عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «مستقل آنلاین»

اصرار بهارستان برای ساماندهی صنعت خودرو

مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: در حالی که به اعتقاد فعالان بازار خودرو با تزریق تولیدات دپو شده خودروسازان به بازار شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی هستیم، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم از اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو به منظور تامین نظر شورای نگهبان خبر داده است.

اصرار بهارستان برای ساماندهی صنعت خودرو

چند ماهی است که نمایندگان مجلس درباره اهمیت اجرای طرح ساماندهی صنعت خودرو برای بهبود وضعیت تولید، عرضه و فروش خودرو در کشور صحبت می کنند. آنطور که نمایندگان خانه ملت پیش از این اعلام کرده اند در طرح ساماندهی بازار خودرو، خودروسازان مکلف به ساخت خودروهایی با استانداردهای بین‌المللی شده‌اند و قطعا اجرای این طرح می تواند تاثیر مثبتی هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت در بازار خودرو خواهد گذاشت.

این موضوع در حالی مطرح می شود که برخی از کارشناسان صنعت خودرو هم صدا با خودروسازان از تاثیر منفی تحریم های بین المللی در وضعیت تولید خودرو در کشور می گویند. محدودیت ایجاد شده برای ورود قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودروسازی، افزایش هزینه های مربوط به تولید در کنار نابسامانی های بازار ارز که طی ماه های گذشته خود را نشان داده است، مهمترین عواملی هستند که از آن به عنوان ایجاد تنش در بازار خودرو یاد می کنند.

اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو

چند هفته پیش از این بود که نمایندگان مجلس با تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در صحن مجلس، برای بهبود وضعیت خودرو در کشور گام برداشتند. هرچند این قانون از سوی شورای نگهبان دارای ایراد تشخیص داده شد. در همین حال آنطور که خبرگزاری خانه ملت از قول سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارش داده است که این کمیسیون در جلسه روز یکشنبه خود طرح ساماندهی صنعت خودرو اعاده شده از شورای محترم نگهبان مورد بررسی قرار داده است. این نماینده مجلس همچنین گفته است که؛ براساس ماده 2، دولت باید تصدی‌گری در خودروسازی ها را ظرف مدت سه سال خاتمه دهد اما به زعم شورای نگهبان این ماده با بند (ج) اصل 44 قانون اساسی مغایرت دارد، براساس این اصل 20 درصد واحدهای دولتی بزرگ باید در اختیار دولت باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در ادامه با اشاره به تغییرات ایجاد شده در جلسه کمیسیون صنایع و معادن در راستای اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو، گفت: پس از بحث و بررسی های مورد نظر مقرر شد ماده 2 بدین شکل اصلاح شود؛ دولت باید در حوزه خودروسازی تنها تصدی گری کرده و ناظر باشد و در ماده 5 طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز واژه جوینت ونچر(joint venture) اصلاح و حذف شد.

این نماینده مجلس دهم اضافه کرد: ماده 7 طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز اصلاح شد. در این ماده یک دوره 5 ساله برای عمر خودرو در نظر گرفته شده بود که مبدا این دوره 5 ساله محل بحث و ابهام شورای نگهبان بود. برای تامین نظر شورای نگهبان مقرر شد؛ این دوره از زمان شماره‌گذاری شروع شود.

تاثیر طرح ساماندهی در بازار خودرو

در همین حال عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار «مستقل آنلاین» با اشاره به تاثیر تصویب طرح ساماندهی خودرو در بازار خودرو، اظهار کرد: تصویب و آغاز اجرای طرح ساماندهی صنعت خودرو در بلندمدت می‌تواند آثار خود را در ساماندهی بازار خودرو نشان دهد. در حال‌ حاضر تغییر شیوه مدیریت عرضه برای ساماندهی بازار خودرو اثرگذار باشد. افزایش تولید خودروها و رسیدن خودروهای ثبت نام شده به دست مصرف کنندگان و تعیین ساز و کاری برای تحویل خودرو به مصرف کننده اصلی می تواند مهمترین بخش های ساماندهی بازار خودرو را تشکیل دهد.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: افزایش تولید خودروهای داخلی و به دنبال آن رسیدن خودرو به دست مصرف کننده واقعی دو مولفه اصلی است که توجه به آن در مدیریت بازار خودرو در شرایط کنونی بسیار موثر است. در چند هفته اخیر  نیز بر روی افزایش تولید خودروها تمرکز شده  و از طرف دیگر با اجرای برنامه های پیش بینی شده بخشی از خودروهای ناقص دپو شده در واحدهای خودروسازی نیز به بازار تزریق شده اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم با اشاره به اهمیت تصویب و اجرایی شدن طرح مجلس برای ساماندهی وضعیت صنعت و بازار خودرو، اضافه کرد: نمایندگان مجلس اصرار دارند تا با تصویب قانون مسیر برای ساماندهی خودرو هموار شود. برای این کار باید نقش دولت در اداره صنعت خودروی کشور کاهش پیدا کند و دولت ها تنها به عنوان سیاست گذار و ناظر وضعیت بازار باید ایفای نقش کنند.

رضیان در ادامه به هدف گذاری طرح ساماندهی صنعت خودرو برای بهبود کیفیت محصولات تولید شده توسط خودروسازان اشاره کرد و گفت: تصویب طرح ساماندهی خودرو در مجلس می تواند در افزایش کیفیت تولید خودروها و تکلیف خودروسازان به ساخت خودروهایی با استانداردهای بین‌المللی  قطعا تاثیر مثبتی در بازار خودرو داشته باشد. همچنین براساس این طرح درخصوص کنترل قیمت‌ها خودروسازان مکلف شده اند تا آنالیز قیمت تمام شده را با نرخ سود منطقی به شورای رقابت ارائه دهند و مبنای تصمیم گیری درخصوص قیمت خودروها قرار گیرد.

این نماینده مجلس در پایان درباره الحاق تبصره‌ای به ماده (6) طرح ساماندهی بازار خودرو مبنی بر اینکه شرکت های خودروسازی موظف هستند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند، اظهار کرد: در گذشته نیز این قانون وجود داشت اما در این الحاقیه بیان شده در صورتی که این اقدام از سوی خودروسازان ان

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها