روسیه شکست خورد؟آغاز عقب نشینی از اوکراین

مقامات اوکراینی گفتند که نیروهای اوکراینی ارتش روسیه را از شهر خارکف عقب رانده اند و برخی تا مرز با روسیه پیشروی کرده اند.

روسیه شکست خورد؟آغاز عقب نشینی از اوکراین

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

مقامات اوکراینی روز دوشنبه گفتند که نیروهای اوکراینی نیروهای روسیه را از شهر خارکف در شمال شرقی عقب رانده اند و برخی تا مرز با روسیه پیشروی کرده اند.

 این تحولات در صورت تایید، نشانه برگشتن ورق به نفع اوکراین تقریباً سه ماه پس از درگیری است که از زمانی آغاز شد که روسیه ده‌ها هزار نیروی نظامی را در 24 فوریه بر فراز مرز به داخل اوکراین فرستاد.

وادیم دنیسنکو مشاور وزیر کشور اوکراین در میدان‌های جنگ در نزدیکی خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، گفت که نیروهای اوکراینی در حال انجام یک ضد حمله هستند.

 او گفت: "دیگر نمی توان آن را متوقف کرد... به لطف این، ما می توانیم به عقب گروه نیروهای روسی برویم."

 خارکف که در حدود 50 کیلومتری مرز با روسیه قرار داشت، هفته ها بمباران شدید روسیه را تحمل کرده بود.  عقب‌نشینی روس‌ها از شهر به دنبال شکست آنها در تصرف کیف پایتخت در مراحل اولیه جنگ صورت گرفت.

 اما هزاران نفر از جمله بسیاری از غیرنظامیان در سراسر اوکراین کشته شده اند، شهرها به ویرانه تبدیل شده اند و بیش از شش میلیون نفر خانه های خود را ترک کرده اند تا به کشورهای همسایه پناه ببرند در صحنه هایی که از زمان جنگ های بالکان در اروپا دیده نشده است.

 وزارت دفاع اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که گردان 227 از تیپ 127 نیروهای دفاع سرزمینی اوکراین به مرز با روسیه رسیده است.

 اوله سینگوبوف فرماندار منطقه خارکف گفت که سربازان تابلویی را در مرز مرمت کرده اند.

پس از اینکه آژانس‌های نظامی غربی گفتند حمله مسکو به دو استان شرقی موسوم به دونباس متوقف شده است، این امر نشان می‌دهد که ضدحمله شمال شرقی موفقیت فزاینده‌ای دارد.

 سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک در دونباس، گفت که با تلاش نیروهای روسی برای تصرف شهر سیورودونتسک، وضعیت "بسیار دشوار" است.

 او گفت که رهبران جمهوری خلق لوگانسک، منطقه ای در لوهانسک که توسط جدایی طلبان مورد حمایت روسیه کنترل می شود، بسیج عمومی را اعلام کردند و افزود که "یا بجنگ یا گلوله بخور، چاره دیگری نیست".

 دفتر ریاست جمهوری در کیف گفت که در جنوب، درگیری ها در اطراف شهر خرسون جریان دارد و موشک های روسیه به مناطق مسکونی میکولایف اصابت کرده است. 

 ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه گفت که اوکراین می تواند در جنگ پیروز شود، نتیجه ای که تعداد کمی از تحلیلگران نظامی در زمان حمله روسیه به اوکراین پیش بینی کرده بودند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها