یک اقتصاددان در گفتگو با «مستقل آنلاین»

ارزش پول ملی با «رونق تولید» حفظ می شود

مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: پیش از این بارها زمزمه هایی درباره حذف چهار صفر از پول ملی شنیده می شد. در نهایت روز چهارشنبه 9 مردادماه سال جاری بود که با پیشنهاد بانک مرکزی، طرح اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی و تعریف واحد پولی جدید و بازنگری در اقطاع اسکناس و مسکوک که در دستور کار دولت قرارگرفت و در نهایت تصویب شد.

ارزش پول ملی با «رونق تولید» حفظ می شود

از طرف دیگر رسانه ها گزارش دادند که دولت درحالی به کلیات لایحه پیشنهادی بانک مرکزی برای حذف ۴ صفر رأی مثبت داد که این لایحه از چند ماه قبل در دولت درحال بررسی بوده و به زودی جزئیات آن در دولت بررسی و تصویب خواهد شد و پس از آن با تصویب نهایی مجلس اجرایی خواهد شد. در همین حال برخی زمزمه ها از میان نمایندگان مجلس شنیده می شود که نشان دهنده نوعی تردید در میان برخی نمایندگان برای تصویب این موضوع است.

تردید مجلس برای تصویب حذف 4 صفر از پول

محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره حذف ۴ صفر از پول ملی می گوید: با توجه به اینکه برای مسائل مهم و کلان اقتصادی از جمله فرمان اجرایی مقام معظم رهبری در طرح اصلاح ساختار بودجه کشور بعد از چهار ماه هنوز مدل عملیاتی مشخصی تعریف و اجرایی نشده است لذا «حذف ۴ صفر» از نظر مجلس اولویت نیست، اما اینکه این موضوع به طور اساسی کار درستی است مجلس معتقد است که درست است. این نماینده مجلس همچنین گفت: حذف ۴ صفر حتی ممکن است در صحن علنی مجلس حذف شود و به تصویب هم نرسد. پورابراهیمی همچنین گفت: اینکه این کار به شرایط جامعه کمک خواهد کرد و آثار مثبتی خواهد داشت موافق هستیم و موضوعی مثبت است، اما اینکه به کجا منتهی می‌شود باید با دولت به تفاهماتی برسیم که اثرات تورمی از بین خواهد رفت و دولت باید در کاهش تورم و از بین بردن تورم تلاش کند.

دولت به دنبال اصلاحات ساختاری اقتصاد باشد

مفاهیم و متغیرهای اقتصادی چون ارزش پول ملی و نرخ ارز متغیرهای تنظیم کننده بازار هستند و نقش تنظیم و تعدیل بازار را ایفا می کنند. نرخ ارز یا ارزش پول ملی صرف یک شاخص اقتصادی است که اگر دچار نوسانات شدید شده نشان‌دهنده وجود عدم تعادل در اقتصاد ایران است. با این حال کارشناسان نسبت به حاکم شدن نگاه پوپولیستی به شاخص های کلان اقتصادی مانند ارزش پول ملی هشدار می دهند.

در همین ارتباط امرالله امینی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفتگو با خبرنگار «مستقل آنلاین» می گوید: دولت به عنوان سیاست گذار باید قبول کند که کاهش ارزش پول ملی متأثر از حوادث و سیاست گذاری های نادرست بوده که نشان دهنده عدم تعادل های ساختاری در اقتصاد است و در شرایط فعلی باید به دنبال اصلاحات ساختاری در اقتصاد باشیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برای صیانت از ارزش پول ملی، سیاست ارزی باید طوری باشد که با تعدیل تدریجی نرخ ارز برحسب واقعیات اقتصاد ملی از بروز نوسانات شدید و مخرب فضای کسب و کار جلوی گیری کند و صیانت از ارزش پول ملی با تقویت توان تولیدی کشور امکان پذیر است.

«رونق تولید» ضامن ارزش پول ملی

عضو هیات علمی دانشگاه علامه در ادامه با اشاره به اهمیت و تاثیر تولید در ارزش پول ملی و دیگر شاخص های کلان اقتصادی گفت: رونق پیدا کردن تولید در کشور عامل اصلی است که می تواند موجب بهبود و حفظ ارزش پول ملی کشورها شود. برای همین هم بهتر است دولت به فکر راهکارهای باشد که از طریق آنها بتواند برای رونق بخشیدن به وضعیت تولید در کشور اقدام کند.

امینی تصریح کرد: دولت باید با سیاست گذاری درست شرایط را به سمتی هدایت کند که ساختار اقتصاد به تعادل برسد. در حال حاضر یکی از مسائل دارای اهمیت هدایت نقدینگی به سمت تولید است. اگر نقدینگی به سمت عوامل تولید نرود و موانع کسب و کار برداشته نشود، تصمیم دولت مبنی بر حذف 4 صفر از پول هیچ کمکی به بهبود شرایط اقتصادی نمی کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: افزایش و حفظ ارزش پول ملی تنها به تعداد صفرها محدود نیست بلکه به میزان رشد تولید ملی (GDP) بستگی دارد. هرچه تولید ملی وضعیت بهتری داشته باشد قطعا ارزش پول ملی بیشتر حفظ می شود. در حقیقت آنچه که به طور واقعی بر ارزش پول ملی اثر می‌گذارد، تولید ملی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها