رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:

اتمام ادغام بانکهای وابسته به نیروهای مسلح

ادغام موسسات ورشکسته و بانک‌هایی که ترازنامه‌ و کفایت سرمایه‌شان برای بانک بودن به اندازه کافی نبوده، مدتهاست شروع شده است. هرچند روند این کار بیش از سه سال پیش آغاز شده اما سرانجام این کار در سال ۹۹ و ظرف چند هفته آینده پایان می‌گیرد.

اتمام ادغام بانکهای وابسته به نیروهای مسلح

رئیس کل بانک مرکزی از ادغام عملی بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح ظرف هفته‌های آینده خبر داد و گفت: شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی در دستور کار قرار دارد.

 

به گزارش مستقل آنلاین، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: آنچه امروز در بازار پول، در خصوص روند سودسپرده‌ها و سود بین بانکی مشاهده می‌شود، در کنار برخی تحولات اقتصادی، بیشتر، نتیجه تأثیر اقدامات احتیاطی در کمتر از دو سال گذشته است. به برخی ازآن اقدامات اشاره می‌کنم:

۱- نظارت جدی و مدیریت شده بانک مرکزی بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ناتراز و مشکل دار، براساس اختیارات کسب شده از سران قوا.

۲- تجدیدنظردرصلاحیت فنی مدیران بانک‌هایی که در عمل ناقض مقررات مصوب بوده‌اند و تداوم اعمال مقررات.

۳- جلوگیری قاطع از اضافه برداشت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری وکاهش تدریجی و رساندن آن به حداقل ممکن.

۴- ادغام عملی بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح و طی تشریفات اداری آن درچند هفته آینده.

۵- آغاز به کار عملیات بازار باز و تلاش برای توسعهٔ آن، که درکنار سایراقدامات، به تعدیل غیردستوری وتدریجی نرخ سودبین بانکی، سود بانکی و اوراق خزانه کمک کرده است نتیجه آن، کنترل رشد شبه‌پول درمجموعه نقدینگی است.

۶- شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی واعمال مقررات شدید در نقل و انتقال پول، برای مبارزه با پولشویی. امیداست، با تعمیم اقدامات احتیاطی کلان به سایر بازارها، شاهد تقویت هرچه بیشتر ثبات اقتصاد کلان باشیم.

 

ادغام ۴ باک و یک مؤسسه

محمدکاظم چقازردی، از نزدیک شدن ماموریت ملی ادغام به ایستگاه پایانی خود خبر داد و افزود: تمام ارکان بانک سپه آماده برگزاری مجامع نهایی ادغام چهار بانک و یک موسسه مالی وابسته به نیروهای مسلح است.

 

او در جلسه با حضور معاون بانک مرکزی و معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی که به منظور بررسی روند ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی مفصل از روند برنامه‌ریزی و اجرای این مأموریت ملی به مهر گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته انتظار داریم در صورت کسب مجوز از مراجع ذیربط تا پایان اردیبهشت ماه حداقل دو بانک از مجموع بانک‌ها و مؤسسه مالی وابسته به نیروهای مسلح به بانک سپه ملحق شوند.

 

چقازردی اظهار داشت: اگر امروز این وظیفه خطیر و مأموریت ملی همانگونه که به درستی و به حق از سوی معاون محترم نظارتی بانک مرکزی بیان شد بدون کوچک‌ترین حاشیه و مشکل به سرانجام خود نزدیک می‌شود.

به دلیل همدلی، انسجام و تلاش شبانه روزی و جهادگونه همه ارکان درگیر و ذیربط این ادغام و راهبری مطلوب بانک مرکزی به عنوان مسئول اجرای طرح ادغام است.

 

این مقام مسئول در نظام بانکی افزود: هم کارکنان و مدیران بانک سپه و هم مدیران و کارکنان بانک‌های ادغامی به این باور مهم رسیده‌اند که اجرای این طرح استراتژیک و ملی به نفع سیستم پولی و در مجموع به نفع نظام اقتصادی کشور است.

 

چقازردی با مهم توصیف کردن فعالیت صورت گرفته در طرح ادغام تصریح کرد: این تجربه می‌تواند به عنوان مجموعه اقدامات گرانبها و منحصر به فرد چه به لحاظ تاکتیکی و چه به لحاظ گستردگی و پیچیدگی کار در تاریخ بانکداری کشور به ثبت برسد.

 

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه پروژه‌ای مشخص برای مستند سازی نحوه اجرای این طرح در بانک سپه تعریف شده است گفت: آیندگان باید بدانند چگونه بانک سپه به اتکا نیروهای متخصص و متعهد خود آنهم در سخت‌ترین شرایط در کنار انجام سایر وظایف خطیر خود با همراهی مثال زدنی سایر بانک‌ها و مؤسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح توانست به چنین موفقیت بزرگی دست پیدا کند. موفقیتی که بدون شک نظام بانکی و ساختار اقتصادی کشور از آن بهره خواهند برد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها