بخش معدن باید در جهت کاهش حوادث با شرایط روز منطبق باشد

رعایت اصول ایمنی در صدر برنامه‌های توسعه‌ای و تولیدی شرکت قرار دارد.

بخش معدن باید در جهت کاهش حوادث با شرایط روز منطبق باشد

دکتر اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت مس، در مراسم افتتاحیه همایش ملی ایمنی در صنایع معدنی گفت: از تمام دانشگاه‌ها و دانشجویان در هر سطحی که دارای ایده و خلاقیت جدید برای افزایش سطح ایمنی در معادن هستند قطعا حمایت مادی و معنوی خواهیم کرد.

سعدمحمدی در همایش ملی ایمنی، معدن و صنایع معدنی که  13 آذرماه در مجموعه فرهنگی هنری آزادی شهر سرچشمه آغاز به کار کرد، با تأکید بر این‌که در دنیا نوع نگاه برای ارتقای سطح ایمنی تغییر کرده و سیستم‌ها به‌صورت هوشمند کنترل رفتار ایمنی را ارزیابی می‌کنند، گفت: در حال حاضر، نشریات معتبر بین‌المللی مثل ISI مقالاتی را مورد پذیرش قرار می‌دهند که در درجه نخست الگویی برای افزایش ایمنی ارائه دهند و در درجه بعد راهکاری برای کاهش هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده داشته باشند.
مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که رعایت اصول ایمنی در صدر برنامه‌های توسعه‌ای و تولیدی شرکت قرار دارد، بیان کرد: برای افزایش بیشتر، باید یک تیم ایمنی تشکلی ایجاد کنند که نقشه احتمال حوادث بر اساس تجربیات گذشته را مدون کنند تا حوادثی را که در گذشته اتفاق افتاده را دسته‌بندی کنند و برای نقاط ضعف برنامه‌ریزی شود.
به گفته مدیرعامل شرکت مس باید در بخش معدن با شرایط روز منطبق باشیم و بکارگیری سیستم‌های هوشمند در تمام آیتم‌ها در جهت کاهش حوادث مورد ارزیابی قرار گیرد.

سعد‌محمدی با تأکید بر اینکه گاهی اوقات وقوع حادثه‌ها به‌دلیل عدم مدیریت و نقشه راه است اظهار داشت: تمامی آیتم‌های احتمالی خطر در هر قسمت باید به‌صورت چک‌لیست درآید و تحلیل چک لیست‌های هر قسمت به تفکیک که در تمام قسمت‌ها احتمال بروز حوادث دارد باید تدوین شود تا در صورت بروز حادثه برنامه داشته باشیم.
وی با تأکید بر تدوین نقشه راه مدیریت ایمنی در هر بخش گفت: در مجتمع مس سرچشمه باید نقشه رفع سوانح و کنترل مدیریتی تدوین شود و بعد این نقشه راه بایستی برای مس سونگون و مس شهربابک هم تهیه شود. پس از تدوین نقشه راه، آموزش مستمر باید اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه آموزش مستمر به کارکنان برای افزایش ایمنی بسیار اهمیت دارد گفت: در بعضی کشورها میزان حوادث و خسارت بسیار پایین است و دلیل اصلی آن آموزش‌های متفاوت، علمی و طولانی قبل از ورود نیروی کار به محل کار است.
سعدمحمدی با بیان این‌که آموزش‌های مستمر با حضور افرادی از سطح بین‌المللی که تجربه بالایی دارند باید موردتوجه قرار گیرد گفت: قطعاً حضور آقای «هلمونت هنز» دبیرکل اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی در این همایش امکان برنامه‌ریزی برای حضور افراد و تیم‌های باتجربه برای آموزش را فراهم خواهد کرد و این مهم از امروز در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس با بیان اینکه در شرکت مس در حوزه سلامت کارکنان اتفاق خوبی افتاده و کارکنان مورد چکاب مداوم سلامت قرار می‌گیرند عنوان کرد: تولید، هدف نیست و این نعمت خدادادی که در این منطقه وجود دارد ابزاری برای ارتزاق بندگان خداست و اگر به نحو شایسته از این ابزار استفاده نشود نشان‌دهنده ضعف مدیریتی است.
وی تصریح کرد: حفظ کرامت و جان افرادی که در مجموعه مس کار می‌کنند بر عهده مدیران ارشد است.
سعد محمدی تأکید کرد: نزدیک به 12 هزار نفر در مجتمع مس سرچشمه فعالیت می‌کنند که باید حفظ سلامت تک‌تک آنها موردتوجه قرار گیرد.
گفتنی است، یکی از مهمترین رویدادهای این مراسم عضویت افتخاری شرکت ملی صنایع مس ایران در اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ISSA) در بخش ایمنی معادن بود که منجر به ارتقای شاخص‌های ایمنی در صنعت مس ایران خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها