ایران 100 میلیون بشکه نفت آماده فروش دارد

بلومبرگ مدعی شد ایران 103 میلیون بشکه نفت آماده دارد که می تواند با فروش آنها وضعیت اقتصادی خود را متحول کند.

ایران 100 میلیون بشکه نفت آماده فروش دارد

به گزارش مستقل آنلاین بلومبرگ نوشت:

بر اساس گزارش شرکت تحلیلی Kpler، میزان نفت نفتکش های ایران از اوایل دسامبر 30 میلیون بشکه افزایش یافته و به 103 میلیون بشکه رسیده است. این افزایش در حالی صورت می‌گیرد که دیپلمات‌ها در وین روی توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در ازای کاهش تحریم‌ها کار می‌کنند که این کشور را از فروش بیشتر نفت خام خود باز داشته است.

در حالی که این کشور خلیج فارس برای افزایش میادینی که بیش از سه سال کمتر تولید می‌کردند به چند ماه زمان نیاز دارد، اما می‌تواند بلافاصله پس از کاهش تحریم‌ها، فروش نفت از انبار را آغاز کند. افزایش جریان ممکن است به کاهش قیمت نفت خام کمک کند، قیمتی که امسال بیش از 20 درصد افزایش یافته و به 100 دلار در هر بشکه رسیده است.

کارول نخله، مدیر اجرایی مشاوران کریستول انرژی، گفت: «البته که افزایش بشکه‌ها بر قیمت‌ها فشار نزولی وارد می‌کند». با این حال، «تأثیر آزادسازی نفت از ذخیره‌سازی در مقایسه با افزایش بالقوه تولید ناچیز است» که با بازگرداندن میادین توسط ایران به بهره برداری می‌رسد.

راسل هاردی، مدیر عامل گروه ویتول در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ این هفته گفت که ایران می تواند ظرف چند ماه پس از توافق، عرضه حدود 1 میلیون بشکه در روز را به بازارهای جهانی بازگرداند. این به جبران کسری سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس کمک می‌کند که بسیاری از آنها از کمبود سرمایه‌گذاری و اختلال در تولید رنج می‌برند.

توافق تاریخی اولیه 2015 که فعالیت هسته ای ایران را در ازای کاهش تحریم ها محدود کرد، منجر به افزایش تولید شد که پس از خروج ایالات متحده از توافق در سال 2018، کاهش یافت.

به گفته ایمان ناصری، مدیر عامل خاورمیانه مشاوران FGE، تولید روزانه ممکن است در عرض سه ماه پس از احیای معامله به حدود 3.4 میلیون بشکه و ظرف شش ماه به ظرفیت کامل 3.7 میلیون بشکه برسد.

کپلر گفت حدود نیمی از نفت ذخیره شده ایران در نفتکش ها خام و بقیه میعانات است، نفت سبکی که از میادین گازی پمپ می شود. به گفته این شرکت، رشد ذخیره سازی شناور عمدتاً از انتقال نفت به خارج از مخازن خشکی، عمدتاً در پایانه بارگیری نفت خام در جزیره خارگ در خلیج فارس حاصل شده است.

Kpler از روش هایی مانند ردیابی ماهواره ای و تجزیه و تحلیل داده ها برای نظارت بر کشتی ها و پیگیری محموله ها و بارگیری ها استفاده می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها