف است. در پاییز ۲۰۲۲، این دو منطقه در کنار دو قلمرو اوکراینی دیگر، پس از یک رشته همه پرسی رسما به خاک روسیه ملحق شدند.

کی‌یف بارها هرگونه مذاکره با مسکو را رد کرده‌است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پاییز گذشته فرمانی را امضا کرد که براساس آن هرگونه مذاکره با رهبری کنونی کرملین ممنوع است. او همچنین طرح صلح خود را مطرح کرد و خواستار خروج تمامی نیروهای روسیه از تمامی مناطق داخل مرزهای اوکراین در سال ۱۹۹۱، قبل از شروع هرگونه گفت‌وگو شد. مسکو این ایده را رد کرد و آن را به دور از واقعیت خواند.

دیمیتری پسکوف سه شنبه در مصاحبه‌ای در رابطه با مذاکرات احتمالی با اوکراین گفت: رئیس جمهور [ولادیمیر پوتین] بارها اعلام کرده‌است که دستیابی به اهداف ما [در درگیری با کی‌یف] اولویت اصلی ما است. و ما ترجیح می‌دهیم این کار را از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک انجام دهیم. ما همچنان برای مذاکره آماده هستیم.

سخنگوی کرملین در ادامه به آر تی وی آی (RTVI) گفت: خود کی‌یف مذاکرات با مسکو را که در بهار ۲۰۲۲ برگزار شد، از مسیر خارج کرده‌است. آنها [مقامات اوکراینی] خودشان اعتراف کرده‌اند که این کار به دستور بریتانیا انجام شده... وضعیت کاملاً واضح است.

اشاره پسکوف به مصاحبه دیوید آراخامیا، قانونگذار سرشناس اوکراینی با کانال تلویزیونی ۱+۱ اوکراین بود. این سیاستمدار که ریاست حزب «خدمتگزار مردم» زلنسکی در پارلمان و رهبری هیئت اوکراینی در مذاکرات استانبول را بر عهده دارد، اعتراف کرد که جنگ می‌توانست در بهار ۲۰۲۲ پایان یابد.

او در اواخر نوامبر گفت که مسکو اساسا به اوکراین در ازای بی‌طرفی و قول نپیوستن به ناتو پیشنهاد صلح داده بود. این قانونگذار همچنین فاش کرد که بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، که در اوایل آوریل از کی‌یف بازدید کرد، به مقامات اوکراینی گفت که با روس‌ها «هیچ چیزی را امضا نکنند و فقط به جنگ ادامه دهند».

منبع: ایسنا

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها