مستقل آنلاین دلایل کاهش قیمت خودرو را بررسی کرد

کاهش قیمت خودرو به دلیل حباب قیمتی است/ کاهش قیمت ها بیشتر روانی است تا منطقی/ چشم انداز بازار خودرو مثبت نیست

مستقل آنلاین/آزاده کاری- بنابراین بخشی از کاهش قیمت ها به دلیل آثار روانی کاهش قیمت ارز است و دلیل دیگر این است که بازار خورو مدت هاست که در رکود به سر می برد .حدود دو ماه است که خرید و فروش خودرو در کف بازار به شدت کاهش پیدا کرده است زیرا مردم انتظار کاهش تورم را در محصولات خودرویی دارند و پیش بینی می شد قیمت ها رو به کاهش باشد. در واقع هم کاهش قدرت خرید مردم و هم انتظار برای کاهش قیمت ها بازار را در رکود فرو برده است. در نتیجه عملا وقتی تقاضایی برای خرید وجود نداشته باشد و یا به حداقل برسد طبیعتا قیمت ها کاهش پیدا می کند.

کاهش قیمت خودرو به دلیل حباب قیمتی است/ کاهش قیمت ها بیشتر روانی است تا منطقی/ چشم انداز بازار خودرو مثبت نیست

نرخ دلار هفته گذشته ۷.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و به کف قیمتی ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومانی برخورد کرد، اما در روزهای پایانی هفته گذشته، مجددا افزایش قیمت را تجربه کرد و از ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان هم بالا رفت. بازار دلار که بعد از مدت‌ها التهاب برای چند روزی در کانال ۱۱ هزار تومانی آرام گرفت، تاثیرش را بر برخی بازارهای دیگر برجای گذاشت.به گفته برخی کارشناسان کاهش قیمت خودرو طی روزهای اخیر ناشی از کاهش قیمت دلار بوده است . البته برخی کارشناسان نیز معتقدند کاهش قیمت ارز ممکن است در خودروهای وارداتی سریع خود را نشان دهد اما در خصوص خودروهای داخلی این گونه نیست و این کاهش قیمت ها بیشتر از این که ناشی از کاهش قیمت ارز باشد نتیجه ترکیدن حباب قیمت خودروست.حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو در گفت گو با مستقل آنلاین در این باره توضیحاتی ارایه کرد و گفت: به محض این که بازار دلار کاهشی می شود تاثیر روانی خودش را بازار خودرو می گذارد و بخشی از حباب قیمتی را از بین می برد.

این کارشناس بازار خودرو با تاکید بر این که قیمت خودروهای داخلی نمی تواند تحت تاثیر بازار ارز باشد، تصریح کرد: شرکت های خودروساز خریدهای خود را با ارز نیمایی انجام می دهند و قیمت این ارز هم تغییری نکرده است. ضمن این که اگر ارز نیمایی هم کاهش پیدا می کرد تاثیر آن بر خرید شرکت های خودروساز و قطعه ساز حداقل 6 ماه طول می کشید.بنابراین کاهش قیمت ها بیشتر از این که منطقی باشد نتیجه تاثیر روانی و عکس العمل های آنی بازار نسبت به بالا و پایین شدن قیمت ارز است.به دلیل این که افزایش قیمت ها همراه با حباب بوده است و در این شرایط با شدت کمتر حباب قیمت ها خالی می شود.

انتظار مردم برای کاهش تورم بازار خودرو

او ادامه داد: بنابراین بخشی از کاهش قیمت ها به دلیل آثار روانی کاهش قیمت ارز است و دلیل دیگر این است که بازار خورو مدت هاست که در رکود به سر می برد .حدود دو ماه است که خرید و فروش خودرو در کف بازار به شدت کاهش پیدا کرده است زیرا مردم انتظار کاهش تورم را در محصولات خودرویی دارند و پیش بینی می شد قیمت ها رو به کاهش باشد. در واقع هم کاهش قدرت خرید مردم و هم انتظار برای کاهش قیمت ها بازار را در رکود فرو برده است. در نتیجه عملا وقتی تقاضایی برای خرید وجود نداشته باشد و یا به حداقل برسد طبیعتا قیمت ها کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر این شرایط مواجه شد با ریزش قیمت ارز که سرعت کاهش قیمت ها را در پی داشت.

پیش فروش خودرو تاثیری بر بازار ندارد

 خودروسازان با فشار وزارت صنعت برای کاهش التهابات بازار تعدادی از محصولات خود را پیش‌فروش کردند؛ هر چند این پیش‌فروش‌ها با اهدافی همچون کاهش قیمت و خروج دلالان از بازار صورت گرفته است، اما این اقدام خودروسازان تاثیری بر التهابات بازار نداشت چرا که بیشتر متقاضیان پیش‌فروش خودروسازان دقیقا همان دلالان بازار خودرو بودند. علاوه بر این به گفته سنجری هر چند افزایش عرضه می تواند منجر به کاهش قیمت ها شود اما پیش فروش تاثیری در بازار ندارد. او در این باره توضیح داد: پیش فروش وعده مدت دار است و نمی تواند در بازار تاثیرگذار باشد. روند تجاری شدن خودرو و کم شدن تعداد خودروهای ناقص از کف نیز می تواند دراین موضوع تاثیرگذار باشد.چنانچه هر دو طرف عرضه و تقاضا تقویت شوند، می تواند به کاهش قیمت خوردو منجر شود.

او در پاسخ به این که شرایط سیاسی تا چه اندازه بر بازار خودرو اثر می گذارد؛‌عنوان کرد: شرایط سیاسی کنونی منجر به بی ثباتی اقتصادی شده است و کشور از ناپایداری اقتصاد رنج می برد.ناپایداری اقتصاد به این معناست که میزان تورم  افزایش یافته، قیمت دارایی های ثابت افزایش و میزان سرمایه گذاری ها  کاهش می یابد. بنابراین ناپایدار اقتصادی باعث ناامیدی بازار و افزایش قیمت ها می شود. البته ممکن است برخی مواقع تقاضا برای برخی کالاها کاهش یابد.برای مثال در شرایط بی ثباتی اقتصادی ممکن است مردم ترجیح دهند کالاهایی خریداری کنند که قدرت نقدشوندگی بیشتری داشته باشد مانند خودرو .در نتیجه تمام این ها می تواند بر قیمت خودرو  موثر باشد.

او در پاسخ به این که چشم انداز بازار خودرو را چگونه می بینید، تصریح کرد: پاسخ به این سوال راحت نیست زیرا در ایران صنعت و سیاست با هم گره خورده اند و با اوضاع کنونی و علی رغم پتانسیل های خوبی که در صنعت خودرو داریم نمی توان پیش بینی مثبتی کرد.از آن جا که ارتباط ما با جهان بین الملل تقریبا قطع شده و سرعت توسعه به شدت کاهش پیدا کرده است ،شرایط خیلی امیدوارکننده نیست. در شرایط کنونی نمی توان امید به توسعه داشت و باید منتظر باشیم شرایط عادی تر شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها