پیروزی اوکراین بر روسیه؛پوتین عقب نشینی می کند

با نزدیک شدن نیروهای اوکراین به شهر خرسون،ارتش روسیه از این شهر مهم عقب نشینی کرد و خارج شد.

پیروزی اوکراین بر روسیه؛پوتین عقب نشینی می کند

به گزارش مستقل آنلاین،روزنامه گاردین نوشت:

اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور ده‌ها شهر و روستای مین‌های زمینی را که توسط نیروهای روسی در جنوب اوکراین رها شده بودند، پس از نزدیک شدن به حومه شهر استراتژیک خرسون، پایتخت استراتژیک، پس گرفتند.

ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی عصر پنجشنبه خود گفت که "ده ها پرچم اوکراین قبلاً به جایگاه واقعی خود بازگشته اند".

رئیس جمهور اوکراین گفت: امروز ما خبرهای خوبی از جنوب داریم. چهل و یک شهرک آزاد شد.

اوکراین مدعی شد که شهر کلیدی Snihurivka را در حدود 20 مایلی (32 کیلومتری) شمال خرسون آزاد کرده است. همچنین تصاویری از سربازان اوکراینی با پرچم اوکراین در کیسلیوکا، روستایی در خارج از کلاپایا و حدود نه مایلی (15 کیلومتری) از مرکز شهر خرسون به دست آمد.

کمربند بزرگ اطراف شهر که زمانی در اختیار نیروهای روسی بود نیز به نظر می رسید که در حال کوچک شدن است. به نظر می رسد ویدئویی ارسال شده توسط سربازان روسی در حال عقب نشینی در سراسر دنیپرو تأیید می کند که حداقل برخی از نیروها قبلاً عقب نشینی کرده اند.

با این حال، الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، گفت که خروج روسیه از شهر خرسون حداقل یک هفته طول می کشد و مسکو هنوز 40 هزار سرباز در منطقه دارد.

به گزارش تایمز، ایالات متحده اوکراین را تشویق کرده است تا از خروج روسیه از شهر جنوبی خرسون به عنوان بستری برای از سرگیری مذاکرات) در دیدار رهبران گروه 20 هفته آینده(استفاده کند.

مارک میلی، ژنرال ارشد ایالات متحده، گفت که نشست گروه 20 "پنجره ای از فرصت" برای رهبران جهان است تا درباره چگونگی پایان دادن به درگیری بحث کنند.

مقامات اندونزی و روسیه روز پنجشنبه تایید کردند که ولادیمیر پوتین در نشست هفته آینده کشورهای گروه 20 در بالی شرکت نخواهد کرد و به هفته ها گمانه زنی درباره رویارویی احتمالی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پایان داد.

مقامات اندونزی گفتند به جای رئیس جمهور روسیه ،سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه کهنه کار این کشور به بالی خواهد رفت.

آسیب های زیست محیطی در اوکراین ناشی از جنگ هشت ماهه با روسیه در حال افزایش است و کارشناسان نسبت به عواقب طولانی مدت برای این کشور هشدار می دهند.

این هشدارها در حالی مطرح می شود که حملات روسیه به انبارهای سوخت، سموم را در هوا و آب های زیرزمینی آزاد کرده و تنوع زیستی، ثبات آب و هوا و سلامت مردم را تهدید می کند.

آسوشیتدپرس با ریک استاینر، دانشمند محیط زیست آمریکایی که به دولت لبنان در مورد مسائل زیست محیطی ناشی از جنگ یک ماهه در سال 2006 بین این کشور و اسرائیل مشاوره می داد، صحبت کرد.

وی گفت: «جنگ علاوه بر تلفات جنگی، برای سلامتی انسان‌ها از نظر جسمی و روحی نیز جهنم است».

آسوشیتدپرس همچنین گزارش داد که چگونه خانه اولگا لهان در نزدیکی رودخانه ایرپین زمانی که اوکراین سدی را برای جلوگیری از یورش نیروهای روسی به پایتخت، کیف چند روز پس از جنگ، ویران کرد، زیر آب رفت چند هفته بعد، آب شیر او به دلیل آلودگی قهوه ای شد.

او در مورد آب لوله کشی در روستای خود دمیدیو، در حدود 40 کیلومتری (24 مایلی) شمال کیف در شاخه رودخانه دنیپر، گفت: «آب نوشیدنی سالم نبود.»

این پیرمرد 71 ساله که در خانه اش به وضوح ناراحت بود، به جایی اشاره کرد که آب زیاد انباشته شده از ماه مارس در آشپزخانه او کپک زده، به چاه او نفوذ کرده و باغش را خراب کرده بود.

غیبت رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، در ارتباط با اعلامیه های مربوط به عقب نشینی نیروهایش از مناطق کلیدی اوکراین، مورد بحث مفسران قرار گرفته است.

نیل مک فارکور، خبرنگار ملی نیویورک تایمز، می نویسد که فاصله عمدی بوده است، و می افزاید:

با این حال، با هر شکست آشکار جدید در اوکراین، برای آقای پوتین سخت‌تر می‌شود که خود را از باتلاق جنگ رها کند، که به تدریج وجهه او را به عنوان یک رهبر قاطع و تسلیم‌ناپذیر از بین می‌برد.

پروفسور مارک گالئوتی، کارشناس روسیه مدرن، در عین حال پیشنهاد می کند که پوتین با واگذاری ظاهری قدرت به ژنرال های عاقل تر، از اشتباهات خود درس می گیرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها